Philosophical Analysis in the Lvov-Warsaw School
General data
Course ID: | 3501-AFSLW18-S-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophical Analysis in the Lvov-Warsaw School |
Name in Polish: | Analiza filozoficzna w ujęciu Szkoły Lwowsko-Warszawskiej |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Jest pożądane, aby uczestnicy mieli za sobą kurs logiki elementarnej lub semiotyki logicznej. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The seminar concerns the methods applied in the Lvov-Warsaw School (LWS), the Polish branch of analytic philosophy. Among members of the LWS there are: K. Twardowski (the founder), his students (among other: J. Łukasiewicz, W. Witwicki, T. Kotarbiński, S. Leśniewski, T. Czeżowski, K. Ajdukiewicz, I. Dąmbska) and students of his students. The LWS played a crucial role in the Polish philosophy of the 20th century. In recent years, we have been witnessing a renewed interest in the scientific achievements of the SLW in the world. |
Full description: |
The seminar concerns the methods applied in the Lvov-Warsaw School (LWS), the Polish branch of analytic philosophy. Among members of the LWS there are: K. Twardowski (the founder), his students (among other: J. Łukasiewicz, W. Witwicki, T. Kotarbiński, S. Leśniewski, T. Czeżowski, K. Ajdukiewicz, I. Dąmbska) and students of his students. The LWS played a crucial role in the Polish philosophy of the 20th century. In recent years, we have been witnessing a renewed interest in the scientific achievements of the SLW in the world. According to the current opinion: (1) the members of the LWS were not connected by any common set of convictions but only by methodological attitude; (2) in the methodological core of the LWS there were two postulates: the postulate of precision of speech and writing, and the postulate of appropriate justification of views. The aim of the seminar is to verify these opinions and the hypothesis that in the LWS, there were some specific scientific methods that distinguish this formation from other analytic centers. |
Bibliography: |
- Kazimierz Twardowski: O jasnym i niejasnym stylu filozoficznym, O czynnościach i wytworach, Symbolomania i pragmatofobia, Co to jest filozofia i po co się jej uczymy? - Jan Łukasiewicz: Analiza i konstrukcja pojęcia przyczyny, O potrzebie założenia instytutu metodologicznego, O metodę w filozofii, Znaczenie analizy logicznej dla poznania, Logistyka a filozofia, Co dała filozofii współczesnej logika matematyczna? - Tadeusz Kotarbiński, O pojęciu metody, O postawie reistycznej czyli konkretystycznej, Humanistyka bez hipostaz, Fazy rozwojowe konkretyzmu, Filozof, O potrzebie zaniechania wyrazów „filozofia”, „filozof”, „filozoficzny” itp. - Tadeusz Czeżowski: O filozofii, Filozofia na rozdrożu, O metodzie opisu analitycznego, Generalizacja – abstrakcja – formalizacja, Klasyfikacja rozumowań i jej konsekwencje w teorii nauki, O tradycyjnych rozróżnieniach wśród definicji - Kazimierz Ajdukiewicz: Epistemologia i semiotyka, Systemy aksjomatyczne z metodologicznego punktu widzenia, O stosowalności czystej logiki do zagadnień filozoficznych, Zagadnienie idealizmu w sformułowaniu semantycznym, Metodologia i metanauka, Klasyfikacja rozumowań, Zagadnienie uzasadniania - Maria Ossowska: Podstawy nauki o moralności - Maria Ossowska i Stanisław Ossowski: Nauka o nauce - Izydora Dąmbska: O niektórych poglądach z zakresu teorii nauki w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, O niektórych koncepcjach metafilozoficznych w Szkole Lwowsko-Warszawskiej - Maria Kokoszyńska: W sprawie walki z metafizyką - Marian Przełęcki: Argumentacja reisty, Metafizyka w Szkole Lwowsko-Warszawskiej - Jan Woleński: Kierunki i metody filozofii analitycznej - Adam Nowaczyk: Wszystko ujdzie - Jerzy Perzanowski: Logika a filozofia. Uwagi o zasięgu analizy logicznej w naukach filozoficznych - Jacek Jadacki: Dobra robota w filozofii |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Osoba, która ukończyła kurs, zna terminologię filozoficzną z zakresu metodologii, zna metody filozoficzne stosowane w Szkole Lwowsko-Warszawskiej; ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologicznej filozofii. Nabyte umiejętności: Osoba, która ukończyła kurs, samodzielnie analizuje problemy z zakresu metodologii filozofii, potrafi zrekonstruować problemy i ograniczenia poszczególnych metod filozoficznych. Nabyte kompetencje społeczne: Osoba, która ukończyła kurs, jest świadoma wartości dziedzictwa polskiej filozofii analitycznej, dąży do zachowania i rozwijania tego dziedzictwa. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(a) Regular participation, (b) at least one presentation based on the chosen article; (c) at least one report on the seminar meeting |
Copyright by University of Warsaw.