Ernst Bloch or the philosophy of the not-yet-conscious
General data
Course ID: | 3700-AL-EBFJN-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | Ernst Bloch or the philosophy of the not-yet-conscious |
Name in Polish: | Ernst Bloch albo filozofia jeszcze-nie-świadomego |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą. Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia będą poświęcone analizie niemieckiego filozofa, „schellingiańskiego marksisty” Ernesta Blocha. Dla Blocha sny śnione przez ludzkość mają znaczenie antycypacyjne. Sny na jawie zapewniające materiał do technicznego i politycznego ulepszenia świata. Ponadto, zdaniem Blocha, nieświadomość nie jest, jak u Freuda, efektem stłumienia, tj. zasadą wszystkich regresji. Należy przeciwstawić tej freudowskiej wizji nieświadomości nieświadomość antycypacyjną. Nieświadomość psychoanalizy nie jest nigdy „jeszcze-nie-świadomym”, tj. elementem postępu; składa się tylko z śladów przeszłych. Jeszcze-nie-świadome – przeciwnie – jest przedświadomością tego, co ma nadejść, miejscem narodzin wszelkiej „nowości”. „Nowość” nie jest czystą fantasmagorią. Parafrazując Marksa, należy powiedzieć, że nie wystarczy, aby myśl parła do urzeczywistnienia fantazji, trzeba jeszcze, aby sama rzeczywistość domagała się urzeczywistnienia myśli. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie seminarium będziemy przyglądać się ewolucji poglądów Blocha, który kiedyś powiedział – „Jest tylko Karl May i Hegel”, a „wszystko pomiędzy jest „mieszaniną””. Spróbujemy wyjaśnić to enigmatyczne twierdzenie. (1-2) Zasada nadziei, opór obiektywności, pragnienie nowości Literatura: Ernst Bloch, The Principle of Hope, Volume One, Translated by Neville Plaice, Stephen Plaice and Paul Knight, MIT Press 1995. Ernst Bloch, Rzeczywistość antycypowana, czyli jak przebiega i co osiąga myślenie utopijne, tłum. Anna Czajka, Studia filozoficzne 1982, nr 7–8. (3.-4) Zarys lepszego świata. Literatura: Ernst Bloch, The Principle of Hope, Volume 2, The MIT Press: 1995. (5.-6) Techniki docierania do „ojczyzny” sprawiedliwości Literatura: Ernst Bloch, The Principle of Hope, Vol. 3, Boston: The MIT Press 1995 . (7.-8.) Jestem. Jesteśmy. To prawie nic. Ale na początek wystarczy. Literatura: Ernst Bloch, The Spirit of Utopia, Stanford University Press: 2000. (9.-10.) Duch utopii: Karl Marks, Śmierć i Apokalipsa Literatura: Ernst Bloch, Oblicze woli (zakończenie Ducha utopii), tłum. Anna Czajka, Literatura na świecie 1981, nr 7 (123); (11.-12) Ateizm w chrześcijaństwie: czy dobry chrześcijanin musi być ateistą? Literatura: Ernst Bloch, Atheism in Christianity: The Religion of the Exodus and the Kingdom, Verso: 2009 . (13.-14) Awicenna (Ibn Sina) albo nasiona radykalnego materializmu Literatura: Ernst Bloch, Avicenna and the Aristotelian Left, Columbia University Press: 2019 . (15.-16) Dziedzictwo albo fałszywe korzenie historii i mitologii Literatura: Ernst Bloch, The Heritage of Our Times, Wiley; Polity Press: 2015. . (17-18) Nieustępliwość mówienia o Maksie Literatura: Ernst Bloch, On Karl Marx, Verso: 2018 (19-208) Hermetyczność albo dojrzewanie ducha Literatura: Ernst Bloch, Ślady, tłum. Anna Czajka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012. |
Bibliography: |
Ernst Bloch, The Principle of Hope, Volume One, Translated by Neville Plaice, Stephen Plaice and Paul Knight, MIT Press 1995. Ernst Bloch, Rzeczywistość antycypowana, czyli jak przebiega i co osiąga myślenie utopijne, tłum. Anna Czajka, Studia filozoficzne 1982, nr 7–8. Ernst Bloch, The Principle of Hope, Volume 2, The MIT Press: 1995. Ernst Bloch, The Principle of Hope, Vol. 3, Boston: The MIT Press 1995 . Ernst Bloch, The Spirit of Utopia, Stanford University Press: 2000. Ernst Bloch, Oblicze woli (zakończenie Ducha utopii), tłum. Anna Czajka, Literatura na świecie 1981, nr 7 (123); Literatura: Ernst Bloch, Atheism in Christianity: The Religion of the Exodus and the Kingdom, Verso: 2009. Ernst Bloch, Avicenna and the Aristotelian Left, Columbia University Press: 2019. Ernst Bloch, The Heritage of Our Times, Wiley; Polity Press: 2015. Ernst Bloch, On Karl Marx, Verso: 2018. Ernst Bloch, Ślady, tłum. Anna Czajka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. |
Copyright by University of Warsaw.