University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) (Nie)tradycyjni tradycyjni. Przemiany relacji rodzinnych

General data

Course ID: 3502-FAKL756-OG
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: (Nie)tradycyjni tradycyjni. Przemiany relacji rodzinnych
Organizational unit: Institute of Sociology
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Uczestnicy kursu powinni mieć opanowane podstawy warsztatu badacza jakościowego. Powinni umieć zaprojektować badanie, dokonać krytycznego przeglądu literatury, proponować swoje rozwiązania, posługiwać się podstawowymi technikami zbierania danych (wywiadem, obserwacją, etc.), sporządzać dzienniki z obserwacji, radzić sobie w terenie w czasie obserwacji, analizować i interpretować wyniki badań, potrafią pracować w zespole.



Short description: (in Polish)

W polskiej debacie publicznej tematyka rodziny, jej preferowanych modeli i typów relacji intymnych jest podstawowym źródłem ideologicznej polaryzacji. Dyskurs ten reprodukuje dwa podstawowe reprezentacje i obrazy polskich rodzin (tradycyjni vs. ponowocześni), które choć zdają się być dobrym probierzem sporów ideologicznych, nie zawsze odnoszą się do realiów życia i doświadczeń rodzinnych Polaków. Tym bardziej, że na mapie socjologii rodziny w Polsce, skupionej przede wszystkim na badaniach klasy średniej, jest jeszcze wiele nierozpoznanych obszarów. Na przykład niewiele wiemy, jak zmieniają się rodziny zamieszkałe na wsiach i w mniejszych miejscowościach w Polsce. Jak wygląda ciągłość i zmiana pokoleniowa w rodzinach z klasy ludowej.

Full description: (in Polish)

W polskiej debacie publicznej tematyka rodziny, jej preferowanych modeli i typów relacji intymnych jest podstawowym źródłem ideologicznej polaryzacji. Dyskurs ten reprodukuje dwa podstawowe reprezentacje i obrazy polskich rodzin (tradycyjni vs. ponowocześni), które choć zdają się być dobrym probierzem sporów ideologicznych, nie zawsze odnoszą się do realiów życia i doświadczeń rodzinnych Polaków. Tym bardziej, że na mapie socjologii rodziny w Polsce, skupionej przede wszystkim na badaniach klasy średniej, jest jeszcze wiele nierozpoznanych obszarów. Na przykład niewiele wiemy, jak zmieniają się rodziny zamieszkałe na wsiach i w mniejszych miejscowościach w Polsce. Jak wygląda ciągłość i zmiana pokoleniowa w rodzinach z klasy ludowej. Celem warsztatów będzie identyfikacja i dotarcie do grup utożsamianych w dyskursie publicznym z tradycyjnymi modelami rodzinności, a następnie zbadanie realnych praktyk i wyobrażeń na temat życia rodzinnego po to, by z tej oddolnej perspektywy przyjrzeć się krytycznie sporom ideologicznym.

Badania będą realizowane z pomocą metod opartych na obserwacjach terenowych (obserwacje, wywiady) realizowanych na obszarach wiejskich w województwie podlaskim. Konieczna jest zatem gotowość do 5 dniowego wyjazdu w miesiącach kwiecień-maj, w kilkuosobowych zespołach badawczych.

Bibliography: (in Polish)

• Monika Borys, Rasa, klasa, płeć i wieś. (2013) Feministyczne epistemologie marginesu, „Praktyka Teoretyczna” nr 4(10)

• Beverley Skegss (2002) Formation of Gender and Class. Becoming respectable. SAGE Publications

• Stanisz A. (2014) Rodzina made in Poland. Antropologia pokrewieństwa i życia rodzinnego;

• Urbańska S. (2015). Matka Polka na odległość. Z doświadczeń migracyjnych robotnic 1989-2010. Wyd. UMK Toruń.

• Pine Frances (2007), Góralskie wesele. Pokrewieństwo, płeć kulturowa i praca na terenach wiejskich socjalistycznej i postsocjalistycznej Polski, [w:] Renata E. Hryciuk, Agnieszka Kościańska (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna, t. 1, Organizacja społeczna, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

• Gabb J. (2009) 'Researching Family Relationships: A Qualitative Mixed Methods Approach', Methodological Innovations Online, Vol. 4(2): 37-52.

• Kwak Anna (2014) Procesy zmieniające rzeczywistość małżeństwa i rodziny, w: Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT; Wyd. Akademickie ŻAK

• Domański Henryk (2015) Czy są w Polsce klasy społeczne? Wyd. Krytyki Politycznej

• Gdula M., Lewicki M., Sadura P. (2014) Praktyki kulturowe klasy ludowej, ISW Warszawa

• Hryciuk R., Korolczuk E. (2015) Konteksty upolitycznienia macierzyństwa we współczesnej Polsce, w: Niebezpieczne związki. Ojcostwo, macierzyństwo, pilityka. WUW Warszawa.

• Rancew-Sikora D., Skowronek K. (2015) O (nie)zbędności opowiadania.refleksje teoretyczno-krytyczne na temat badań narracyjnych i perspektywy storytelling, Studia Humanistyczne AGH, tom 14/1; str.7-20

• Mroczkowska J., Ludzie o ludziach. Opowieści biograficzne w wymiarze komunikacyjnym, s. 21-49

• Kaźmierska K. (2012) Metoda biograficzna w socjologii, Wyd. Nomos

Learning outcomes:

Has in-depth knowledge of research methods used in the study of cultural diversity

Has in-depth knowledge of selected methods and techniques of social research, their limitations, specificity and areas of application

Is aware of the importance of a reflective and critical approach to the results of social research, analyses and research procedures

Knows how to plan and carry out complex qualitative and quantitative empirical research; is aware of the consequences of methodological choices

Has advanced and practically applicable knowledge about statistical description and inference

Can identify causes and predict potential effects of past and current social events; can form critical judgments about current and past social events

Can differentiate between a sociological interpretation and an interpretation done from the perspective of a related social science, like psychology or economics.

Can perform a critical analysis of social phenomena and processes, particularly those concerning contemporary Polish society

Can critically select information and materials for academic work, using various sources in Polish and a foreign language as well as modern technologies

Can independently form and verify judgments about the causes of selected social phenomena

Can use theoretical categories and research methods in the description and analysis of social and cultural changes in modern societies, as well as their consequences

Can select and adjust proper research methods and techniques (including advanced ones) to perform an analysis of a particular social problem

Can plan and carry out a social study using advanced quantitative and qualitative methods and techniques of social research

Can use a selected computer program for data analysis, including its advanced functions

Can form in-depth judgments about motivation of human behavior and predict its social consequences

Can identify the kinds of research in which the scientific texts read can be applicable

Can prepare a presentation of a selected problem or study in Polish and in a foreign language

Can initiate, plan, organize and manage work of a task team

Can propose a solution to a problem that requires an interdisciplinary research approach

Can initiate and actively participate in social projects

Can predict basic effects of social projects

Can gather, find, synthesize and critically assess information about social sciences

Can argue a thesis using scientific evidence

Can justify the choice of sources

Can undertake independent activity in public or personal interest

Actively searches for new ways and sources to broaden his/her knowledge and improve professional competences

Promotes principles of professional ethics, including the principle of respecting intellectual property

Is aware of the existence of social dilemmas related to the work of the sociologist

Is open to various theoretical and methodological perspectives of social research

Takes responsibility for planned and performed tasks

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przez cały semestr ocenie podlega: obecność, dopuszczalne są max. 2 nieobecności; aktywny udział w dyskusjach i w poszczególnych etapach realizacji projektu badawczego - desk research i prezentacja wyników, projekt scenariusza wywiadu, obserwacje terenowe, dzienniki terenowe, raport badawczy i prezentacja wniosków z badania.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)