Collective and cultural memory. Analysis of the Soviet past in the southern Caucasus
General data
Course ID: | 3620-PZK-SP-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Collective and cultural memory. Analysis of the Soviet past in the southern Caucasus |
Name in Polish: | Pamięć zbiorowa i kulturowa. Analiza sowieckiej przeszłości na południowym Kaukazie |
Organizational unit: | Studies in Eastern Europe |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Seria wykładów na temat polityki pamięci w państwach Południowego Kaukazu o pamięci zbiorowej i kulturowej, a także o analizie sowieckiej przeszłości. |
Short description: |
(in Polish) Seria wykładów na temat polityki pamięci w państwach Południowego Kaukazu o pamięci zbiorowej i kulturowej, a także o analizie sowieckiej przeszłości. |
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć skupiać się będzie na polityce pamięci w Gruzji, Azerbejdżanie i Armenii. Przedstawiona zostanie polityka pamięci zbiorowej, komunikacyjnej i kulturowej – a także kształtowanie się świadomości historycznej: pokazane zostaną kontrowersyjne historie i wprowadzenie w temat dyskursu obywatelskiego, wyjaśnienie definicji świadomości obywatelskiej. Ponadto, tematem centralnym będzie problem ciągłości historycznej na Kaukazie wobec przemian w obszarze pogranicza odmiennych cywilizacji. W ramach tego przedstawione zostanie życie duchowe w sowieckim Kaukazie oraz istota Stalinizmu. |
Bibliography: |
(in Polish) Batiashvili Nutsa, “The Myth” of the Self. The Georgian National Narrative and Quest of Georgianess, w: Memory and Political Change, eds. Aleida Assmann i Linda Shortt, New York 2012; PalgrAdamczewski Przemysław, Polski mit etnopolityczny i Kaukaz, Warszawa 2019; Dundua Salome, Karaia Tamar, Abashidze Zviad, National narration and Politics of Memory in post-socialist Georgia, „Slovak Journal of Political Sciences”, Vol. 17, 2017, No. 2; Assmann Aleida, Między historią a pamięcią, Warszawa 2013 Assmann Jan, Collective Memory and Cultural Identity, transl. John Czaplicka, „New German Critique”, No. 65, 1995; Assmann Jan, Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. Anna Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008; Pakier M., Stråth B. (ed.), A European Memory? Contested Histories and Politics of Remembrance, Oxford, New York 2010; Berghahn Books; Ramishvili, Akhmeteli, Sartania, Chkhikvishtli 2007: История Грузии и мира. XI класс, П. Рамишвили, Н. Ахметели, Д. Сартаниа, Г. Чхиквишвтли, Тбилиси 2007; Shelia 2018: Shelia Tea, Dmanisi – the Homeland of the most Ancient Eurasians, „Pro Georgia. Journal of Kartvelological Studies”, no. 28, Warsaw 2018; Winter J., Sivan E., „Setting the framework”, w: J. Winter, E. Sivan (red.), War and Remembrance in the Twentieth Century, Cambridge: Cambridge University Press 2019; Тигран Закарян, Репрезентация „других” в школьных учебниках по истории Грузии (на примере учебника „История Грузии” для 9-го класса), w: Перекрестный анализ школьных учебников стран Южного Кавказа, Ред. Рауф Раджабов, Степан Григорян, Вахтанг Колбая, Ереван 2012. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem: Wiedza: - posiada rozszerzoną, interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą obszaru zainteresowania, zwłaszcza z zakresu problematyki zróżnicowania społecznego, gospodarczego, politycznego, kulturowego i etnicznego, na obszarze Kaukazu, na tle procesów globalnych i kontynentalnych. [K_W01]. - wszechstronnie zna i rozumie mechanizmy lokalnych stosunków politycznych na Kaukazie oraz ich wpływ na bieżącą politykę państw obszaru studiów; [K_W02] - ma pogłębioną wiedzę na temat dziejów Kaukazu, rozumie zróżnicowania kulturowe i narodowe oraz ich wpływ na sytuację na Kaukazie [K_W03] - ma poszerzoną wiedzę na temat aktualnych wydarzeń na Kaukazie, rozeznanie w sytuacji politycznej i gospodarczej Kaukazu [K_W04] - Studenta ma pogłębioną znajomość relacji politycznych i kulturalnych między Polską a krajami kaukaskimi, ma gruntowną znajomość metod badawczych [K_W06, K_W07] - Student ma gruntowną znajomość terminologii specjalistycznej, ma wiedzę na temat przeszłości z i prowadzi badania samodzielne z wykorzystaniem najnowocześniejszych metod i podejść [K_W08, K_W10] Umiejętności: - posiada umiejętność porównywania różnych mechanizmów przemian narodowościowych państw kaukaskich [K_U04], - umie ocenić przebieg i kierunki transformacji spoleczno-kulturowej oraz dostrzec wieloaspektowość ich konsekwencji [K_U05] - potrafi trafnie ocenić regiony konfliktowe, współcześnie zachodzące przemiany polityczne na kaukazie, ich genezy i uwarunkowania [K_U06] Kompetencje: - ma pogłębioną świadomość znaczenia zasad współżycia międzyetnicznego i interkonfesyjnego dla formowania się więzi społecznych [K_K05] - jest przygotowany do pracy jako ekspert w dziedzinie obszaru Kaukazu w: administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych, dyplomacji, środkach masowego przekazu oraz ośrodkach badawczych i eksperckich współpracujących z krajami kaukaskimi [K_K06] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę - praca pisemna (esej) na zakończenie kursu w ocenie będą stosowane także następujące kryteria: - obecność na zajęciach - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | David Kolbaia | |
Group instructors: | David Kolbaia | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
|
Short description: |
(in Polish) Seria wykładów na temat polityki pamięci w państwach Południowego Kaukazu o pamięci zbiorowej i kulturowej, a także o analizie sowieckiej przeszłości. |
|
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć skupiać się będzie na polityce pamięci w Gruzji, Azerbejdżanie i Armenii. Przedstawiona zostanie polityka pamięci zbiorowej, komunikacyjnej i kulturowej – a także kształtowanie się świadomości historycznej: pokazane zostaną kontrowersyjne historie i wprowadzenie w temat dyskursu obywatelskiego, wyjaśnienie definicji świadomości obywatelskiej. Ponadto, tematem centralnym będzie problem ciągłości historycznej na Kaukazie wobec przemian w obszarze pogranicza odmiennych cywilizacji. W ramach tego przedstawione zostanie życie duchowe w sowieckim Kaukazie oraz istota Stalinizmu. |
|
Bibliography: |
Batiashvili Nutsa, “The Myth” of the Self. The Georgian National Narrative and Quest of Georgianess, w: Memory and Political Change, eds. Aleida Assmann i Linda Shortt, New York 2012; PalgrAdamczewski Przemysław, Polski mit etnopolityczny i Kaukaz, Warszawa 2019; Dundua Salome, Karaia Tamar, Abashidze Zviad, National narration and Politics of Memory in post-socialist Georgia, „Slovak Journal of Political Sciences”, Vol. 17, 2017, No. 2; Assmann Aleida, Między historią a pamięcią, Warszawa 2013 Assmann Jan, Collective Memory and Cultural Identity, transl. John Czaplicka, „New German Critique”, No. 65, 1995; Assmann Jan, Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. Anna Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008; Pakier M., Stråth B. (ed.), A European Memory? Contested Histories and Politics of Remembrance, Oxford, New York 2010; Berghahn Books; Ramishvili, Akhmeteli, Sartania, Chkhikvishtli 2007: История Грузии и мира. XI класс, П. Рамишвили, Н. Ахметели, Д. Сартаниа, Г. Чхиквишвтли, Тбилиси 2007; Shelia 2018: Shelia Tea, Dmanisi – the Homeland of the most Ancient Eurasians, „Pro Georgia. Journal of Kartvelological Studies”, no. 28, Warsaw 2018; Winter J., Sivan E., „Setting the framework”, w: J. Winter, E. Sivan (red.), War and Remembrance in the Twentieth Century, Cambridge: Cambridge University Press 2019; Тигран Закарян, Репрезентация „других” в школьных учебниках по истории Грузии (на примере учебника „История Грузии” для 9-го класса), w: Перекрестный анализ школьных учебников стран Южного Кавказа, Ред. Рауф Раджабов, Степан Григорян, Вахтанг Колбая, Ереван 2012. |
|
Notes: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę - praca pisemna (esej) na zakończenie kursu w ocenie będą stosowane także następujące kryteria: - obecność na zajęciach - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) |
Copyright by University of Warsaw.