(in Polish) Strategie i programy profilaktyki społecznej
General data
Course ID: | 3401-RES2-1SPPSz |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Strategie i programy profilaktyki społecznej |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Posiada umiejętności pracy zespołowej, samodzielnego wyszukiwania źródeł i literatury |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć z profilaktyki społecznej jest przygotowanie studentów do krytycznego rozumienia praktycznych mechanizmów (programy i projekty) integralnych oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych w placówkach oświatowo-wychowawczych i w środowisku otwartym |
Full description: |
(in Polish) Student zdobędzie wiedzę na temat konstruowania i realizacji programów/projektów profilaktycznych w placówkach oświatowych i poza szkołą. Pozna standaryzowane i innowacyjne programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych. Nabędzie też kompetencji w zakresie krytycznej ewaluacji jakości oferty profilaktycznej oferowanej przez różnorodne instytucje publiczne i pozarządowe. Nakład pracy studenta/ki: - godziny zorganizowane – 20 - zapoznanie z literaturą - 25 - analiza programu/projektu 25 - przygotowanie debaty 10 Razem: 80- 90 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) Bielecka E. (red.) (2007) Profilaktyka i readaptacja społeczna. Białystok 2.Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole. WSiP, Warszawa 3.Hawkins J. D. (1994) Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn 4.Michel M. (2004) Profilaktyka w środowisku lokalnym. w: Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Mysłowice 5.Moczydłowska J., Pełszyńska I. Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 6.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 7.Szpringer M. ((2004) Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce 8.Wojcieszek K. A. (2005) Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy Dziewiecki M.: Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2003, Wydawnictwo „Rubikon”. Dziewiecki M.: Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce 2000 Kustra Cz., Fopka-Kowalczyk M. (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym. Toruń 2013, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”. Ostaszewski K.: Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych : podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2003, Wydaw. Naukowe „Scholar”. Świątkiewicz G. (red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym: Warszawa 2002. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: • ma podstawową wiedzę z zakresu diagnozowania środowiska społecznego w obszarze występujących w nim patologii społecznych oraz przydatności profilaktyki społecznej w minimalizacji zagrożeń dla wychowania; • ma wiedzę dotycząca rodzajów strategii/programów/projektów profilaktycznych oraz sposobów ich konstruowania i ewaluowania w sferze umiejętności: • potrafi korzystając z różnych źródeł samodzielnie zdobywać wiedzę, trafnie prezentować swoje myśli i rozwijać umiejętności niezbędne w diagnozowaniu problemów stanowiących przedmiot zainteresowań profilaktyki społecznej oraz tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne wspierające działania profilaktyczne w środowisku społecznym; • potrafi analizować programy i projekty profilaktyczne oraz w podstawowym wymiarze skonstruować program/projekt profilaktyczny w sferze kompetencji społecznych: • ma przekonanie o sensie i wartości działań profilaktycznych oraz świadomość znaczenia projektowania działań profilaktycznych • utożsamia się z twórcza i wrażliwość kulturą tworzenia programów które charakteryzuje postawa szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) • Sprawdzanie stopnia wykorzystania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej podczas zespołowej analizy krytycznej wybranych programów i projektów profilaktycznych • Dyskusja w oparciu o literaturę przedmiotu - sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu profilaktyki społecznej; • Sprawdzenie stopnia wrażliwości i kultury pedagogicznej oraz postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób podczas sumulacji debaty na temat jakości programów profilaktycznych |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Seminar, 20 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Bohdan Skrzypczak | |
Group instructors: | Bohdan Skrzypczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.