Behavioural addictions - specifics, conditions, forms of help
General data
Course ID: | 3402-00-UB-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Behavioural addictions - specifics, conditions, forms of help |
Name in Polish: | Uzależnienia behawioralne (czynnościowe) - specyfika, uwarunkowania, formy pomocy |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów i omówienie podstawowych pojęć związanych z uzależnieniami behawioralnymi, teorii wyjaśniających przyczyny uzależnień, uwarunkowań psycho-społecznych, jak i form pomocy osobom uzależnionym od czynności. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia składają się z trzech części. Pierwsza poświęcona jest wyjaśnieniu istoty uzależnień behawioralnych, kryteriów uzależnienia, podstawowych problemów definicyjnych i terminologii problematyki. Część druga poświęcona jest charakterystyce i psycho-społeczno-kulturowym uwarunkowaniom uzależnień behawioralnych, a część ostatnia formom pomocy osobom uzależnionym od zachowań. |
Bibliography: |
(in Polish) Goban-Klas T, Sienkiewicz P., Społeczenstwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1999 Subrahmanyam K., Kraut R. E., Greenfield P.M., Gross E.F., The Impact of Home Computer Use on Children’s Activities and Development, The Future of Children CHILDREN AND COMPUTER TECHNOLOGY Vol. 10 • No. 2 – Fall/Winter 2000, https://www.princeton.edu/futureofchildren/publications/docs/10_02_05.pdf Woronowicz B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Goban-Klas T, Sienkiewicz P., Społeczenstwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1999 Subrahmanyam K., Kraut R. E., Greenfield P.M., Gross E.F., The Impact of Home Computer Use on Children’s Activities and Development, The Future of Children CHILDREN AND COMPUTER TECHNOLOGY Vol. 10 • No. 2 – Fall/Winter 2000, https://www.princeton.edu/futureofchildren/publications/docs/10_02_05.pdf Woronowicz B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Media Rodzina i Parpamedia, Warszawa 2009 Chocholska P., Terapia nadmiernego korzystania z komputera i Internetu, w:„Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież. Problem, zapobieganie, terapia”, Polskie Centrum Programu Safer Internet, Warszawa 2012 Fairburn Ch.G., Brownell K.. D., Eating Disorders and Obesity, Second Edition: A Comprehensive Handbook, The Guilford Press, 2002 Hoffmann B., Anoreksja – przyczyny, skutki, leczenie, w: Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, nr 2/14, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, 2014, s. 29 – 38 Hoffmann B., Ortoreksja – choroba czy styl życia?, w: Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, nr 3/14, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, 2014, s. 29 – 37. Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999 Mroczkowska D., Uwiedzeni przez jedzenie, w: Cierpiałkowska L. (red.), „Oblicza współczesnych uzależnień”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006 Dudek B., Pracoholizm — szkodliwy skutek nadmiernego zaangażowania w pracę, Medycyna Pracy nr 59(3), Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź 2008, s. 247 – 254 Mącik D., Między przyjemnością a uzależnieniem. Psychologia zakupów nieplanowanych, Wydawnictwo Grado, Toruń 2008 Szlendak T., Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety., Warszawa 2005 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student posiada niezbędną wiedzę umożliwiającą identyfikację uzależnień behawioralnych, potrafi wskazać jej przyczyny z perspektywy teorii i koncepcji psychologicznych i socjologicznych, zapoznany jest z formami leczenia i ma podstawowe pojęcie o terapii poznawczo-behawioralnej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena aktywności w trakcie zajęć, spełnienie warunku obecności na zajęciach, ocena z egzaminu końcowego |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Beata Hoffmann | |
Group instructors: | Beata Hoffmann | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.