University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Women and social problems

General data

Course ID: 3401-SEML-KPSz
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Women and social problems
Name in Polish: Kobiety i problemy społeczne
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
Bachelor seminars (weekend program)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

B.Sc. seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Podstawy nauk społecznych i metodologii badań.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem seminarium jest napisanie samodzielnej pracy licencjackiej spełniającej wymogi określone w programie studiów.

Full description: (in Polish)

Podczas seminarium student/ka zdobędzie wiedzę i umiejętności potrzebne do doskonalenia warsztatu naukowego, podejmowania badań empirycznych i poprawnego przygotowania pracy licencjackiej.

W ramach zajęć student/ka:

• uczy się pisać prace licencjackie pod względem organizacji i konstrukcji tekstu, zasad gramatycznych i stylistycznych, robienia przypisów i bibliografii

• poznaje zasady przygotowania pracy licencjackiej (określenie przedmiotu badań, formułowania pytań badawczych i hipotez, doboru stosownych metod, technik i narzędzi badawczych, prezentacji i dyskusji wyników badań, zasad podawania źródeł itp.),

• analizuje literaturę przedmiotu, uczy się selekcji materiału i owocnego wyciągania wniosków

• podejmuje dyskusję nad poruszanymi w grupie zagadnieniami badawczymi,

• prezentuje postępy swojej pracy, które poddawane są wspólnej ocenie i ocenia prace innych.

Dobór literatury jest indywidualny, związany z tematem pracy licencjackiej oraz z metodologią badań.

Bibliography: (in Polish)

Dobór literatury jest indywidualny, związany z wybranym tematem pracy licencjackiej oraz z metodologią badań. Proponowana literatura metodologiczna:

Babbie E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.

Eco U. (2007). Jak napisać pracę dyplomową, WUW, Warszawa.

Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hammersley M., Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Kaufmann J. C. (2010). Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Kvale S. (2013). Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Lofland J., Snow D., Anderson L., Lofland L. (2009). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, (wyd. II poprawione); Żak, Warszawa.

Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Silverman D. (2013). Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Kaźmierska K. (red.) (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Wydawnictwo Nomos, Kraków.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu student/ka:

W ZAKRESIE WIEDZY

1. ma elementarną interdyscyplinarną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym działania i instytucje, a zarazem przedmiocie oddziaływań innych osób i instytucji KW07

2. Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę na temat zjawisk i procesów społecznych, dotyczących kobiet KW09

3. Potrafi samodzielnie tworzyć bibliografię analizowanych zagadnień, wyszukiwać materiały źródłowe, systematyzować je i interpretować, a także opracować warsztat metodologiczny, przeprowadzić badania i je interpretować; umie stosować techniki pozyskiwania danych, wykorzystywane w badaniach empirycznych. KW15

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI

1. Potrafi wykorzystywać wiedzę wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania zagadnień związanych z kobietami KU02

2. Potrafi analizować społeczne zagrożenia, z jakimi mierzą się kobiety; umie wskazać ich konsekwencje i sposoby przeciwdziałania im. KU06

W ZAKRESIE KOMPETENCJI

1. Ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności niezbędnych podczas pisania pracy dyplomowej oraz rozumie potrzebę ich stałego rozwoju KK01

2. Potrafi dostrzegać i uzupełniać swoje braki w wiedzy i umiejętnościach potrzebnych przy pisaniu pracy dyplomowej KK02

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Obecność.

2. Przygotowanie do zajęć (analiza tekstów merytorycznych, dyskusja, prezentacje fragmentów pracy, sprawozdania z etapów pracy).

3. Samodzielne przygotowanie narzędzi badawczych oraz schematu badawczego.

4. Przygotowanie pracy licencjackiej.

Po pierwszym semestrze seminarium powinien być wybrany temat pracy licencjackiej. Oznacza to dobór literatury przedmiotu oraz przygotowanie plan i wstępnej wersji części teoretycznej pracy. W semestrze letnim student/ka przygotowuje część badawczą pracy, przeprowadza badania, dokonuje analizy i interpretacji wyników. Ostateczna wersja pracy powinna zostać złożona promotorce w maju.

Bilans pracy własnej studenta:

- obecność na zajęciach seminaryjnych – 60 godz.

- przygotowanie ustnej prezentacji – 20 godz.

- zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 100 godz.

- przygotowanie i przeprowadzenie badań – 50 godz.

- analiza wyników badania – 20 godz.

- przygotowanie pracy licencjackiej – 200 godz.

RAZEM = 450 godzin

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
First cycle diploma seminar, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Katarzyna Szumlewicz
Group instructors: Katarzyna Szumlewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
First cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)