University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Badania społeczne w teorii i praktyce

General data

Course ID: 3401-RES2-1BSTPz
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Badania społeczne w teorii i praktyce
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość podstawowych technik i narzędzi stosowanych w badaniach społecznych, przygotowanie pracy licencjackiej w oparciu o własne badania empiryczne. Posługiwanie się podstawowymi pojęciami z zakresu badań społecznych, np. metoda badań, teren badań, próba badawcza, itp.

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Przedmiot poświęcony jest wybranym rodzajom badań społecznych i ich praktycznemu stosowaniu. Wpisuje się w szerokie spektrum wiedzy o działaniach jednostkowych i grupowych człowieka. Studenci dowiedzą się jakie są założenia i cele badań społecznych oraz zgłębią szczegółowe zagadnienia charakterystyczne dla różnych (wybranych) typów badań.

Full description: (in Polish)

Zadaniem wykładu jest przekazanie wiedzy, na poziomie metateoretycznym oraz metodologicznym (dedukacja i indukcja, reguły wnioskowania, zasady definiowania pojęć), niezbędnej do prowadzenia badań empiryczno-analitycznych w zakresie nauk społecznych.

Treści przekazywane na wykładzie obejmują cele i zasady poznania naukowego oraz omówienie paradygmatów badawczych - orientacja ilościowa (badania empiryczno-analityczne) oraz orientacja jakościowe (badania humanistyczne). W ramach wykładów przedstawione zostaną wybrane rodzaje badań społecznych (np. analiza danych zastanych, badania: sondażowe, etnograficzne, monograficzne, biograficzne, dyskursów) wraz z podstawowymi zasadami konceptualizacji i operacjonalizacji założeń badawczych w poszczególnych rodzajach badań.

W ramach ćwiczeń realizowane są zadania praktyczne zogniskowane na procesie badawczym w różnych typach badań, czyli zasady doboru zjawisk do badania, koncepcja badań i organizacja procesu badawczego. Ćwiczenia stworzą możliwość wdrażania wiedzy z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych w działania warsztatowe, polegające na opracowywaniu projektów badawczych. W szczególności techniki obserwacji, wywiadu (w tym swobodnego, pogłębionego), analiza danych dane urzędowych i statystycznych, case study, dyskurs multimodalny są przedmiotem praktycznej realizacji przedmiotu.

Nakład pracy studenta/tki:

- godziny zorganizowane – 20

- przygotowanie do zajęć – 35 godz

- opracowanie projektu 20 godz.

- przygotowanie do egzaminu – 35 godz.

Razem: 110 godz.

Bibliography: (in Polish)

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001.

G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2011.

M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000.

K. Kaźmierska, K. Waniek, Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych, PWN, Warszawa, 2000.

T. Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. PWN, Warszawa 2013.

A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002.

A. Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie. Scholar, Warszawa 2022.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

 sprawnie posługuje się takimi pojęciami jak (przykładowo): przedmiot badań, warsztat badawczy, orientacja badawcza, zmienne, wskaźniki

 rozumie proces badawczy jako sposób poznawania rzeczywistości społecznej wpisany w istniejące zasoby i struktury wiedzy naukowej

w sferze umiejętności:

 potrafi postawić pytania badawcze, sformułować hipotezy, zoperacjonalizować zmienne, konceptualizować pojęcia

 potrafi skonstruować narzędzie badawcze oraz budować podstawowe założenia własnej pracy badawczej

w sferze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a pracować zespołowo (grupowa analiza materiału empirycznego)

 jest w stanie nawiązać efektywny kontakt z osobą badana w realnej sytuacji badawczej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ostateczne ocena z przedmiotu jest wypadkową ocen uzyskanych na podstawie ocen cząstkowych obydwu form:

wykład (udział w zajęciach oraz test końcowy), ćwiczenia (udział w zajęciach oraz projekt własny + prezentacja)

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 10 hours, 50 places more information
Lecture, 10 hours, 50 places more information
Coordinators: Marta Czapnik-Jurak
Group instructors: Marta Czapnik-Jurak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)