Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dialog obywatelski w praktyce – wsparcie rozwoju Ośrodka Sportu i Rekreacji w dzielnicy Żoliborz

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-DOP-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dialog obywatelski w praktyce – wsparcie rozwoju Ośrodka Sportu i Rekreacji w dzielnicy Żoliborz
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Uczestnikami kursu mogą być studenci czterech ostatnich semestrów studiów I i II stopnia oraz studiów jednolitych zainteresowani rozwojem kompetencji w obszarze planowania i realizacji projektów, współpracy w zespole, prowadzenia dialogu obywatelskiego i spotkań oraz szeroko rozumianej komunikacji z otoczeniem.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia w zakresie zarządzania zmianą i doskonalenia organizacji, współpracy w zespole projektowym oraz komunikacji i dialogu z interesariuszami. Będziemy pracować w sektorze publicznym: studenci wesprą żoliborski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Uczestnicy przeprowadzą diagnozę potrzeb, zaplanują działania i wyciągną wnioski z ewaluacji, przy pomocy poznanych narzędzi. Kontakt z pracownikami i użytkownikami OSiR, ekspertami zewnętrznymi, a także tutoring pozwolą uczestnikom rozwinąć się według swych potrzeb i talentów (m.in. prowadzenie wywiadów lub spotkań, komunikacja z otoczeniem, analiza danych, przygotowanie raportów, prezentacji, zarządzanie konfliktami).

Przedmiot jest realizowany w ramach Programu zintegrowanego działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5.

Pełny opis:

Kurs polega na zdobywaniu wiedzy i umiejętności poprzez realizację semestralnych projektów studenckich. Będziemy pracować na rzecz Ośrodka Sportu i Rekreacji (OSiR) dzielnicy Żoliborz. W grudniu 2021 zakończyły się tam konsultacje społeczne dotyczące planów bardzo ambitnej modernizacji (https://osir-zoliborz.waw.pl/rozwojosirzoliborz/). Jednym z ważniejszych wniosków jest potrzeba rozwijania dialogu z użytkownikami i potencjalnymi użytkownikami ośrodka oraz zadbanie o dostępność ośrodka w rozmaitych wymiarach. Studenci rozpoczną działania wspierające od przeprowadzenia pogłębionej diagnozy potrzeb. Na tej podstawie – w porozumieniu z administracją OSiR - wybiorą obszary priorytetowe i zaplanują indywidualne lub zespołowe projekty, które pozwolą na wdrożenie rozwiązań lub wypracowanie rekomendacji w trakcie jednego semestru. Koordynator kursu zapewni wsparcie na każdym etapie zajęć.

Doświadczeni praktycy oraz eksperci z różnych obszarów (m.in. prewencja i zarządzanie konfliktami; komunikacja; dialog obywatelski; udostępnianie usług publicznych; zwiększanie dostępności obiektów sportowych; projektowanie stron internetowych) dostarczą studentom wiedzę i/lub umiejętności potrzebne do realizacji uzgodnionych działań. Na tej podstawie, pod opieką koordynatora oraz w ścisłej współpracy z tutorami, uczestnicy kursu przystąpią do planowania i realizacji podprojektów. Ostatnim etapem zajęć będzie ewaluacja osiągniętych rezultatów.

Cele projektów studenckich zostaną uzgodnione z OSiR. Działania mogą obejmować między innymi:

• Wypracowanie rekomendacji dotyczących poprawy dostępności OSiR, które powinny być uwzględnione na dalszych etapach prac związanych z rozwojem ośrodka. Wybrane sugestie mogą od razu zwiększyć dostępność oferowanych usług.

• Partycypacyjne wypracowanie założeń dla części nowych obiektów, które OSiR mógłby przekazać do realizacji na kolejnych etapach (np. uzgodnienie w procesie dialogu obywatelskiego kształtu oraz wyposażenia nowego terenu rekreacyjnego powiązanego z siłownią kalisteniczną; kontynuacja rozmów ze środowiskiem osób zainteresowanych wspinaczką na Żoliborzu).

• Zaplanowanie spójnej komunikacji wokół planów modernizacji OSiR, w tym w szczególności zadbanie o komunikację na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych (rozwiązanie modelowe: https://plac5rogow.pl/; rozwiązanie istniejące: https://osir-zoliborz.waw.pl/rozwojosirzoliborz/)

Ważnym aspektem zajęć jest odpowiadanie na konkretne potrzeby instytucji partnerskiej. Studenckie projekty mogą zaowocować wprowadzeniem rzeczywistej zmiany, która poprawi jakość usług OSiR Żoliborz.

Literatura:

J. STEWART (red.) Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, 2003.

M. Roman, Samorządowe konsultacje społeczne, Wolters Kluwer 2016.

A. Przybylska, A. Giza (red.), Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Scholar 2014.

Sue Annis Hammond, The Thin Book of Appreciative Inquiry, Thin Book Publishing 2013.

E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer 2014.

Konsultacje społeczne. 24 inspiracje z Warszawy, https://konsultacje.um.warszawa.pl/24_inspiracje_z_warszawy

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- podstawowe pojęcia dotyczące partycypacji i prowadzenia dialogu obywatelskiego

- sposoby zwiększania dostępności obiektów publicznych, zarówno w obszarze przestrzennym jak i komunikacji z otoczeniem

Umiejętności:

- przeprowadzenie pogłębionej diagnozy potrzeb

- przygotowanie i prowadzenie spotkań

- przygotowania i prowadzenia skutecznej komunikacji z otoczeniem

- tworzenie użytecznych podsumowań i raportów wraz z rekomendacjami

Kompetencje społeczne:

- efektywna współpraca w zespole

- komunikacja z partnerami oraz otoczeniem

Metody i kryteria oceniania:

Studenci będą samodzielnie oceniać swój wkład pracy, zaangażowanie oraz osiągnięte rezultaty na podstawie liczby i użyteczności zrealizowanych zadań indywidualnych lub zespołowych w trakcie projektu. Zaliczenie i finalna ocena będzie uwzględniała także informację zwrotną od partnera projektu.

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest realizacja projektu studenckiego odpowiadająca na zdiagnozowane potrzeby instytucji partnerskiej (OSiR).

Możliwe 2 nieobecności w semestrze.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)