University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Democracy, Authoritarianism, Distribution of Respect

General data

Course ID: 3700-AL-DDSSP-OG
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Democracy, Authoritarianism, Distribution of Respect
Name in Polish: Demokracja, autorytaryzm, dystrybucja szacunku
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów naukowych ze zrozumieniem.

Zainteresowanie naukami humanistycznymi i społecznymi. Zajęcia mają charakter fakultatywny, skierowany do całej społeczności studenckiej UW.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest analiza dystrybucji szacunku oraz walk o uznanie w społeczeństwie polskim celem zrozumienia funkcjonowania demokracji i sfery publicznej w Polsce oraz możliwego zagrożenia autorytaryzmem. Zgodnie z założeniem, to walki o uznanie konstytuują wiele współczesnych najważniejszych napięć i konfliktów społecznych. W szczególności omówione zostaną relacje między elitami (w tym główne antyelitarne nastroje i strategie stosowane przez populizm) a innymi kategoriami społecznymi. Antyelitaryzm należy bowiem dzisiaj do jednych z najważniejszych strategii populizmu. W ramach zajęć, które składają się z trzech modułów: historyczno-teoretycznego, badawczego, analitycznego – omówione zostaną teoretyczne perspektywy i metodologiczne aspekty badania relacji uznania oraz ich wpływu na demokrację i kształtowanie relacji autorytarnych. Studenci wezmą też udział w warsztatowej części poświęconej badaniu i analizie dystrybucji szacunku i uznania we współczesnym społeczeństwie polskim.

Full description: (in Polish)

Zajęcia są poświęcone problematyce demokracji w perspektywie teorii uznania społecznego ze szczególnymi uwzględnieniem przypadku Polski. Celem zajęć jest analiza stanu demokracji (w tym demokracji nieliberalnej), omówienie zagrożenia demokracji przez autorytaryzm i populizm. Prowadzący wraz ze studentami i studentkami będą starali się odpowiedzieć w szczególności na pytanie o naturę walk o uznanie we współczesnej Polsce. Z perspektywy walk o uznanie i dążenia do zmiany sposobu dystrybucji szacunku społecznego, zwrócą w szczególności uwagę na takie kwestie jak:

- skłonności i dążenia autorytarne,

- relacje między społeczeństwem a elitami,

- wybrane konflikty tożsamościowe w społeczeństwie polskim,

- antyelitaryzm w społeczeństwie polskim i jego główne źródła,

- wizje demokracji polskiego społeczeństwa.

W ramach zajęć składających się z trzech modułów: historyczno-teoretycznego, badawczego, analitycznego – omówione zostaną teoretyczne perspektywy i metodologiczne aspekty badania demokracji przez pryzmat teorii uznania.

Część teoretyczna polega na omówieniu najważniejszych wybranych teorii uznania, demokracji (różnych odmian sfer publicznych), autorytaryzmu, populizmu w kontekście niechęci do elit i obcych. Będzie ona również poświęcona problemowi wpływu dystrybucji szacunku na społeczno-polityczną historię Polski po 1989 roku (w tym na kształt polskiej sfery publicznej). Zadaniem części historyczno-teoretycznych jest skonstruowanie wspólnie ze studentkami/studentami teoretycznej i analitycznej ramy, i postawienie pytań badawczych. Zajęcia będą podzielone na bloki tematyczne (po mniej więcej 20h), mające charakter teoretyczny i badawczy (warsztatowy). Pierwsza część teoretyczna obejmie również historyczno-genealogiczne aspekty kształtowania dystrybucji szacunku i uznania jako kategorii konstruujących dystanse społeczne oraz wpływających na kształt demokracji i sfery publicznej. Część badawcza obejmuje trzy główne zadania: wyodrębnienie i analizę danych zastanych, skonstruowanie narzędzi badawczych oraz zbieranie danych. Część analityczna obejmuje podsumowanie badań, analizę i interpretację w obrębie przygotowanych narzędzi teoretycznych. Jednym z możliwych celów jest ewentualne zbudowanie zespołu badawczego.

W efekcie studenci będą mogli przedyskutować teksty poświęcone uznaniu celem diagnozy: stanu demokracji, ewentualnych autorytarnych wymiarów istniejących w polskim społeczeństwie, podatności na populizm, antyelitaryzmu. Ponadto wezmą udział w planowaniu i realizacji badań. Zajęcia mogą być również pomocne dla studentów/studentek piszących pracę dyplomową. Możliwe jest pisanie pracy magisterskiej (doktorskiej) z omawianej problematyki pod kierunkiem prowadzących. W miarę możliwości i poruszanej problematyki, na zajęcia zapraszani będą goście, specjaliści od konkretnych problemów.

Bibliography:

Spis lektur wyznacza ogólny kierunek problematyki zajęć. Prowadzący nie wykluczają, że lektury mogą być uzupełniane bądź zmieniane w toku trwania zajęć. Zajęcia składają się z bloków (teoretyczno-genealogicznego), badawczego, analitycznego.

Podstawowa:

1. A. Honneth, Walka o uznanie, Kraków 2012.

2. A. Honneth, N. Fraser, Redystrybucja czy uznanie? Wrocław 2005.

3. M. Castells, Siła tożsamości. Warszawa 2020.

4. Hochschild Aerlie (2017) Obcy we własnym kraju. Gniew i żal amerykańskiej prawicy. Warszawa.

5. Jan-Werner Müller, „Strach i wolność. O inny liberalizm”, Warszawa 2020.

6. Fraser Nancy (2000) ‘Rethinking Recognition’, New Left Review 3: 107–118.

7. Fraser Nancy, Rethinking public sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy, Social Text, No. 25/26 (1990)

8. R. Sennett, Szacunek w świecie nierówności, Warszawa 2012.

9. Reeves Richard V. (2018) A Little Respect: Can we Restore Relational Equality?, Washington: The Brookings Institution.

10. R. Sennett, The hidden injuries of class, Cambridge 1977.

11. F. Fukuyama, Koniec historii i ostani człowiek.

12. M. Lamont, Recognition Gap, ASR 2018 (83), 419-444.

13. M. Lamont (et al.), Getting Respect, New Jersey 2016.

14. M. Weber, Gospodarka i społeczenstwo. Warszawa

15. P. Bourdieu, Co tworzy klasę spoełczną. O teoretycznym i praktycznym istnieniu grup. Recykling Idei, 2008 (11).

16. Williams Joan C. (2017) White Working Class: Overcoming Class Cluelessness in America, Boston.

17. Bozóki, Andras.1999. Intellectuals and Politics in Central Europe. Budapest: Central European University Press.

18. Ch.W. Mills, Elita władzy. Warszawa 1961.

19. Ch. Taylor, The Politics of Recognition, in: Multiculturalism. Examining the Politics of Recognition. Ed. A. Gutmann, Princton University Press 2004.

20. Wodak, Ruth. Entering the ‘post-shame era’: the rise of illiberal democracy, populism and neo-authoritarianism in EUrope

21. Mouffe, C. (2018) For a Left Populism. London.

22. Raporty socjologiczne, badania społeczne, komunikaty agencji badawczych polskich i zagranicznych, dane zastane, (m.in. CBOS)

23. Wygenerowane własne dane zebrane przez prowadzących

Dodatkowa:

24. H. Arendt, Korzenie totalitaryzmu t. 2 (fragment). Warszawa 2008.

25. Boris Buden, Strefa przejścia. O końcu poskomunizmu. Warszawa 2012.

26. T. Kroński, Faszyzm a tradycja europejska. Warszawa 2014.

27. S. Friedlander, Refleksy nazizmu. Warszawa 2011.

28. Wodak, Ruth. 2015. The Politics of Fear: What Right-Wing Populist Discourses Mean. London: Sage.

29. Mcnay Lois (2008) Against Recognition, Polity Press, Cambridge.

30. Wuthnow Robert (2020) American Misfits and the Making of Middle-Class Respectability, New Jersey: Princeton University Press.

31. E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Poznań 2008.

(ewentualnie tegoż: Ucieczka od wolności)

32. P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. W-wa 2006.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończonym kursie student/studentka przede wszystkim:

- zna teoretyczne ujęcia uznania, szacunku, prestiżu, klas i warstw społecznych

- zna i potrafi omówić różne ujęcia demokracji

- zna i rozumie różne ujęcia autorytaryzmu i jego źródła,

- zna i umie omówić różnice między uznaniem a problemem redystrybucji ekonomicznej,

- potrafi omówić i jest refleksyjna wobec związku między uznaniem a problemem nierówności/niesprawiedliwości,

- jest refleksyjna wobec sprawiedliwych oraz niesprawiedliwych reguł dystrybucji szacunku,

- zna i potrafi odnieść się do najważniejszych debat poświęconych uznaniu i dystrybucji szacunku,

- potrafi omówić rolę elit w podtrzymywaniu, konstytuowaniu i przeobrażaniu relacji uznania i szacunku,

- zna najważniejsze mechanizmy i strategie populizmu,

- jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych

- rozumie społeczne i kulturowe mechanizmy odpowiedzialne za sprawiedliwość i równość

- potrafi łączyć różne tradycje badawcze i perspektywy, szanuje ich odrębności oraz zna różnice między nimi (nauki społeczne, literaturoznawstwo, nauki o kulturze)

- posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań społecznych i humanistycznych odnoszących się do problematyki uznania, prestiżu i statusu, demokracji, autorytaryzmu

- posiada wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także jest refleksyjny i krytyczny w ich interpretacji

- jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

- posiada wiedzę na temat demokracji i różnych modeli sfery publicznej

- potrafi zaprojektować proces badawczy i w nim twórczo uczestniczyć

- potrafi wyszukiwać, zbierać i analizować dane zastane

- umie przygotować wywiady, przeprowadzić je i analizować

- rozumie proces kodowania i rekodowania danych

- potrafi pracować w zespole

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Podstawą zaliczenia seminarium jest:

a. obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze)

b. dopuszczalna jest większa liczba nieobecności, jeżeli jest to związane z przewlekłą chorobą (usprawiedliwioną zgodnie z regulaminem studiów), lub innymi dobrze uzasadnionymi okolicznościami. Każda nieobecność ponad 2 dozwolone w semestrze musi być zaliczona notatką z lektur obowiązujących na opuszczonych zajęciach. Dopuszczalne są maksymalnie 4 nieobecności w semestrze.

c. przygotowanie do zajęć (znajomość literatury obowiązującej na zajęciach).

d. aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, sposób argumentacji)

e. udział w warsztatowej części zajęć obejmujący przygotowanie narzędzi badawczych, realizacji badań.

f. przygotowanie mini-raportu (sprawozdania) z własnej części badań.

Metody oceny pracy studenta/ki:

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do seminarium i aktywność)

- udział w części badawczej, przygotowanie cząstkowego raportu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)