University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Diagnoza w resocjalizacji

General data

Course ID: 3401-RES2-1DRz
Erasmus code / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0111) Education science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Diagnoza w resocjalizacji
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę diagnozy w procesie resocjalizacji, w tym przekazanie wiedzy na temat specyfiki procesu diagnozowania i interpretacji wyników badań diagnostycznych. Ponadto celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami diagnostycznymi.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zaznajomienie uczestników ze specyfiką diagnozy resocjalizacyjnej, jej funkcjami, przedmiotem, cechami i kryteriami oceny. Punktem wyjścia jest omówienie zagadnień diagnostycznych związanych z podstawowymi kategoriami zaburzeń, m.in. nieprzystosowaniem społecznym, niedostosowaniem społecznym, wykolejeniem społecznym, zaburzeniami zachowania, osobowością antyspołeczną. Student w trakcie zajęć poznaje modele diagnozy resocjalizacyjnej, zasady etyczne w trakcie procesu diagnozowania, przykładowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne oraz podstawowe wymagania stawiane narzędziom diagnostycznym. Ponadto na zajęciach kładziony jest nacisk na kształtowanie praktycznych umiejętności diagnostycznych, w tym umiejętności posługiwania się narzędziami w praktyce, interpretacji wyników badania diagnostycznego.

Nakład pracy studenta/tki:

- godziny zorganizowane – 20

- przygotowanie do zajęć – 30

- przygotowanie do zaliczenia – 40

- przygotowanie do egzaminu – 30

Razem: 120 godz.

Bibliography: (in Polish)

Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS

Stanik, J.M. (2007). Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja. T. I. Warszawa

Wysocka, E. (2015). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Wysocka, E. (2019). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji: warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy

• zna podstawowe kategorie społecznych zagrożeń takich, jak: nieprzystosowanie społeczne, zaburzenia przystosowania społecznego, wykolejenie społeczne, niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania, osobowość antyspołeczna, które są przedmiotem oddziaływań zapobiegawczych i naprawczych

• zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w procesie resocjalizacji oraz zasady ich konstrukcji

• zna i rozumie dylematy i zasady etyczne w diagnozie resocjalizacyjnej

w sferze umiejętności:

• potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę diagnostyczną do identyfikowania, interpretowania oraz wyjaśniania złożonych zjawisk i problemów społecznych

• potrafi wykorzystywać zaawansowane metody i narzędzia diagnostyczne do prawidłowego wykonania zadań związanych z diagnozą i prognozą

w sferze kompetencji społecznych:

• jest gotów/gotowa do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej w procesie diagnozy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:

1. Egzamin pisemny (test)

2. Projekt indywidualny

3. Obecność ćwiczeniach

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 10 hours, 50 places more information
Lecture, 10 hours, 50 places more information
Coordinators: Bartłomiej Skowroński
Group instructors: Bartłomiej Skowroński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)