University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Democracy and totalitarianism - theory and institution

General data

Course ID: 3402-01-DIT-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Democracy and totalitarianism - theory and institution
Name in Polish: Demokracja i totalitaryzm - teoria i instytucje
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups: General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest: 1/ prezentacja i dyskusja teoretycznych założeń współczesnej demokracji liberalnej oraz omówienie sposobu funkcjonowania wybranych instytucji demokratycznych; 2/ prezentacja i dyskusja teoretycznych założeń totalitaryzmu.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest: 1/ zapoznanie studentów z modelami systemów określanych w literaturze jako przedmiotu jako demokratyczne 2/ zapoznanie studentów z teoretycznymi założeniami i sposobem funkcjonowania współczesnej demokracji liberalnej. Program obejmuje zarówno prezentację dyskusji kanonów współczesnej demokracji liberalnej, jak wybrane fragmenty polskiego prawa konstytucyjnego. Prezentowana jest ponadto dyskusja dotycząca granic tolerancji w kontekście założeń teoretycznych współczesnej demokracji. 3/ zapoznanie studentów z teoretycznymi założeniami i mechanizmami działania systemu totalitarnego. System współczesnej demokracji liberalnej oparty na prawie praw człowieka i mechanizmach prawnych zabezpieczających wprowadzenie i działanie mechanizmu tyranii większości jest odpowiedzią na zgodne z prawem wprowadzenie rządów tyranii większości a w efekcie systemu totalitarnego w latach 30-tych XX wieku w faszystowskich Niemczech. Zapoznanie studentów z mechanizmem przejścia od demokracji stricte proceduralnej do tyranii większości a w konsekwencji do totalitaryzmu jest istotnym celem przedmiotu.

Bibliography: (in Polish)

Literatura zalecana uzupełniająca

G. Sartori, „Teoria demokracji”, PWN 1994,

R. Dahl: „Poliarchia” (str. 196 – 200), C. Friedrich, Z. Brzeziński: „Dyktatura totalitarna” (str. 208 – 214), J. Linz „Reżym autorytarny” (str. 215 – 221) w: M. Ankiewicz (red.) „Władza i polityka”, Warszawa 1986

S. Huntington, „Trzecia fala demokratyzacji”, PWN Warszawa 1995, rozdz. 1, str. 13 – 40

R. Dahl „Poliarchia”, w: „Władza i polityka”, red. M. Ankiewicz, Warszawa 1988, str. 196

R. Dahl, „O demokracji”, Instytut Wydawniczy ZNAK, Kraków 1998, rozdz. 4 „Co to jest demokracja” str. 37

J. Kurczewski, „Demokracja pod rządami prawa”, w: J. Kurczewski, „Demokracja pod rządami prawa” (red.), ISP PANN, Warszawa 1993; J. Kurczewski, „Stalinizm i drogi wyjścia” w: J. Kurczewski, „Stalinizm”, IPSiR UW, Warszawa 1991

P. Hofmański, Europejska Konwencja Praw Człowieka i jej znaczenie dla prawa karnego”, Temida2, Białystok 1993; rozdz. 2 „Konwencja i jej znaczenie w systemie międzynarodowej ochrony praw człowieka” (str. 19 – 34)

Konstytucja RP; P. Winczorek „Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej”, LIBER, Warszawa 2000, Rozdział II (str. 45 – 108)

Z. Krasnodębski „O czym można dyskutować w demokracji” (str. 10 – 42), J. Szacki „Przeciw a nawet za tezami Krasnodębskiego” (str. 43 – 52), E Wnuk-Lipiński „Granice liberalnej demokracji” (str. 53 – 64) w: ZNAK styczeń 2000.

M. Król „Jaka demokracja”, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2017

H. Arendt „Korzenie totalitaryzmu”, Krytyka, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1989

A. Besancon „Pomieszanie języków”, Warszawa 1989

E. Goffman „Charakterystyka instytucji totalnych” w „Elementy teorii socjologicznych”, PWN, Warszawa 1975

V. Havel „Siła bezsilnych” w „Eseje polityczne” Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1984

A. Hertz „Szkice o totalitaryzmie”, PWN, Warszawa 1994

J. Linz „Totalitaryzm i autorytaryzm” w „Władza i społeczeństwo”, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1995

K. R. Popper „Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie” PWN, Warszawa 1993

H. Świda-Ziemba „Człowiek wewnętrznie zniewolony”, ISNS UW, Warszawa 1997

Z. Bauman „Nowoczesność i zagłada” Warszawa 1989

Learning outcomes: (in Polish)

1. Ma podstawową wiedzę dotyczącą modeli systemów demokratycznych

2. Ma podstawową wiedzę z zakresu teorii funkcjonowania współczesnej demokracji liberalnej, jej założeń i sposobu realizacji

3. Ma podstawową wiedzę o strukturach i instytucjach demokratycznych oraz o sposobie ich funkcjonowania

4. Ma wiedzę o wartościach stanowiących podstawy aksjologiczne i prawne współczesnej demokracji liberalnej

5. Ma podstawową wiedzę dotycząca modelu i sposobu funkcjonowania państwa totalitarnego.

6. Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, polityczne i prawne w kontekście teorii współczesnej demokracji liberalnej

7. Potrafi trafnie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych w kontekście ich zgodności (bądź jej braku) z paradygmatem współczesne demokracji liberalnej

8. Potrafi analizować propozycje konkretnych rozwiązań problemów społecznych i umie wskazać wady i zalety tych propozycji z punktu widzenia ich zgodności z założeniami współczesnej demokracji liberalnej

9. Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze działania służące realizacji określonych zadań

10. Potrafi tworzyć projekty społeczne i aktywnie w nich uczestniczyć

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Ocena ciągła – uwzględniająca obecność na zajęciach i aktywność

2. Egzamin pisemny

30 godzin kontaktowych

25 godzin przygotowania do egzaminu

25 godzin przygotowania do zajęć – czytanie lektur

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Iwona Jakubowska-Branicka
Group instructors: Iwona Jakubowska-Branicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Iwona Jakubowska-Branicka
Group instructors: Iwona Jakubowska-Branicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)