Nuclear History. Global Consequences of Chernobyl
General data
Course ID: | 3620-HN-SP-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Nuclear History. Global Consequences of Chernobyl |
Name in Polish: | Historia nuklearna. Globalne konsekwencje Czarnobyla |
Organizational unit: | Studies in Eastern Europe |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Główną ideą wykładów jest przedstawienie ogólnego zarysu historycznego rozwoju energetyki jądrowej w lustrze katastrof, ze szczególnym uwzględnieniem globalnych politycznych, społecznych i ekonomicznych konsekwencji Czarnobyla. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach zostaną omówione następujące tematy: • Historia „atomu pokojowego”: od pierwszych projektów doantynuklearnych strategii. • Historia jądrowa w zwierciadle katastrof. • Katastrofa Czarnobylska i działania władzy radzieckiej. • Rola organizacji międzynarodowych w badaniu skutków awarii jądrowej. Tworzenie wiedzy o Czarnobylu. • Katastrofa Czarnobylska w kinematografii. • Od katastrofy do własnego projektu jądrowego: polityka Państwa Białoruskiego po Czarnobylu. • Polski projekt jądrowy w cieniu Czarnobyla. • Nowe zagrożenia bezpieczeństwa obiektów energetyki jądrowej w kontekście wojny rosyjsko-ukraińskiej. |
Bibliography: |
(in Polish) - M. Arndt, Tschernobylkinder. Die transnationale Geschichte einer nuklearen Katastrophe, Göttingen 2020. - U. Beck, The Anthropological Shock: Chernobyl and the Contours of the Risk Society, Berkeley Journal of Sociology. A Critical Review 32 (1987), s. 153-165. - T. Borewicz, K. Szulecki, J. Waluszko, Bez atomu w naszym domu: Protesty antyatomowe w Polsce po 1985 roku, Gdańsk 2019. - K. Brown, Manual for Survival: A Chernobyl Guide for the Future, London 2019. - K. Dworaczek, W cieniu radioaktywnej chmury. Konsekwencje katastrofy czarnobylskiej w Polsce, Wrocław–Warszawa 2022. - Engaging the Atom: The History of Nuclear Energy and Society in Europe from the 1950s to the Present, Morgantown 2021. - Sh. Harness, Anti-nuclear Movements (World Study), New Delhi 2014. - P.R. Josephson, Red Atom. Russia's Nuclear Power Program from Stalin to Today, Pittsburgh 2005. - K. Kalmbach, Meanings of a Disaster: The Contested 'Truth' about Chernobyl. British and French Chernobyl Debates and the Transnationality of Arguments and Actors, Florence 2014. - O. Kuchinskaya, The Politics of Invisibility. Public Knowledge about Radiation Health Effects after Chernobyl, Cambridge 2014. - S. Plokhy, Chernobyl. History of a Tragedy, London 2019. - Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki, Kraków 2017. - Pathways into and out of Nuclear Power in Western Europe: Austria, Denmark, Federal Republic of Germany, Italy, and Sweden, ed. by A.M. Kirchhof, Munich 2020. - P- Sekuła, Czarnobyl. Społeczno-gospodarcze, polityczne i kulturowe konsekwencje katastrofy jądrowej dla Ukrainy, Kraków 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: - Student przyswaja główne zagadnienia z zakresu historii rozwoju światowej energetyki jądrowej w ogóle oraz historii katastrof jądrowych w szczególności. - Student ma pojęcie o politycznych, społecznych i ekonomicznych skutkach Czarnobyla, pojmuje istotę globalnego charakteru katastrofy. - Student zna podstawowe badania z zakresu nauk społecznych dotyczące historii Czarnobyla, rozumie relacje między teorią, źródłami i praktyką badawczą. Umiejętności: - Student ma własny pogląd na historię Czarnobyla. Potrafią uzasadnić własną opinię na temat wpływu katastrofy i jej konsekwencji na procesy polityczne i społeczne. - Student rozwija umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej we własnej praktyce badawczej. Kompetencje: - Student wykazuje samodzielność myślenia. - Student zajmuje i broni swoją pozycję w dyskusji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) – obecność na zajęciach – praca pisemna /esej/ lub prezentacja |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | Katsiaryna Kryvichanina | |
Group instructors: | Katsiaryna Kryvichanina | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | Katsiaryna Kryvichanina | |
Group instructors: | Katsiaryna Kryvichanina | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | Katsiaryna Kryvichanina | |
Group instructors: | Katsiaryna Kryvichanina | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.