University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogical basis of custody

General data

Course ID: 3401-PR1-SP-WR-PKSz
Erasmus code / ISCED: 05.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Pedagogical basis of custody
Name in Polish: Pedagogiczne podstawy kurateli sądowej
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
(in Polish) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu objętego programem nauczania (patrz wymagania formalne)

Mode:

Classroom

Short description:

One of the main aims of the subject is to convey profound knowledge on the topic of diagnosis and prognosis of non-adaptation/social maladjustment and to perfect students’ abilities required in the profession of a probation officer. The students are supposed to become competent to plan, implement and critically assess the rehabilitative pedagogy and its different strategies (individual, institutional and environmental).

Full description:

Introductory issues concern:

1. current tendencies in special pedagogy, rehabilitative pedagogy, penitential pedagogy and international standards, and their influence on the job of a probation officer in Poland

2. definition and forms of individualisation in the light of rehabilitative pedagogy, criminal law and penal law, and their influence on the profession of a probation officer

3. stages of diagnosing, prognosing, planning, implementing and assessing the rehabilitative interactions of probation officers

4. exercises in elaborating individual rehabilitation programmes and a critical assessment of the effects of rehabilitative interaction on a ward as well as on the environment and institution

Bibliography:

Zarys metodyki kuratora sądowego, praca zbiorowa, Warszawa 2007

P. Szczepaniak: Możliwości i problemy we współpracy służb: socjalnej i penitencjarnej W: Ćwiczenia z polityki społecznej red. A. Rejzner, Instytut Rozwoju służb społecznych, Warszawa 2007, s. 48-63

P. Szczepaniak: Metodyczne aspekty oddziaływania na więźniów W: System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce Red T. Bulenda, R. Musidłowski, Instytut spraw publicznych, Warszawa 2003

P. Szczepaniak: Indywidualne programy resocjalizacji. Przegląd Penitencjarny i Kryminologiczny, 1987 nr 14-15

L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna: Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. WSPS Warszawa 2000,

K. Pospiszyl Resocjalizacja : teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań Warszawa : Wydaw. Akademickie "ŻAK", 1998.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu procesu uczenia student:

W zakresie wiedzy

• definiuje podstawowe pojęcia z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego

• zna procedury konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów rozmaitych działań interwencyjnych w zakresie profilaktyki społecznej, readaptacji społecznej i resocjalizacji

W zakresie umiejętności

• potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilaktycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami

• dobiera skuteczne strategie, metody i formy interwencji, których celem jest poprawa sytuacji życiowych jednostek, rodzin i społeczności doświadczających problemów i trudności,

W zakresie kompetencji społecznych

• jest gotowy do nawiązywania relacji pomocowych

• jest wrażliwy na zjawiska wymagające interwencji społecznej aktywizuje innych

Assessment methods and assessment criteria:

permanent evaluation based on students’ activity and performance (eg. elaboring a test or a project), class attendance,

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 16 places more information
Coordinators: Renata Gardian-Miałkowska
Group instructors: Renata Gardian-Miałkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)