University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethics and/versus Self-knowledge in Platonic Dialogues

General data

Course ID: 3700-AL-EZS-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethics and/versus Self-knowledge in Platonic Dialogues
Name in Polish: Etyka a znajomość siebie w dialogach Platońskich
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Celem etyki jest dobre życie. Nauczenie Sokratesa – jakie przedstawiają dialogi Platońskie – polega na dialogicznym poszukiwaniu wiedzy o dobrym życiu. Jako że dobre życie jest życiem konkretnej osoby, etyka musi uwzględniać znajomość siebie, do której można dotrzeć przede wszystkim poprzez rozmowę z innymi. Prowadzi to do aporii, nad którymi będziemy się zastanawiać czytając dzieła Platona: dobre życie jest jedno, ale praktyczne realizacje dobrego życia są potencjalnie nieskończone; dobre życie jest „moje”, ale jednocześnie odnajduję je razem z „tobą”.

Full description: (in Polish)

„Jak należy żyć?” – odpowiedź na to pytanie warte jest, pisze Platon w Państwie, więcej niż wielkie stosy złota. Odpowiedź tautologiczna, która brzmi: „należy żyć dobrze czy szczęśliwie”, niczego nie wyjaśnia, a stanowi jedynie początek etycznego poszukiwania, wskazując jednocześnie na jego cel.

Jeśli pierwszym, wstępnym warunkiem etyki jest dobre życie jako początek i cel, to drugim wstępnym warunkiem jest uzyskiwanie świadomości niewiedzy o tym, czym są dobro oraz szczęście. Niewiedza ta odsłania się poprzez dialog. Czytając dialogi Platona będziemy zatem wskazywać na fałszywe obrazy dobrego życia, z którymi Sokrates spotyka się w trakcie rozmów z ludźmi uważanymi za mądrych (sophos), jak też w trakcie rozmów z ludźmi wyposażonymi w specyficzne kompetencje (technai). Szczególną uwagę poświęcimy niebezpieczeństwom, które płyną z pasywnej akceptacji autorytetów intelektualnych, profesjonalnych i politycznych.

Gdy opinie o dobrym życiu, z jakimi człowiek spotyka się żyjąc w mieście, już zostały poddane krytyce i gdy niespójność między logos a bios, argumentem a sposobem życia, została ujawniona (skutkując zazwyczaj wstydem, odrzuceniem filozofii, wściekłością), poszukiwanie etyczne może się oprzeć już jedynie o znajomość siebie. Metoda dialogiczna, jaką się posługuje Sokrates, ma zatem na celu to, by każdy rozmówca wyłonił – poprzez dialog – samego siebie, to właściwe „ja”, które jako jedynie może prowadzić dobre życie.

Bibliography:

Literatura podstawowa:

Platon, Protagoras, dowolne wydanie.

Platon, Laches, dowolne wydanie.

Platon, Charmides, dowolne wydanie.

A. Biral, Plato and the Political Knowledge, Saonara 2016.

Literatura dodatkowa:

M. Foucault, L’origne de l’hermeneutique de soi, Paris 2013.

R. Kraut, Socrates and the State (Princeton UP, 1984).

E. Baker, The Political Thought of Plato and Aristotle, London 1906.

P. Friedlander, Platon. Vol. 1-3, Berlin-New York, 1964-1975.

M. Migliori, Il disordine ordinato. La filosofia dialettica di Platone. Vol. 2: Dall'anima alla prassi etica e politica, Brescia 2013.

M. Vegetti, Quindici lezioni su Platone, Torino 2003.

Uwaga: Literatura może ulec zmianie w zależności od wykazanego zainteresowania studentów poszczególnymi tematami.

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych.

Absolwent potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych.

Absolwent jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywność na zajęciach oraz egzamin.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegającą usprawiedliwieniu: 2.

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, w trakcie którego zostanie sprawdzona wiedza dotycząca tematów przerobionych w trakcie zajęć.

Ta sama zasada dotyczy egzaminu poprawkowego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)