University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Collective and cultural memory. Analysis of the Soviet past in the southern Caucasus

General data

Course ID: 3620-PZK-SP-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Collective and cultural memory. Analysis of the Soviet past in the southern Caucasus
Name in Polish: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Analiza sowieckiej przeszłości na południowym Kaukazie
Organizational unit: Studies in Eastern Europe
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej
General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Seria wykładów na temat polityki pamięci w państwach Południowego Kaukazu o pamięci zbiorowej i kulturowej, a także o analizie sowieckiej przeszłości.

Short description: (in Polish)

Seria wykładów na temat polityki pamięci w państwach Południowego Kaukazu o pamięci zbiorowej i kulturowej, a także o analizie sowieckiej przeszłości.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć skupiać się będzie na polityce pamięci w Gruzji, Azerbejdżanie i Armenii. Przedstawiona zostanie polityka pamięci zbiorowej, komunikacyjnej i kulturowej – a także kształtowanie się świadomości historycznej: pokazane zostaną kontrowersyjne historie i wprowadzenie w temat dyskursu obywatelskiego, wyjaśnienie definicji świadomości obywatelskiej. Ponadto, tematem centralnym będzie problem ciągłości historycznej na Kaukazie wobec przemian w obszarze pogranicza odmiennych cywilizacji. W ramach tego przedstawione zostanie życie duchowe w sowieckim Kaukazie oraz istota Stalinizmu.

Bibliography: (in Polish)

Batiashvili Nutsa, “The Myth” of the Self. The Georgian National Narrative and Quest of Georgianess, w: Memory and Political Change, eds. Aleida Assmann i Linda Shortt, New York 2012; PalgrAdamczewski Przemysław, Polski mit etnopolityczny i Kaukaz, Warszawa 2019; Dundua Salome, Karaia Tamar, Abashidze Zviad, National narration and Politics of Memory in post-socialist Georgia, „Slovak Journal of Political Sciences”, Vol. 17, 2017, No. 2; Assmann Aleida, Między historią a pamięcią, Warszawa 2013 Assmann Jan, Collective Memory and Cultural Identity, transl. John Czaplicka, „New German Critique”, No. 65, 1995; Assmann Jan, Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. Anna Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008; Pakier M., Stråth B. (ed.), A European Memory? Contested Histories and Politics of Remembrance, Oxford, New York 2010; Berghahn Books; Ramishvili, Akhmeteli, Sartania, Chkhikvishtli 2007: История Грузии и мира. XI класс, П. Рамишвили, Н. Ахметели, Д. Сартаниа, Г. Чхиквишвтли, Тбилиси 2007; Shelia 2018: Shelia Tea, Dmanisi – the Homeland of the most Ancient Eurasians, „Pro Georgia. Journal of Kartvelological Studies”, no. 28, Warsaw 2018; Winter J., Sivan E., „Setting the framework”, w: J. Winter, E. Sivan (red.), War and Remembrance in the Twentieth Century, Cambridge: Cambridge University Press 2019; Тигран Закарян, Репрезентация „других” в школьных учебниках по истории Грузии (на примере учебника „История Грузии” для 9-го класса), w: Перекрестный анализ школьных учебников стран Южного Кавказа, Ред. Рауф Раджабов, Степан Григорян, Вахтанг Колбая, Ереван 2012.

Learning outcomes: (in Polish)

Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:

Wiedza:

- posiada rozszerzoną, interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą obszaru zainteresowania, zwłaszcza z zakresu problematyki zróżnicowania społecznego, gospodarczego, politycznego, kulturowego i etnicznego, na obszarze Kaukazu, na tle procesów globalnych i kontynentalnych. [K_W01].

- wszechstronnie zna i rozumie mechanizmy lokalnych stosunków politycznych na Kaukazie oraz ich wpływ na bieżącą politykę państw obszaru studiów; [K_W02]

- ma pogłębioną wiedzę na temat dziejów Kaukazu, rozumie zróżnicowania kulturowe i narodowe oraz ich wpływ na sytuację na Kaukazie [K_W03]

- ma poszerzoną wiedzę na temat aktualnych wydarzeń na Kaukazie, rozeznanie w sytuacji politycznej i gospodarczej Kaukazu [K_W04]

- Studenta ma pogłębioną znajomość relacji politycznych i kulturalnych między Polską a krajami kaukaskimi, ma gruntowną znajomość metod badawczych [K_W06, K_W07]

- Student ma gruntowną znajomość terminologii specjalistycznej, ma wiedzę na temat przeszłości z i prowadzi badania samodzielne z wykorzystaniem najnowocześniejszych metod i podejść [K_W08, K_W10]

Umiejętności:

- posiada umiejętność porównywania różnych mechanizmów przemian narodowościowych państw kaukaskich [K_U04],

- umie ocenić przebieg i kierunki transformacji spoleczno-kulturowej oraz dostrzec wieloaspektowość ich konsekwencji [K_U05]

- potrafi trafnie ocenić regiony konfliktowe, współcześnie zachodzące przemiany polityczne na kaukazie, ich genezy i uwarunkowania [K_U06]

Kompetencje:

- ma pogłębioną świadomość znaczenia zasad współżycia międzyetnicznego i interkonfesyjnego dla formowania się więzi społecznych [K_K05]

- jest przygotowany do pracy jako ekspert w dziedzinie obszaru Kaukazu w: administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych, dyplomacji, środkach masowego przekazu oraz ośrodkach badawczych i eksperckich współpracujących z krajami kaukaskimi [K_K06]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę

- praca pisemna (esej) na zakończenie kursu

w ocenie będą stosowane także następujące kryteria:

- obecność na zajęciach

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 35 places more information
Coordinators: David Kolbaia
Group instructors: David Kolbaia
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Short description: (in Polish)

Seria wykładów na temat polityki pamięci w państwach Południowego Kaukazu o pamięci zbiorowej i kulturowej, a także o analizie sowieckiej przeszłości.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć skupiać się będzie na polityce pamięci w Gruzji, Azerbejdżanie i Armenii. Przedstawiona zostanie polityka pamięci zbiorowej, komunikacyjnej i kulturowej – a także kształtowanie się świadomości historycznej: pokazane zostaną kontrowersyjne historie i wprowadzenie w temat dyskursu obywatelskiego, wyjaśnienie definicji świadomości obywatelskiej. Ponadto, tematem centralnym będzie problem ciągłości historycznej na Kaukazie wobec przemian w obszarze pogranicza odmiennych cywilizacji. W ramach tego przedstawione zostanie życie duchowe w sowieckim Kaukazie oraz istota Stalinizmu.

Bibliography:

Batiashvili Nutsa, “The Myth” of the Self. The Georgian National Narrative and Quest of Georgianess, w: Memory and Political Change, eds. Aleida Assmann i Linda Shortt, New York 2012; PalgrAdamczewski Przemysław, Polski mit etnopolityczny i Kaukaz, Warszawa 2019; Dundua Salome, Karaia Tamar, Abashidze Zviad, National narration and Politics of Memory in post-socialist Georgia, „Slovak Journal of Political Sciences”, Vol. 17, 2017, No. 2; Assmann Aleida, Między historią a pamięcią, Warszawa 2013 Assmann Jan, Collective Memory and Cultural Identity, transl. John Czaplicka, „New German Critique”, No. 65, 1995; Assmann Jan, Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. Anna Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008; Pakier M., Stråth B. (ed.), A European Memory? Contested Histories and Politics of Remembrance, Oxford, New York 2010; Berghahn Books; Ramishvili, Akhmeteli, Sartania, Chkhikvishtli 2007: История Грузии и мира. XI класс, П. Рамишвили, Н. Ахметели, Д. Сартаниа, Г. Чхиквишвтли, Тбилиси 2007; Shelia 2018: Shelia Tea, Dmanisi – the Homeland of the most Ancient Eurasians, „Pro Georgia. Journal of Kartvelological Studies”, no. 28, Warsaw 2018; Winter J., Sivan E., „Setting the framework”, w: J. Winter, E. Sivan (red.), War and Remembrance in the Twentieth Century, Cambridge: Cambridge University Press 2019; Тигран Закарян, Репрезентация „других” в школьных учебниках по истории Грузии (на примере учебника „История Грузии” для 9-го класса), w: Перекрестный анализ школьных учебников стран Южного Кавказа, Ред. Рауф Раджабов, Степан Григорян, Вахтанг Колбая, Ереван 2012.

Notes: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę

- praca pisemna (esej) na zakończenie kursu

w ocenie będą stosowane także następujące kryteria:

- obecność na zajęciach

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)