University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fantazy by Juliusz Słowacki - Editorial and Textological Workshops

General data

Course ID: 3700-AL-FWET-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Fantazy by Juliusz Słowacki - Editorial and Textological Workshops
Name in Polish: Fantazy Juliusza Słowackiego - warsztaty edytorsko-tekstologiczne
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Bez dodatkowych wymagań formalnych, dopuszcza się jednak możliwość wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej.

Zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie nauk humanistycznych, wynikający z zakwalifikowania studenta na studia I stopnia. Znajomość Fantazego Juliusza Słowackiego.



Short description: (in Polish)

Zajęcia o charakterze warsztatowo-konwersatoryjnym prowadzone będą przez prof. Marię Kalinowską, historyka literatury (Wydział Artes Liberales UW). Gośćmi i współprowadzącymi będą zaproszeni wybitni znawcy twórczości Słowackiego (także spoza WAL UW), a także doświadczeni edytorzy. Głównym przedmiotem analiz i warsztatów będzie niezwykły, późny dramat Słowackiego Fantazy i jego recepcja teatralna, literacka, filmowa, radiowa, a zwłaszcza różne jego edycje.

Full description: (in Polish)

Zajęcia o charakterze warsztatowo-konwersatoryjnym prowadzone będą przez prof. Marię Kalinowską, historyka literatury (Wydział Artes Liberales UW). Gośćmi i współprowadzącymi będą zaproszeni wybitni znawcy twórczości Słowackiego (także spoza WAL UW), a także doświadczeni edytorzy literatury romantycznej oraz współczesnej. Głównym przedmiotem analiz i warsztatów będzie niezwykły, późny dramat Słowackiego Fantazy i jego recepcja teatralna, literacka, filmowa, radiowa, a zwłaszcza różne jego edycje.

Zajęcia stanowią część cyklu „Romantyzm: europejskość i pogranicza kulturowe”, jednak są przeznaczone nie tylko dla uczestników całego cyklu, ale są też ofertą otwartą dla wszystkich studentów Wydziału AL i studentów innych kierunków, a także doktorantów.

Celem zajęć jest zarówno analiza dramatu Juliusza Słowackiego Fantazy i jego recepcji teatralnej, radiowej i filmowej, jak i zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z rękopisem romantycznym. Studenci zapoznają się z charakterem pracy edytorsko-tekstologicznej w badaniach nad romantyzmem. Poznają także różne edycje dzieł Słowackiego, w tym Fantazego. Jest możliwe wspólne przygotowanie bądź edycji dramatu, bądź opracowanie krytycznej edycji fragmentów dramatu.

Proponowane tematy zajęć i perspektywy analizy:

I. Wprowadzenie do lektury Fantazego Juliusza Słowackiego. Struktura dramatu, konteksty kulturowe i historyczne.

II. Wprowadzenie do problematyki edytorsko-tekstologicznej twórczości Słowackiego. Wybitni edytorzy, najważniejsze edycje.

III. Konteksty literackie i teatralne: Fantazy w tradycji teatralnej. Wybitne inscenizacje i kreacje aktorskie. Czytanie dramatu (czas, przestrzeń, zdarzenie, postać, wizja teatralna).

IV. Fantazy i historia. Wizja Syberii.

Fantazy i ironia romantyczna

Fantazy – dramatem mistycznym?

V. Lektura rękopisu dramatu. Konteksty: edycje dramatu.

Bibliography:

Literatura (wybór)

1. J. Słowacki, Fantazy (różne edycje), m. in.

Fantazy, oprac. M. Inglot, BN I/105; Fantazy, oprac. J. Czubek, J. Kuźniar, J. Kleiner, w: J. Słowacki, Dzieła wszystkie, pod red. J. Kleinera, t. X, Wrocław 1957.

2. Rękopis dostępny w internecie (Ossolineum; Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa).

3. Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje, oprac. M. Janion i M. Żmigrodzka, Warszawa 1981.

4. J. Słowacki, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, Poznań 2005.

5. M. Troszyński, Alchemia rękopisu. „Samuel Zborowski”, Warszawa 2017.

6. „Sztuka Edycji”, UMK, Toruń (różne numery archiwalne).

7. Z. Raszewski, Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego, „Pamiętnik Literacki” 1959, z. 1-3.

8. M. Piwińska, Literatura romantyczna i szydercy, Warszawa 1973.

9. A. Kowalczykowa, Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997.

10. Tradycja romantyczna w teatrze polskim, pod red. D. Kosińskiego, Kraków 2007.

11. Dramat polski. Interpretacje, cz.1: od wieku XVI do Młodej Polski, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, Gdańsk 2001 (tu m.in. J. Sieradzki, Nakrochmaleni („Fantazy” dziś czytany).

12. Słowacki teatralny, pod red. K. Kurka, Poznań 2006 ( tu m.in. D. Ratajczakowa, Akt romantycznej kreacji. Teatralne i dramatyczne w „Fantazym”; M. Delaperrière, „Fantazy” i „Fantasio”, czyli jak zdemaskować pozór?) .

13. E. Łubieniewska, Fantazy Juliusza Słowackiego czyli komedia na opak wywrócona, Wrocław 1985.

14. A. Kowalczykowa, Widmo bankructwa i harda hrabianka, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, red. E. Kiślak i M. Gumkowski, Warszawa 1996.

15. E. Kiślak, Car – trup i Król – Duch. Rosja w twórczości Słowackiego, Warszawa 1991.

16. W. Szturc, Ironia romantyczna, Warszawa 1992.

17. W. Szturc, „Nowa Dejanira” Słowackiego: repliki i resemantyzacje, w: Inspiracje Grecji antycznej w dramacie doby romantyzmu. Rekonesans, red. M. Kalinowska, Toruń 2001.

18. M. Żmigrodzka, Etos ironii romantycznej - po polsku, w: tejże, Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, pod red. M. Kalinowskiej i E. Kiślak, Warszawa 2002.

19. Michał Zadara, „Notatnik Teatralny” Wrocław 2016.

20. J. Walaszek, Konrad Swinarski i jego krakowskie inscenizacje, Warszawa 1991.

21. M. Prussak, Niezrealizowany film Konrada Swinarskiego, „Teatr” 2010, nr 7-8.

24. K. Swinarski, Szkice do Fantazego, „Pamiętnik Teatralny” 1979, z. 1.

25. B. Frankowska, »Fantazy« w Starym Teatrze, [w:] Krytycy o Swinarskim, wybór M. K. Gliwa, Katowice 2001.

22. B. Swinarska, K. Swinarski, Scenariusz filmu „Fantazy” na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego, oprac. M. Prussak, J. Suchocka, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2010, maszynopis w Bibliotece IBL PAN.

23. I. Sławińska, Odczytywanie dramatu, Warszawa 1988.

24. A. Ubersfeld, Czytanie teatru I, przeł. J. Żurowska, Warszawa 2002.

25. J. Tischner, Filozofia dramatu (wiele wydań).

26. J. Ławski, Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć student:

K_W15 ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce i Europie;

K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych;

K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac

K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym;

K_K09 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- Aktywność na zajęciach.

- Semestr kończy się ustnym kolokwium zaliczeniowym dotyczącym problematyki zajęć.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)