Narodziny kapitalizmów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-01NK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narodziny kapitalizmów |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Gdy w XIX wieku liberalni ekonomiści oraz rewolucyjni działacze odkrywają, że oto mamy do czynienia z narodzinami kapitalizmu – jest już za późno, ten staje się naszą rzeczywistością. Od kiedy mamy kapitalizm nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie świata, który funkcjonowałby poza zasadami rynku, prawem własności, koncepcją wartości towaru, prawem akumulacji kapitału. Jak pokazał Marks w słynnym fragmencie o „Tak zwanej akumulacji pierwotnej” tajemnica kapitalizmu kryje się jednak nie w jego mechanizmie ekonomicznym, ale sprzężeniu, jakiego ten dokonuje w warstwie ideologicznej stając się „naszą druga naturą”, zaś wszelkie podziały społeczne, które za sobą pociąga w perspektywie ekonomii kapitalistycznej zdają się być „odwiecznym” losem ludzkości. Wydaje się, że trzeba napisać społeczną historię wielu kapitalizmów, by zrozumieć logikę funkcjonowania kapitalistycznej formacji w ogóle. |
Pełny opis: |
Gdy w XIX wieku liberalni ekonomiści oraz rewolucyjni teoretycy odkrywają, że oto mamy do czynienia z narodzinami kapitalizmu – jest już za późno, ten staje się naszą rzeczywistością. Od kiedy kapitalizm funkcjonuje nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie świata, który funkcjonowałby poza zasadami rynku, prawem własności, koncepcją wartości towaru, prawem akumulacji kapitału. Jak pokazał Marks w słynnym fragmencie o „Tak zwanej akumulacji pierwotnej” tajemnica kapitalizmu kryje się jednak nie w jego mechanizmie ekonomicznym, ale sprzężeniu, jakiego ten dokonuje w warstwie ideologicznej stając się „naszą druga naturą”, zaś wszelkie podziały społeczne, które za sobą pociąga w perspektywie ekonomii kapitalistycznej zdają się być „odwiecznym” losem ludzkości. Czy można zatem dziś pomyśleć kapitalizm nie jako synonim uspołecznienia człowieka, jednocześnie nie wikłając się w problem kapitalizmu jako dziejowej anomalii koniecznej do zwalczenia, rakowej narośli na zdrowym ciele ludzkości? Czy można pociągnąć marksowski projekt opisania kapitalizmu jako maszyny funkcjonującej potencjalnie w każdym czasie i każdej przestrzeni, jednak uzyskującego byt formacji społecznej tylko w bardzo specyficznych i trudnych do powtórzenia warunkach? Czy można zatem myśleć jednocześnie historyczną przypadkowość i ponadhistoryczny przymus kapitalizmu? A może, by zrozumieć jego funkcjonowanie, trzeba cofnąć się do momentów genetycznych dla tej formacji, i pokazać, że kapitalizmów jest wiele, jak wiele jest ruchów oporu wobec ich cywilizacyjnych skutków? Chodziłoby więc o napisanie kulturowej historii wielu kapitalizmów, by zrozumieć logikę funkcjonowania kapitalistycznej formacji w ogóle. Spostrzeżenie, że kapitalizm posiada konkretny historyczny korzeń a jednocześnie, że jako formacja społeczna stanowi reżim ponadhistorycznej konieczności, może nam pozwolić na zauważenie potencjalnych dziur i linii ujścia z kapitalistycznego świata, którego ontologia jest o wiele bardziej krucha i podatna na kryzysy niż mogłoby się wydawać. Dlatego też w programie niniejszych zajęć znaleźć się muszą także lektury, dzięki którym dowiemy się, że możliwe jest myślenie życia społecznego bez kapitalizmu, choćbyśmy nie mieli jeszcze języka by je w pełni wyrazić. |
Literatura: |
1. K. Pobłocki. Kapitalizm. Historia krótkiego trwania, roz. 11: Zagadka kapitalizmu. Referaty: M. Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, roz. II. 2: Asceza a duch kapitalistyczny. K. Marks, Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. 1, roz. XXV: Tak zwana akumulacja pierwotna. 2. G. Deleuze, F. Guattari, Tysiąc plateau. Kapitalizm i schizofrenia, t. 2, roz. 13: 7000 lat p.n.e. – aparaty pochwycenia (fragment). K. Pobłocki. Kapitalizm. Historia krótkiego trwania, roz. 15: Społeczeństwo kontra państwo. 3. M. Foucault, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Wykłady w College de France 1977-1978, Wykład z 18 i 25 stycznia 1978. Referat: M. Foucault, Narodziny biopolityki. Wykłady w College de France 1978-1979, Wykład z 28 marca 1979. 4. D. Graeber, Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat, roz. 2: Mit barteru. Referat: A. Hirschman, Namiętności i interesy. U intelektualnych źródeł kapitalizmu, Wstęp, roz. I: Jak zaczęto odwoływać się do interesów, aby zwalczać namiętności, fragment roz. II: Adam Smith: koniec wizji. 5. J. Sowa, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, fragment. Referat: A. Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, roz. 4: Terror i industrializacja, V: Długie trzydzieści trzy lata i potem. 6. A. Leszczyński, Skok w nowoczesność. Polityka wzrostu w krajach peryferyjnych 1943-1980. Referat: James C. Scott, Seeing Like a State. How Certain Schemes to Improve the Human Condition Have Failed, fragment. Lub: P. Linebaugh, M. Rediker, Wielogłowa hydra, „Praktyka teoretyczna” 2019, nr 3 (33). Referat: James C. Scott, Weapons of the Weak. Everyday Forms of Peasent Resistance, fragment. 7. D. Harvey, Neoliberalizm. Historia katastrofy, roz. 1: Wprowadzenie, roz. 3: Neoliberalne państwo. 8. L. Boltanski, E. Chiapello, Nowy duch kapitalizmu, „Kronos” 2015, nr 2. Referat: A. Szarecki, Kapitalizm somatyczny. Ciało i władza w kulturze korporacyjnej, roz. 5. 9. M. Hardt, A. Negri, Rzeczpospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne, cz. 3: Kapitał (oraz walki o wspólne bogactwo). Referat: M. Lazzarato, Praca niematerialna, w: Robotnicy opuszczają miejsca pracy, red. Joanna Sokołowska. 10. M. Fischer, Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy? Referat: F. Jameson, Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, fragment. 11. A. Lowenhaupt Tsing, The Mushroom at the End of the World : On the Possibility of Life in Capitalist Ruins, fragment. Referat: A. Tsing, Unruly Edges: Mushrooms as Companion Species, „Environmental Humanities” 1, 2012. 12. B. Latour, O kilku afektach zrodzonych z kapitalizmu, w: Smutek konkretu. Materializacja idei/Dziury w całym. D. Chakrabarty, Klimat historii. Cztery tezy, „Teksty drugie” 2014, nr 5. 13. N. Srnicek, A. Williams, Wymyślając przyszłość, Postkapitalizm i świat bez pracy, fragment. Lub: T. Jackson, Dobrobyt bez wzrostu. Ekonomia dla planety o ograniczonych możliwościach, fragment. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Błesznowski | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Błesznowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.