University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Nations in Borderlands on the example of Spis

General data

Course ID: 3620-NPPS-SP-OG
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Nations in Borderlands on the example of Spis
Name in Polish: Narody na pograniczu na przykładzie Spisza
Organizational unit: Studies in Eastern Europe
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej
General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Spisz to kwintesencja Europy Środkowej. Ten wielokulturowy, wieloetniczny region dziś podzielony jest pomiędzy Polskę i Słowację. Wcześniej, przez kilkaset lat był prowincją Węgier, ale silne były tu też wpływy polskie, ze względu na tzw. zastaw spiski. Mieszkańcami Spisza byli oprócz Słowaków, Węgrów i Polaków także Niemcy, Rusini, Romowie i Żydzi. Kiedy po upadku Austro-Węgier w tej części Europy zaczęły się tworzyć państwa narodowe Spisz stał się przedmiotem sporu pomiędzy nowopowstałymi Czechosłowacją i Polską. Potem jeszcze kilkakrotnie zmieniały się na tym obszarze granice państwowe, żeby wreszcie, za sprawą przystąpienia Polski i Słowacji do układu Schengen zostać zniesione.

Full description: (in Polish)

Spisz to kwintesencja Europy Środkowej. Ten wielokulturowy, wieloetniczny region dziś podzielony jest pomiędzy Polskę i Słowację. Wcześniej, przez kilkaset lat był prowincją Węgier, ale silne były tu też wpływy polskie, ze względu na tzw. zastaw spiski. Mieszkańcami Spisza byli oprócz Słowaków, Węgrów i Polaków także Niemcy, Rusini, Romowie i Żydzi. Kiedy po upadku Austro-Węgier w tej części Europy zaczęły się tworzyć państwa narodowe Spisz stał się przedmiotem sporu pomiędzy nowopowstałymi Czechosłowacją i Polską. Potem jeszcze kilkakrotnie zmieniały się na tym obszarze granice państwowe, żeby wreszcie, za sprawą przystąpienia Polski i Słowacji do układu Schengen zostać zniesione.

Lokalne tożsamości na Spiszu nie zawsze pasują do podziałów państwowych, a nacjonalistyczne narracje ścierały się tutaj z kategoriami takimi jak lokalność czy tutejszość. Silnie oddziałujące centra (Kraków, Bratysława, a nawet Budapeszt, Wiedeń czy Praga lub Warszawa), konkurencyjne opowieści dotyczące tak czasów odległych jak i historii najnowszej czy wręcz teraźniejszości to stałe elementy spiskiego świata wyobrażonego. Na jego przykładzie dobrze widać wszystkie zagadnienia jakimi badacze ideologii narodowych i nacjonalizmów zajmują się od lat: spór pomiędzy konstruktywizmem a esencjalizmem, wymyślanie tradycji oraz wszystkie aspekty polityki tożsamości.

Plan zajęć:

1. Co było pierwsze naród czy nacjonalizm. Definicje pojęcia.

2. Narody polityczne i narody kulturowe

3. Pogranicze. Definicje pojęcia

4. Powstania kuruców, powstanie Austro-Węgier

5. Dzielność budzicielska polska i słowacka. Ludovit Štur, Stanisław Michalski, Wacław Naake-Nakęski, Karolina Domagalska.

6. Rywalizacja polsko-czechosłowacka o Spisz po I wojnie światowej.

7. Rok 1938, powstanie niezależnej Czechosłowacji, II wojna światowa

8. Zagłada Żydów

9. Spór o „Ognia” i działalność polskiej antykomunistycznej partyzantki na Spiszu

10. Wysiedlenie Niemców z regionu

11. Rusini jako naród bez państwa

12. Romowie jako dyżurni obcy

13. Polsko-słowacki spór o język w kościołach i jego konsekwencje

14. Transformacja ustrojowa na Spiszu

15. Spisz w Unii Europejskiej

Bibliography: (in Polish)

Lektury:

Tadeusz Łopatkiewicz, Z Lendaku i Maniów. Chłopskie listy z końca XIX wieku, Żarnowiec 1997.

Spisz. Wielokulturowe dziedzictwo, red. Antoni Kroh, Sejny 2000.

Jerzy Tomaszewski, Słowacja, Warszawa 2011

Od Zaolzia po Jaworzynę. Rewindykacje graniczne jesienią 1938 roku, red. Robert Kowalski, Nowy Targ 2013.

Franciszek Payerhin, Opowieści spiskie, Łapsze Wyżne – Nowy Targ 2014.

Ludwika Włodek, Cztery sztandary, jeden adres. Historie ze Spisza, Karków 2017

Gellner, E., (1991) Narody i nacjonalizm, Warszawa.

Kedourie, E., (1993) Nationalism [Nacjonalizm], Cambridge.

Kłoskowska, A., (1996) Kultury narodowe u korzeni, Warszawa.

Kurczewska, J., (red.) (2000) Kultura narodowa a polityka, Warszawa 2000.

Kurczewska, J., (1988) Etnocentryzm i ideologie narodowe, „Kultura i Społeczeństwo”, rok XXXII, nr 4 1998.

Smith, A. D., (1991) National Identity [Tożsamość narodowa], London.

Learning outcomes: (in Polish)

studenci rozumieją podstawowe pojęcia socjologiczne dotyczące nacjonalizmu, narodu i ideologii narodowych (prymordializm-esencjalizm, wspólnota wyobrażona, ideologia narodowa, grupa etniczna, naród polityczny, naród kulturowy itp) a także znają koncepcje pogranicza, centrum i peryferii. Potrafią pokazać jak te teoretyczne koncepcje odnoszą się do realiów Spisza, rozumieją na czym polegał tam proces narodotwórczy, jak wyglądała rola elit w upolitycznianiu etniczności, jak działali tzw budziciele. Rozumieją na czym dziś polega kontekstualnośc tożsamości narodowej na pograniczu, potrafią wskazać rózne elementy polityki tożsamości uprawianej przez państwa i przez organizacje regionalne, mniejszości narodowe oraz Kościół i Cerkiew.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kontrola obecności na zajęciach.

Egzamin pisemny

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)