National movements in the Balkans 19th-20th century – ideas, politics, culture
General data
Course ID: | 3620-RNBIPK-H-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | National movements in the Balkans 19th-20th century – ideas, politics, culture |
Name in Polish: | Ruchy narodowe na Bałkanach - idee, polityka, kultura |
Organizational unit: | Studies in Eastern Europe |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
The aim of the lecture is to present the history of national movements in the Balkans, and partly also in Central Europe and the Black Sea basin. The starting point of the classes will be the latest theories on nationalism, while the focus will be on intellectual debates, political activities, social practices and cultural changes that this area experienced during this period as a result of the emergence, growth and consolidation of national ideas. |
Full description: |
The lecture aims to comprehensively cover the development of national movements in the Balkans from the beginning of the nineteenth century to the end of the twentieth century. This process will be described not so much as a series of historical events, uprisings and uprisings, creation of nation states and territorial changes, but as continuous cooperation between the sphere ideas, politics and broadly understood cultural changes. The point is to discuss national movements somewhat away from idealization typical of national-centric historiography, but also without falling into excessive criticism, as is often the case when discussing nationalism. The basic analytical framework will be the concept of three stages of the development of national movements developed by the Czech historian Miroslav Hroch, but appropriately enriched with such analytical approaches as the concept of the "invented tradition" of Eric Hobsbaw and Terence Ranger, the "imaginary community" of Benedict Anderson, or the stages of development of nations European Krzysztof Pomian. The topics of the lecture will be marked by various political and historical breakthroughs, such as Tanzimat in the Ottoman Empire, the Berlin Congress, the revolution of the Young Turks in 1908, the First and Second World Wars, and the fall of communism, which will be the closing clamp |
Bibliography: |
Literature: Theory: 1. Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Warszawa 1997. 2. Billig M., Nacjonalizm banalny, Kraków 2009. 3. Edensor T., National Identity, Popular Culture and Everyday Life, Oxford 2002. 4. Hobsbawm E. J., Nations and nationalism since 1780. Programme myth, reality, Cambridge University Press, Cambridge 1990. 5. Hutchinson J., Modern nationalism, Fontana Press, London 1994. 6. Kedourie E., Nationalism, Hutchinson University Library, London 1960. 7. Gellner E., Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991 8. Minogue K.R., Nationalism, B. T. Batsford, London 1967. 9. Smith A. D., National identity, Penguin Books, London 1991. 10. Smith A. D., Nationalism and modernism. A critical survey of recent theories of nations and nationalism., Routledge, London and New York 1998. Praktyce: 1. Boia L., Rumuni: świadomość, mity, historia, Kraków 2003. 2. Čolović I, Polityka symboli. Eseje o antropologii politycznej, Kraków 2001. 3. Demel J., Historia Rumunii, Wrocław 1986. 4. Dragović-Soso J., Saviours of the Nation, Serbia's Intellectual Opposition and the Revival of Nationalism, London 2002. 5. Gałązka W. (oprac. i red.), Naród i kultura: antologia esejów i artykułów o narodzie i kulturze bułgarskiej, Kraków 1985. 6. Hauziński J., Leśny J., Czekalski T., Historia Albanii, Wrocław 2010. 7. Jelavich B., Historia Bałkanów, T. I i II, Kraków 2005. 8. Pavlović S.K., Historia Bałkanów (1804-1945), Warszawa 2009. 9. Popov N., Serbski dramat. Od faszystowskiego populizmu do Miloševicia, Warszawa 1994. 10. Rapacka J., Godzina Herdera: o Serbach, Chorwatach i idei jugosłowiańskiej, Warszawa 1995. 11. Tanty M., Bałkany w XX wieku. Dzieje polityczne, Warszawa 2003 12. Tismaneanu V, Stalinizm na każdą okazję. Polityczna historia rumuńskiego komunizmu, przeł. P. Nowakowski, Kraków 2010. 13. Tismaneanu V, Wizje zbawienia, Warszawa 2000 14. Todorova M., Bałkany wyobrażone, Wołowiec 2008. 15. Wasilewski T., Felczak W, Historia Jugosławii, Wrocław 1985. 16. Wasilewski T., Historia Bułgarii, Wrocław 1988. 17. - D. Ugrešić, Kultura kłamstwa: (eseje antypolityczne), przeł. D. J. Ćirlić, Wołowiec 2006. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/ka po ukończeniu kursu: Wiedza: - posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą debat intelektualnych, najważniejszych dyskusji oraz nurtów myśli społeczno-politycznej na Bałkanach na tle procesów kontynentalnych K_W01 - ma pogłębioną wiedzę o najnowszych dziejach Bałkanów, rozumie zróżnicowania kulturowe i narodowe oraz ich wpływ na życie intelektualne w krajach bałkańskich K_W03 - ma poszerzoną wiedzę o aktualnych wydarzeniach na Bałkanach oraz o sytuacji politycznej i gospodarczej w krajach bałkańskich K_W04 Umiejętności: - umie zaprojektować i rozumieć własny proces badawczy K_U02 - umie dyskutować o zagadnieniach dotyczących własnych badań K_U03 - potrafi trafnie ocenić współczesne przemiany polityczne, społeczne i gospodarcze na Bałkanach, ich genezy oraz ich uwarunkowania K_U04 Kompetencje społeczne: - bierze udział w różnych przedsięwzięciach z zakresu stosunków międzynarodowych K_K04 - posiada pogłębioną świadomość znaczenia zasad współżycia etnicznego i międzywyznaniowego dla ukształtowania więzi społecznych K_K05 - jest wstępnie przygotowany do pracy jako ekspert w zakresie wiedzy o współczesnych Bałkanach w administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych, dyplomacji, przedsiębiorstwach polskich działających na rynkach wschodnich, środkach masowego przekazu oraz ośrodkach badawczych i eksperckich współpracujących z krajami regionu. K_K06. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Attendance is compulsory, only two absences allowed, others must be included on call. The credit is obtained on the basis of class attendance and the final essay on a topic chosen and previously consulted with the lecturer. Requirements for the essay: 6-9 pages, written Times New Roman, 12, one and a half spaces, equipped with scientific apparatus, footnotes and bibliography. |
Copyright by University of Warsaw.