Histories of an eye - toward vision machines
General data
Course ID: | 3700-AL-HOSMW-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Histories of an eye - toward vision machines |
Name in Polish: | Histori(e)a oka - w stronę maszyn widzenia |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Problematyka zajęć Histori(e)a oka jest zogniskowana wokół szeroko pojętego zagadnienia wizualności w filozofii. Głównym założeniem zajęć jest próba przemyślenia historii filozofii z perspektywy organu widzenia, a także śledzenie swoistych losów oka jako takiego. Zajęcia są pomyślane jako cykliczne, jednak każdorazowo dotyczą innego zagadnienia w obrębie wizualności. W tej odsłonie zajęć, wychodząc od dziecięcego zainteresowania zabawkami do widzenia (kalejdoskop, fenakistiskop, zeotrop, praksinoskop czy latarnia magiczna) będziemy zastanawiać się nad „kulturą atrakcji”. Interesować będzie nas to, co „przyciąga” nasze oko, wszelkiego rodzaju przyrządy przez które się widzi bądź które wykorzystują widzenie. Prześledzimy ich filozoficzną recepcję, a także będziemy zastanawiać się nad ich znaczeniem w naszym życiu. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia Histori(e)a oka – w stronę maszyn widzenia, to kontynuacja i rozwinięcie zajęć Histori(e)a oka – czyli perypetie organu widzenia w filozofii. Udział w kursie nie wymaga ukończenia poprzednich zajęć z tego cyklu. Problematyka zajęć Histori(e)a oka jest zogniskowana wokół szeroko pojętego zagadnienia wizualności w filozofii. Tytuł zajęć ma dwojakie źródło. Z jednej strony Bataille'owskie Historie oka, z drugiej natomiast Historia(e) kina Jean Luc-Godarda. W punkcie wyjścia towarzyszy nam więc silne przekonanie, że historie zawsze są mnogie i że istnieją ich alternatywne możliwości. Głównym założeniem zajęć jest próba przemyślenia historii filozofii z perspektywy organu widzenia, a także śledzenie swoistych losów oka jako takiego. Zajęcia są pomyślane jako cykliczne, jednak każdorazowo dotyczą innego zagadnienia w obrębie wizualności. W tej odsłonie zajęć, wychodząc od dziecięcego zainteresowania zabawkami do widzenia (kalejdoskop, fenakistiskop, zeotrop, praksinoskop czy latarnia magiczna) będziemy zastanawiać się nad „kulturą atrakcji”. Interesować będzie nas to, co „przyciąga” nasze oko, wszelkiego rodzaju przyrządy przez które się widzi bądź które wykorzystują widzenie. Prześledzimy ich filozoficzną recepcję, a także będziemy zastanawiać się nad ich znaczeniem w naszym życiu. Celem zajęć będzie przyjrzenie się wybranym tekstom filozoficznym, w których ważną rolę odrywają wynalazki kultury wizualnej. Niezwykle istotną maszyną widzenia będzie dla nas kino wokół którego będzie toczyło się wiele z naszych spotkań i które będzie stanowiło dla nas ważny punkt odniesienia. |
Bibliography: |
LiLiteratura: • Kartezjusz, Dioptryka, Universitas, Kraków 2018. • J. Crary, Techniques of the observer : on vision and modernity in the Nineteenth Century, Cambridge 1990. • J. L, Comolli, Maszyny widzialnego [w:] Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków 2001. • E. Muybridge, The Human Figure in Motion, London 1907. • H. Bergson, Ewolucja twórcza, Warszawa 2005. • H. Bergson, Energia duchowa, Warszawa 2004. • S. Eisenstein, Nieobojętna przyroda, Warszawa 1975. • G. Didi-Huberman, Atlas albo wiedza radosna podszyta niepokojem, Słowo Obraz/Terytoria, Gdańsk 2021. • G. Didi-Huberman, Strategie obrazów. Oko historii 1, Ha!Art, Warszawa 2011. • W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy, Warszawa 2013. • J. Baudrillard, Telemorphosis, Minneapolis 2011. • P. Virilio, War and Cinema, Verso Books 1989. • P. Virilio, The Vision Machine, Londyn 1994. • P. Virilio, The Big Optics, Koln, 1992. • G. Agamben, Uwagi o geście, Warszawa 2010. • G. Agamben, Differance and Repetition: On Guy Debord's Films, MIT Press, 2002. • J. Berger, Sposoby widzenia, Warszwa 2008. • N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, Warszawa 2016. • B. Stiegler, Cinematic Time and the Question of Malaise, Stanford University Press 2010. • G. Chamayou, A Theory of the Drone, New York 2015. • G. Deleuze, Kino, Gdańsk 2008. • W. Benjamin, Pasaże, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006 • W. Benjamin, Berlińskie dzieciństwo, Warszawa 2010. • S. Kracauer, Kult dystrakcji. O berlińskich kinoteatrach (1926), [w:] Rekonfiguracje modernizmu, red. T. Majewski, A. Rejniak-Majewska, Warszawa 2009. • S. Kracauer, The Mass Ornament, London 1985. • S. Kracauer, Od Caligariego do Hitlera: z psychologii filmu niemieckiego, Gdańsk 2009. (ewentualne zmiany proponowanych lektur zostaną uzgodnione ze studentami na pierwszych zajęciach) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej Umiejętności K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności Kompetencje społeczne K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych K_K08 docenia bogactwo kultury K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach (ocena ciągła). Egzamin będzie miał formę krótkiej rozmowy z prowadzącym na jeden z wybranych tematów poruszanych podczas zajęć Na zajęciach dopuszczalne są dwie nieobecności. |
Copyright by University of Warsaw.