Situation of Women in Iran, Afghanistan and Central Asia
General data
Course ID: | 3620-SKASAI-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | Situation of Women in Iran, Afghanistan and Central Asia |
Name in Polish: | Sytuacja kobiet w Azji Środkowej, Afganistanie i Iranie |
Organizational unit: | Studies in Eastern Europe |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Porównując sytuację kobiet w tych trzech regionach będzie można zrozumieć, jaki wpływ na nią mają poszczególne czynniki z różną siłą oddziałujące na każdym z branych pod uwagę obszarów. Jak na pozycję kobiet wpływa islam w różnych swoich odmianach, jak zacofanie cywilizacyjne, kryzys ekonomiczny i wojna, jakie piętno odcisnęła radziecka polityka modernizacji i ateizacji czy wreszcie działalność zachodnich instytucji, w tym wojska, międzynarodowych instytucji kredytowych i pomocowych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Pozycja kobiety w patriarchalnym społeczeństwie. Różnice regionalne i cywilizacyjne 2. Stanowisko uczonych islamskich wobec kwestii kobiecej 3. Radziecka kampania o prawa kobiet 4. Wpływ rewolucji islamskiej na sytuację kobiet w Iranie 5. Próby modernizacji Afganistanu a kwestia kobieca 6. Polityka komunistów afgańskich wobec kobiet 7. Sytuacja kobiet pod rządami mudżahedinów i talibów 8. Małżeństwa tymczasowe w Iranie 9. Wpływ migracji zarobkowej na sytuację kobiet w Azji Środkowej 10. Studia przypadków. Przy omawianiu także filmy: a. Umida Ahmedowa, film „Czas dziewictwa” b. Chadije Dżahed, film „Czerwona kartka” c. Film „Afghan Star” |
Bibliography: |
(in Polish) Liberal Islam, Ch. Kurzman (ed), Oxford University Press 1998 S. Ebadi, A. Moaveni, Iran Awakening, London: Random House 2006 S. Ebadi, Kiedy będziemy wolne, Znak 2017 N. Keddie, Modern Iran: Roots and Results of Revolution, Yale University Press 2003 Ф. Ахмедшина, О. Шнырова, И Школьников, Политика в отношении женщин в СССР (1917 – 1991 гг.). Решение женского вопроса в Узбекистане (1918 – 1945 гг.). M. Notten, E. Fisher, Wybrałam wolność, Wołowiec 2010 J. Nordberg, Chłopczyce z Kabulu, Wołowiec 2015 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po ukończeniu programu posiada: Wiedza: zna terminologię związaną z sytuacją kobiet w regionie, ma pogłębioną, interdyscyplinarną wiedzę dotyczaca omawianego zagadnienia (antropologia kulturowa, etnografia, studia orientalistyczne, socjologia) K_W08, K_W11, K_W01, K_W02, K_W06, K_W12 Umiejętności: Potrafi opierając się na różnych źródłach (teksty źródłowe, dzieła sztuki takie jak: książki, filmy, utwory muzyczne) formułować niezależne sądy odnośnie omawianego zagadnienia K_U01 K_U02 K_U08 K_U11 K_U14 Kompetencje: potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny K_K01 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) egzamin pisemny na koniec, w formie testu z dopuszczalną wariacją jak pytania otwarte |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | Ludwika Włodek | |
Group instructors: | Ludwika Włodek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.