Cli-fi – fantasy and climate catastrophe
General data
Course ID: | 3700-AL-CF-QPR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cli-fi – fantasy and climate catastrophe |
Name in Polish: | Cli-fi – fantastyka i katastrofa klimatyczna |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy (in Polish) Przedmioty do przyrodniczego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2+ (niektóre teksty są dostępne jedynie w języku angielskim) |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest przedstawienie nowego podgatunku literackiego zwanego cli-fi (climate fiction). Podczas zajęć będziemy czytać zarówno wczesne teksty cli-fi, napisane nim narodziła się współczesna świadomość ekologiczna (J.G. Ballard, John Christopher), a poświęcone różnym scenariuszom zagłady klimatycznej, jak i teksty z przełomu wieków. Przeczytamy utwory ostrzegające przed skutkami „zimy nuklearnej” (Frederik Pohl, Cormac McCarthy, Kurt Vonnegut), a także wybrane najnowsze utwory cli-fi opisujące ofiary tzw. „eco-anxiety”, czyli depresji klimatycznej (Margaret Atwood, Pablo Bacigalupi). Kontekstem dla naszych rozważań będą teoretyczne teksty pisane od lat 70. ubiegłego wieku autorstwa m.in. Jamesa Lovelocka, Michelle Bastian i E. Ann Kaplan. |
Full description: |
(in Polish) Cli-fi to powieści o zmianach klimatu, nowy podgatunek literacki, który zdefiniował pisarz i krytyk Dan Bloom. Nazwa ta, choć powstała w latach 90. ubiegłego stulecia, obejmuje utwory powstające na przestrzeni drugiej połowy XX wieku (część z nich powstała zanim narodziła się współczesna świadomość ekologiczna, terminy takie jak „globalne ocieplenie” czy antropocen). Cli-fi (termin utworzony z pierwszych sylab słów „klimat” i „fikcja”) to gatunek siostrzany powieści katastroficznej i science fiction (nazwa cli-fi utworzona jest na wzór sci-fi). Można mówić o jego odrębności, gdyż koncentruje się wyłącznie na zmianach klimatu: ich przyczynach, skutkach, naukowych wytłumaczeniach. Za powieść założycielską tego podgatunku wielu krytyków uważa napisany jeszcze w latach 60. „Zatopiony świat” J.G. Ballarda. Jim Clarke w pierwszym zdaniu eseju „Reading Climate Change in J.G. Ballard” pisze „cli-fi powstało zanim jeszcze klimat zaczął się zmieniać”. Wczesne cli-fi nawiązuje do słynnej, napisanej w tym samym okresie „Cichej wiosny” Rachel Carson i esejów poświęconych tzw. „zimie nuklearnej”, czyli katastrofalnemu oziębieniu klimatu, jakie spowodowałaby wojna nuklearna. Współczesne, licznie powstające powieści cli-fi pozostają zaś pod wpływem biuletynów publikowanych przez Intergovernmental Panel for Climate Change oraz badań psychologów studiujących wpływ zmian klimatu na psychikę ludzką. Co ciekawe, w zachowaniu bohaterów tych powieści można zaobserwować psychiczne symptomy charakteryzujące dzisiejszych ludzi cierpiących na depresję klimatyczną, czyli tzw. „eco-anxiety” U ofiar depresji klimatycznej subiektywny brak jakiejkolwiek nadziei na ocalenie świata sprawia, że zaburzona zostaje percepcja czasu. Michelle Bastian, badaczka tego zjawiska stwierdza, że „standardowy czas mierzony zegarami nie jest adekwatny w kontekście zmian klimatu”. W naszej epoce nie możemy już wyobrażać sobie czasu jako drogi prowadzącej od teraz ku nieskończonej przyszłości, ale raczej stosujemy model odliczania - ile jeszcze czasu na tej planecie nam zostało. W kontekście zmian klimatycznych warto więc przypomnieć „zegar zagłady” stworzony przez naukowców w roku 1947. Wtedy to użyto „powszechnie zrozumiałej konwencji - północ oznacza koniec czasu”, by graficznie unaocznić zagrożenie wojną atomową. Cli-fi pokazuje bohaterów zmagających się z psychicznymi skutkami depresji klimatycznej przekonanych, że są świadkami ostatnich dni ludzkości na planecie. Podczas konwersatorium będziemy czytać zarówno wczesne teksty cli-fi sprzed powstania tej nazwy (J.G. Ballard, George Turner) poświęcone różnym scenariuszom zagłady klimatycznej, teksty ostrzegające przed skutkami „zimy nuklearnej” (Frederik Pohl, Cormac McCarthy, Kurt Vonnegut), jak i najnowsze cli-fi opisujące ofiary depresji klimatycznej (Margaret Atwood, Pablo Bacigalupi). Kontekstem dla naszych rozważań będą teoretyczne teksty pisane od lat 70. ubiegłego wieku autorstwa m.in. Jamesa Lovelocka, Michelle Bastian i E. Ann Kaplan. |
Bibliography: |
Atwood, Margaret, „Oryks i Derkacz”, tłum. M. Hesko-Kołodzińska, Poznań 2004 Bacigalupi, Paolo. “Pompa numer sześć i Nakręcana dziewczyna”, tłum. Wojciech M. Próchniewicz, Mag, Warszawa 2011. Ballard, J.G. „Zatopiony świat”, tłum. Maciej Świerkocki, Rachocki i S-ka, Warszawa 1992 - „Głosy czasu” w „Ogród czasu” VIS-A-VIS, Kraków 2009 - „Głęboki koniec” w „Rzeźbiarze chmur”, VIS-A-VIS, Kraków 2010 Bastian, Michelle. "Fatally Confused. Telling the Time in the Midst of Ecological Crisis." Environmental Philosophy, vol. 9, no. 1, 2012, pp. 23-48. Bloom, Dan. The Cli-Fi Report. http://www.cli-fi.net/ Clarke, Jim. “Reading Climate Change in J.G. Ballard.” Critical Survey, vol. 25, no. 2, 2013, pp. 7–21. JSTOR, www.jstor.org/stable/42751031 (accessed Sept., 27, 2020) Cordle, Daniel „Protect/Protest: British nuclear fiction of the 1980s” The British Journal for the History of Science , December 2012, Vol. 45, No. 4, Special Issue: British Nuclear Culture (December 2012), pp. 653-669 Dick, P.K. “Blade Runner. Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?”, tłum. S. Kędzierski, REBIS, Poznań 2011. Ellison, Katherine „Conservation on the Couch” Frontiers in Ecology and the Environment , Apr., 2008, Vol. 6, No. 3 (Apr., 2008), p. 168 Freud, Zygmunt „Poza zasadą przyjemności”, tłum. Jerzy Prokopiuk, PWN, Warszawa, 1990 Gee, Maggie. The Ice People. Telegram, 2008. Gifford, Eva & Robert Gifford “The largely unacknowledged impact of climate change on mental health”, Bulletin of the Atomic Scientists, 72:5, 292-297, DOI: 10.1080/00963402.2016.1216505 Goodbody, Axel and Adeline Johns-Putra, “Introduction” (to Cli-Fi: A Companion, Oxford: Peter Lang, 2018) Heard, H.F., “The Great Fog”, w Gunn, J. Road to Science Fiction t. V, The British Way, Clarkson 1998 Kaplan, E. Ann, Is Climate-Related Pre-Traumatic Stress Syndrome a Real Condition? American Imago Johns Hopkins University Press Volume 77, Number 1, Spring 2020 • pp. 81-104 10.1353/aim.2020.0004 Lovelock, E. James, Gaia: A New Look at Life on Earth Oxford University Press, 2000. Margulis, Lynn, The Symbiotic Planet: A New Look At Evolution, Basic Books, 1998. McCarthy, Cormac, “Droga”, tłum. R. Sudół, Kraków 2008 Pohl, Frederik, ”Fermi i mróz”, tłum. Wiktor Bukato, w „Don Wollheim proponuje 1988”, Alfa, Warszawa 1988. Savi, Melina Pereira, "The Anthropocene (and) (in) the Humanities: Possibilities for Literary Studies" Revista Estudos Feministas.5 /2 (May/Aug. 2017). Turner, George, The Sea and Summer. Golancz, Londyn 2012. Vonnegut, Kurt Jr., Kocia kołyska, tłum. Lech Jęczmyk, PIW, Warszawa 1991 Zelazny Roger, „Wieczna marzłoć”, tłum. Wiktor Bukato, w „Don Wollheim proponuje 1987”, Alfa, Warszawa 1987. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Absolwent • zna terminologię nauk humanistycznych i przyrodniczych i rozumie ich rolę kulturze • rozumie różne teorie przyrodoznawcze oraz sposób ich funkcjonowania w przestrzeni społecznej i kulturowej • zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych • poszerza znajomość współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad przyrodą i kulturą Umiejętności Absolwent • potrafi dokonywać analizy tekstów naukowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych • potrafi krytycznie odnieść się do tekstu popularnonaukowego z pogranicza nauk humanistycznych i przyrodoznawczych z wykorzystaniem właściwego dla danej dyscypliny aparatu pojęciowego • analizuje napisane w języku obcym teksty popularnonaukowe z zakresu wybranych dyscyplin w dziedzinie nauk humanistycznych • potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji Kompetencje społeczne Absolwent • jest gotów do poznawania nowych metod badawczych • jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu: K_W02- zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W04-zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych K_U02- potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych K_U01- potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny K_K02- jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych: 40% aktywność w czasie zajęć (w tym prezentacje) 60% kolokwium Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia poprawkowego jest złożenie wszystkich prac najpóźniej do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru letniego. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Oramus | |
Group instructors: | Dominika Oramus | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Notes: |
(in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2+ |
Copyright by University of Warsaw.