University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Historia idei-starożytność

General data

Course ID: 3402-01HIS-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Historia idei-starożytność
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups: General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses
obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają dwa cele i dwa przedmioty badań: pierwszym jest spojrzenie na myśl polityczną starożytnych Greków, drugim – zbadanie, w jaki sposób ta myśl jest współcześnie przywoływana, czytana, używana, wykorzystywana. Te dwa zagadnienia pozostaną ze sobą splecione, aby dostarczyć informacji zarówno o podstawowych pojęciach filozofii politycznej starożytności, jak i spróbować zobaczyć jak można ją odczytywać współcześnie.

Full description: (in Polish)

Tematy poruszane na zajęciach:

1. Oralność i piśmienność w starożytnej Grecji

2. Mimesis

3. Władza i podmiotowość w pieśniach Homera

4. Wojna Peloponeska

5. Polityczne znaczenie tragedii greckiej

6. Sokrates

7. Kriton i prawa

8. Nieśmiertelność według Sokratesa

9. Sofiści

10. Idealizm Platoński, czyli "Państwo" (cz. 1)

11. Idealizm Platoński, czyli "Państwo" (cz. 2)

12. Oikos i Polis

13. Bios i Zoe

14. Stoicyzm w starożytnym Rzymie

Bibliography: (in Polish)

Wybrane lektury do zajęć (w sali zostaną wskazane odpowiednie fragmenty):

- Platon, "Ion" [w:] tegoż, "Dialogi", t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005.

- Eric. A. Havelock, "Przedmowa do Platona", przeł. P. Majewski, wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

- Arystoteles, "Poetyka", przeł. H. Podbielski, wyd. PWN, Warszawa 1988.

- Erich Auerbach, "Mimesis: rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu", przeł. Z. Żabicki, PIW, Warszawa 1968.

- Homer, "Iliada", różne wydania.

- Homer, "Odyseja", różne wydania.

- Max Horkheimer, Theodor Adorno, "Dialektyka Oświecenia", przeł. M. Łukasiewicz, wyd. IFiS PAN, Warszawa 1994

- Peter Sloterdijk, "Gniew i czas", przeł. A. Żychliński, wyd. Scholar, Warszawa 2011

- Tukidydes, "Wojna Peloponeska", różne wydania (fragmenty).

- Simone Weil, "Iliada, czyli poemat siły" [w:] tejże, "Dzieła", przeł. M. Frankiewicz, wyd. Brama, Poznań 2004.

- Friedrich Nietzsche, "Narodziny tragedii z ducha muzyki", przeł. B. Baran, wyd. Aletheia, Warszawa 2009

- Platon, "Obrona Sokratesa", [w:] tegoż, "Dialogi", t. I, przeł. W. Witwicki wyd. ANTYK, Kęty 2005.

- Ksenofont, "Obrona Sokratesa", przeł. D. Tymura, wyd. PIW, Warszawa 2019.

- Platon, "Kriton", [w:] tegoż, Dialogi, t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005

- Platon, "Fedon", [w:] tegoż, "Dialogi", t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005

- Platon, "Protagoras" [w:] tegoż, "Dialogi" t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005.

- Cyprian Mielczarski, "Sofiści i polityka", wyd. PWN, Warszawa 2010.

- Platon, "Państwo", przeł. W. Witwicki, wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2009

- Arystoteles, "Etyka Nikomachejska", przeł. D. Gromska, wyd. PWN, Warszawa 2010

- Arystoteles, "Polityka", przeł. L. Piotrowicz, wyd. PWN, Warszawa 2010

- Hannah Arendt, "Kondycja ludzka", przeł. A. Łagodzka, wyd. Aletheia, Warszawa 2010

- Marek Aureliusz, "Rozważania do siebie samego", różne wydania.

- Michel Foucault, "Hermeneutyka podmiotu", przeł. M. Herer, wyd. PWN, Warszawa 2012

Lektury uzupełniające (poza lekturami omawianymi w ramach zajęć):

- Bruno Snell, "Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia", przeł. A. Onysymow, Warszawa 2009

- Albert Lord, "Pieśniarz i jego opowieść", przeł. P. Majewski, wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.

- Christian Meier, "Powstanie polityczności u Greków", przeł. M. A. Cichocki, Warszawa 2012.

- Giovanni Reale, "Historia filozofii starożytnej", t. I-IV, przeł. E. I. Zieliński, Lublin 2010.

- Szymon Wróbel, "Lektury retroaktywne. Rodowody współczesnej myśli filozoficznej", Kraków 2014

Learning outcomes: (in Polish)

K_W04

K_W05

K_W07

K_W08

K_U03

K_U09

K_K01

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywny udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.

Obecność na zajęciach.

Praca pisemna i rozmowa o pracy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)