General University Courses: Latin Language course for pre- intermediate
General data
Course ID: | 3620-LDP-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.9
|
Course title: | General University Courses: Latin Language course for pre- intermediate |
Name in Polish: | Łacina dla początkujących (II rok nauki) |
Organizational unit: | Studies in Eastern Europe |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Opanowanie przez studentów klasycznego języka łacińskiego w stopniu umożliwiającym rozumienie tekstów preparowanych, sentencji łacińskich, prostych tekstów autentycznych (zaczerpniętych z dzieł autorów klasycznych). Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności w zakresie rozumienia ze słuchu, czytania i tłumaczenia w zakresie: 1. czytania tekstów z właściwym akcentem i wymową 2. właściwego rozumienia tekstów pisanych o zróżnicowanym poziomie trudności 3. wyrażania treści poznanych na zajęciach w formie tekstowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi pisemnej z użyciem składni łacińskich 4. rozwijanie i poszerzenie sprawności językowych (zwłaszcza tłumaczeniowych) na poziomie średniozaawansowanym |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki klasycznego języka łacińskiego na poziomie podstawowym. Warunkiem wstępnym jest zaliczenie przynajmniej 1 roku lektoratu w wymiarze 60 godzin lub podstawy łaciny wyniesione ze szkoły średniej. Zajęcia skoncentrowane głównie na rozszerzaniu zasobu słownictwa oraz przeprowadzeniu jak największej liczby ćwiczeń językowych (leksykalnych, gramatycznych i tłumaczeniowych) z naciskiem na stosowanie frazeologii. Poznawanie słownictwa związanego z różnymi dziedzinami życia społeczeństwa antycznego (domi militiaeque). Na zajęciach wykorzystywane są fragmenty klasycznych tekstów literackich (poezja, proza, teksty prawnicze). Zajęcia przewidują ćwiczenia leksykalne i gramatyczne, nauczanie niektórych zagadnień gramatycznych metodami mnemotechnicznymi oraz szersze zapoznanie studentów z elementami kultury i historii starożytnej. |
Bibliography: |
Podręcznik "Język łaciński dla lektoratów szkół wyższych” – O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Słownik łacińsko-polski pod red. K. Komanieckiego M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacinskiego i materiały własne wykładowcy |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem (semestry 1-3) w zakresie gramatycznym i leksykalnym posiada, w obszarze: WIEDZA - znajomość pięciu deklinacji łacińskich (rzeczowniki, przymiotniki, zaimki) - znajomość czasów dokonanych i niedokonanych (imperfectum, perfectum, plusquamperfectum, futurum I, futurum II) w stronie czynnej i biernej. - znajomość podstawowych pojęć gramatyki opisowej na poziomie podstawowym w zakresie potrzebnym do praktycznego zastosowania przy tłumaczeniu tekstów klasycznych autorów łacińskich, - elementarną znajomość gramatyki historycznej, potrzebną do zrozumienia zachodzących zjawisk językowych, - znajomość przerobionego materiału w postaci określonego zasobu słówek, wyrażeń, idiomów, cytatów z prozy i poezji łacińskiej; UMIEJĘTNOSCI: - poprawnego czytania średnioskomplikowanych, oryginalnych tekstów w języku łacińskim, - tłumaczenia krótkich wypowiedzi lub sentencji pisanych i mówionych, - identyfikowania części mowy i części zdania w klasycznym tekście łacińskim, - uzasadniania zastosowania form gramatycznych w interpretowanym tekście, - uzasadniania i poprawnego zastosowania zasad gramatyki łacińskiej, fleksji i składni, - tłumaczenia fragmentów autentycznych tekstów łacińskich na język polski, - stosowania opanowanego materiału leksykalnego i gramatycznego w ćwiczeniach na zadane tematy; KOMPETENCJE: - rozumienia potrzeby uczenia się języków obcych przez całe życie, - przekonania o wadze znajomości języka łacińskiego jako podstawy większości nowożytnych języków europejskich, - rozumienia roli znajomości języka łacińskiego w poznawaniu i rozumieniu świata starożytnego, - doceniania wartości artystyczne i osiągnięć życia kulturalnego i literackiego świata starożytnego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: ocena stopnia realizacji założonych efektów kształcenia poprzez: - kontrolę obecności na zajęciach - ocenę ciągłą (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - śródsemestralne pisemne testy kontrolne - końcowe zaliczenie pisemne - końcowe zaliczenie ustne |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by University of Warsaw.