(in Polish) Psychopatologia z elementami psychiatrii
General data
Course ID: | 3401-RES2-1PEPz |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Psychopatologia z elementami psychiatrii |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Psychopatologia jest dziedziną zajmującą się klasyfikowaniem i opisywaniem zjawisk uznawanych za odchylenia od prawidłowego stanu psychicznego człowieka. Psychiatria jest dziedziną wiedzy medycznej zajmującą się chorobami psychicznymi i zaburzeniami czynności psychicznych człowieka. Przedmiot ma za zadanie zapoznać uczestników z pojęciami i terminami z zakresu zarówno psychopatologii i psychiatrii. Studenci zapoznają się z opisami i objawami zaburzeń psychicznych w szerokim zakresie (psychopatologia ogólna) jak zapoznają się z dokładnymi opisami poszczególnych chorób i zaburzeń psychicznych (psychopatologia szczegółowa). |
Full description: |
(in Polish) Psychopatologia jest dziedziną naukową, która bada i opisuje różne formy zaburzeń psychicznych oraz ich objawy, przyczyny i przebieg. Ta wiedza dostarcza psychiatrom podstawowych informacji na temat różnych zaburzeń psychicznych i ich objawów, co pomaga im diagnozowanie i leczenie zaburzeń psychicznych. W praktyce, psychopatologia jest często wykorzystywana w diagnostyce i terapii psychiatrycznej. Współpraca psychologów klinicznych i psychiatrów ma na celu ustalenie diagnozy, monitorowanie objawów i postępów terapeutycznych, oraz wyboru najlepszego leczenia dla pacjenta a także pozwala na bardziej kompleksowe i holistyczne podejście do diagnozy i leczenia zaburzeń psychicznych. Badania z zakresu psychopatologii są podstawą tworzeniu kryteriów diagnostycznych, które lekarze psychiatrzy wykorzystują do identyfikacji konkretnych zaburzeń u pacjentów. Psychopatologia dostarcza również podstawowej wiedzy na temat czynników etiologicznych, czyli przyczyn zaburzeń psychicznych, co pomaga psychiatrom w lepszym zrozumieniu tych chorób i w opracowywaniu odpowiednich strategii leczenia. Psychopatologia obejmuje opis szerokiego zakresu zaburzeń psychicznych, takich jak depresja, lęki, zaburzenia osobowości, psychozy, zaburzenia odżywiania, uzależnienia i wiele innych. Badania w tej dziedzinie mają na celu lepsze zrozumienie tych zaburzeń, opracowanie skuteczniejszych metod diagnostycznych i terapeutycznych oraz poprawę jakości życia osób dotkniętych zaburzeniami psychicznymi. Studenci w trakcie zajęć zapoznają się z głównymi zadaniami psychopatologii do których głównie należą: identyfikacja, opisanie, klasyfikacja i zrozumienie różnych form psychopatologii. Tematyka zajęć obejmie także omówienie i wyjaśnienie istotnych elementów dziedzin naukowych psychopatologii i psychiatrii w następujących obszarach: 1. Opis objawów: zapoznanie się z różnorodnymi objawami i syndromami występującymi w zaburzeniach psychicznych. Dotyczy to zarówno objawów poznawczych (np. zaburzenia myślenia), emocjonalnych (np. depresja, lęki) jak i behawioralnych (np. impulsywność, agresja). 2. Klasyfikacja: poznanie systemów klasyfikacji zaburzeń psychicznych, które pozwalają na ich identyfikację i porządkowanie. Przykładem jest Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD) oraz Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), które zawierają kryteria diagnostyczne dla różnych zaburzeń psychicznych. 3. Przyczyny i czynniki ryzyka: zapoznanie z etiologią zaburzeń psychicznych, czyli przyczynami i czynnikami ryzyka związanymi z występowaniem zaburzeń psychicznych. Badania w tej dziedzinie koncentrują się na czynnikach biologicznych, psychologicznych i środowiskowych, które mogą przyczyniać się do powstawania i rozwoju zaburzeń psychicznych. 4. Diagnostyka: zarówno psychopatologia, psychologia jak i psychiatria dostarczają narzędzi i metod diagnostycznych, które pozwalają na identyfikację i diagnozowanie zaburzeń psychicznych. To obejmuje ocenę objawów, wywiad psychologiczny, badania psychometryczne oraz inne metody oceny funkcjonowania psychicznego. 5. Terapia i interwencja: omówienie sposobu opracowywania skutecznych metod terapeutycznych i interwencji psychologicznych w celu leczenia zaburzeń psychicznych. Badania w tej dziedzinie mają na celu ocenę skuteczności różnych podejść terapeutycznych i identyfikację najlepszych strategii leczenia dla konkretnych zaburzeń. Omówienie tych zagadnień ma służyć słuchaczom poznaniu i zrozumieniu przyczyn i mechanizmów zaburzeń psychicznych, co prowadzi do lepszej opieki nad osobami dotkniętymi zaburzeniami psychicznymi. Nakład pracy studenta: - godziny zorganizowane – 20 - przygotowanie do zajęć – 20 - przygotowanie prac pisemnych – 20 - przygotowanie do zaliczenia – 30 Razem: 90 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) Gałecki P., Szulc A. (2023). Psychiatria Tom 1. Rozpoznania Według ICD-11. Wrocław: Edra Urban & Partner Rosenhan D., Walker E.F., Seligman M. (2020). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka. Kryteria diagnostyczne z DSM-5 (2015).Wrocław: Edra Urban & Partner. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki. (2000). Kraków: Wydawnictwo Vesalius Augustynek A. (2015). Psychopatologia człowieka dorosłego, Warszawa: Difin. Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: GWP. Kurpas D., Miturska H., Kaczmarek M. (2009). Podstawy psychiatrii dla studentów pielęgniarstwa. Wrocław: Continuo. Tsirigotis K., Gruszczyński W. (2005). Schizofrenia. Psychologia i psychopatologia (wybrane zagadnienia psychologii w schizofrenii). Kraków: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: - zna współczesne systemy klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych - ma wiedzę dotyczącą rozróżnia objawów zaburzeń psychicznych - zna przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych. - wie, jakie są obecnie zalecane metody terapii zaburzeń psychicznych w sferze umiejętności: - umie rozpoznać specyficzne zaburzenia psychiczne w oparciu o przejawiane symptomy - potrafi dokonać wyboru odpowiednich strategii pomocy osobom przeżywającym trudności psychiczne - potrafi przewidzieć jakie skutki osobiste i społeczne mogą być związane z chorobami i zaburzeniami psychicznymi w sferze kompetencji społecznych: - umie posługiwać się dostępnymi klasyfikowania zaburzeń psychicznych i ma świadomość względności pojęć norma i patologia, na których opierają się te klasyfikacje - jest świadomy znaczenia odpowiedniej komunikacji interpersonalnej z osobami przejawiającymi zaburzenia psychiczne - jest gotów do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych skierowanych do osób z zaburzeniami psychicznymi |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność na zajęciach - aktywny udział w zajęciach (opracowanie tekstów naukowych, czytanie zadanych lektur) - przygotowanie pracy pisemnej dotyczącej wybranego studium przypadku - zaliczenie ustne |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
|
Type of class: |
Seminar, 20 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Grzegorz Kudlak | |
Group instructors: | Grzegorz Kudlak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.