Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia obozów koncentracyjnych i zagłady

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-CPS-15-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia obozów koncentracyjnych i zagłady
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Socjologii
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiotem wykładu będzie socjologia historyczna obozów koncentracyjnych i zagłady, w tym ich rola w ludobójstwach. Przeanalizowane zostaną różne historyczne formy obozów koncentracyjnych (od obozów hiszpańskich na Kubie po obozy w Bośni i Hercegowinie) oraz zagłady (tureckie i nazistowskie). Ukazana zostanie rola obozów w większych projektach społecznych, w tym ludobójstwach totalnych i częściowych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona relacjom społecznym w obozach oraz występującym tam formom władzy i dominacji.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu będzie socjologia historyczna obozów koncentracyjnych i zagłady, w tym ich rola w ludobójstwach. Przeanalizowane zostaną różne historyczne formy obozów koncentracyjnych (od obozów hiszpańskich na Kubie po obozy w Bośni i Hercegowinie) oraz zagłady (tureckie i nazistowskie). Ukazana zostanie rola obozów w większych projektach społecznych, w tym ludobójstwach totalnych i częściowych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona relacjom społecznym w obozach oraz występującym tam formom władzy i dominacji.

Zakres tematów:

Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: obóz koncentracyjny, obóz jeniecki, obóz pracy, ludobójstwo, czystka etniczna.

Hiszpańskie obozy na Kubie

Amerykańskie obozy na Filipinach

Obozy dla Burów

Ludobójstwo częściowe w Niemieckiej Afryce Południowo-Zachodniej

„Obozy zagłady” dla Ormian

Gułag

Niemieckie obozy koncentracyjne 1933-1945

Ludobójstwo Żydów i Romów

Obozy w Niezależnym Państwie Chorwackim

Japońskie obozy dla Chińczyków i jeńców wojennych

Powojenne obozy w Polsce

Autoludobójstwo w Kambodży 1975-1979

Obozy w Kenii i Algierii

Bałkańskie obozy koncentracyjne

Obóz koncentracyjny jako model. G. Agamben i inni.

Literatura:

R. Hilberg, Zagłada Żydów europejskich, t. 1-3; T. Des Pres, The Survivor. An Anatomy of Life in the Death Camps; A. Pitzer, Noc, która się nie kończy. Historia obozów koncentracyjnych; W. Sofsky, Ustrój terroru. Obóz koncentracyjny; A.J. Kamiński Andrzej Józef, Koszmar niewolnictwa. Obozy koncentracyjne od 1896 do dziś. Analiza; T. Abel, The Sociology of Concentration Camps; G. Agamben Giorgio, Co zostaje z Auschwitz. Archiwum i świadek (Homo sacer III); G. Agamben, Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie; G. Alexopoulos, Medical Research in Stalin’s Gulag; A. Applebaum Anne, Gułag; A.J. Birtle, The U.S. Army's Pacification of Marinduque, Philippine Islands, April 1900-April 1901; L.E. Boose, Crossing the River Drina: Bosnian Rape Camps, Turkish Impalement, and Serb Cultural Memory; Ch.R. Browning, Pamięć przetrwania. Nazistowski obóz pracy oczami więźniów; M. Buggeln, Were Concentration Camp Prisoners Slaves?: The Possibilities and Limits of Comparative History and Global Historical Perspectives; C. Elkins, Rozliczenie z imperium. Przemilczana historia brytyjskich obozów w Kenii; H. Fein, Genocide. A Sociological Perspective; Ch. Goeschel, Suicide in Nazi Concentration Camps; H. Heger, Mężczyźni z różowym trójkątem. Świadectwo homoseksualnego więźnia obozu koncentracyjnego z lat 1939-1945; E. van Heyningen, A tool for modernisation? The Boer concentration camps of the South African War, 1900–1902; E. Klee, Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary; K. Konecki, Jaźń w totalnej instytucji obozu koncentracyjnego; T.V. Maher, Threat, Resistance, and Collective Action: The Cases of Sobibór, Treblinka, and Auschwitz; J.-L. Margolin, Japonia 1937-1945 Wojna Armii Cesarza; E. Nowak, Obozy na Śląsku Opolskim w systemie powojennych obozów w Polsce (1945-1950). Historia i implikacje; D. Olusoga, C. Erichsen, Zbrodnia kajzera; J. Ostrowska, Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej; W. Witek-Malicka, Dzieci z Auschwitz-Birkenau. Socjalizacja w obozie koncentracyjnym na przykładzie Dzieci Oświęcimia.

Efekty uczenia się:

K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)

K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk

K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach

K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych

K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego

K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej

K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii

K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne

K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi

K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych

K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa

K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Udział w wykładzie obowiązkowy, student ma prawo do dwóch nieobecności (w tym zwolnienia lekarskie), dodatkowe nieobecności wymagają zaliczenia. Siódma nieobecność oznacza skreślenie z listy słuchaczy.

Egzamin: Test

Egzamin poprawkowy: Egzamin ustny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)