University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Alternative History of Cinema

General data

Course ID: 3700-AL-IHKA-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Alternative History of Cinema
Name in Polish: Inna historia kina
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien znać podstawy historii kina (dokładna znajomość

nie jest wymagana – najważniejsze konteksty będą omawiane na

zajęciach) oraz orientować się w najważniejszych procesach

kulturowych XX i XXI wieku. Student powinien również czytać ze

zrozumieniem teksty w języku angielskim

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć studenci poznają te rozdziały historii kinematografii, które – mimo ogromnego znaczenia dla rozwoju medium – rzadko pojawiają się w popularnych podręcznikach oraz programach nauczania. Zajęcia obejmują zarówno kinematografie peryferyjne (m.in. latynoamerykańskie), jak i niesłusznie marginalizowane aspekty największych przemysłów (m.in. amerykańskie kino eksploatacji). W ramach zajęć studenci poznają

znaczenie omawianych tematów w szerokim kontekście ewolucji medium, dyskutują też o zasadach rządzących budowaniem historycznofilmowego kanonu i przyczynach marginalizacji poszczególnych zjawisk.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium „Inna historia kina” to zajęcia, które mają na celu zapoznanie studentów z mniej znanymi rozdziałami historii kina oraz krytycznym spojrzeniem na reguły budowania kanonów w badaniach nad filmem. W ramach zajęć studenci dyskutują nad zadaną literaturą przedmiotu oraz filmami, które omawiane są w szerokim kontekście społeczno-polityczno-ekonomicznym i w relacji do najszerzej badanych nurtów historii kina. Każde zajęcia poświęcone są – w miarę możliwości w ujęciu chronologicznym – konkretnemu zjawisku, filmowi lub twórcy i dotyczą zarówno kinematografii peryferyjnych (m.in. wybranych krajów latynoamerykańskich, afrykańskich, azjatyckich), jak i zjawisk zachodzących w ramach największych przemysłów (m.in. amerykańskiemu kinu eksploatacji).

Studenci przedstawiają własne wnioski w formie autoreferatów, które poddawane są koleżeńskiej ocenie. Poza udziałem w zajęciach od studentów oczekuje się własnej pracy w wymiarze przynajmniej 30 godzin w semestrze, co daje łącznie około 60 godzin.

Bibliography:

Literatura zalecana

• Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2010.

• Bordwell David, Thompson Kristin, Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, przeł. Bogna Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010

• Chan Felicia, The international film festival and the making of a national cinema, „Screen” 2011, nr 2 (52), s. 253–260

• Falicov Tamara, Migrating from South to North: The Role of Film Festivals in Funding and Shaping Global South Film and Video, [w:] G. Elmer, Ch. H. Davis, J. Marchessault, J. McCullough (red.). Locating Migrating Media, Lexington Books, Lanham 2012, s. 3–19.

• Galt Rosalind, Schoonover Karl, Introduction: The Impurity of Art Cinema, [w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 3–30.

• Golka Marian, Socjologia sztuki, Difin, Warszawa 2008

• Gunning Tom, Jesteśmy tutaj i gdzie indziej. Magia sceniczna końca XIX wieku a pojawienie się (i zanikanie) wirtualnego obrazu jako korzenie kina, "Kultura popularna"; 2014; 3(37):6-17.

• Hale Randall, Offering Tales They Want To Hear: Transnational European Film Funding as Neo-Orientalism,[w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 303–319.

• Kletowski Piotr (red.), Europejskie kino gatunków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.

• Lubelski Tadeusz, Sowińska Iwona, Syska Rafał, Historia kina, tom 1-4, Kraków, Universitas.

• Minkner Kamil, Brazylijskie cinema novo i inne kinematografie Ameryki Łacińskiej, w: Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015.

• Nagib Lucia, Towards a positive definition of world cinema [w:] Song Hwee Lim (red.), Remapping World Cinema: Identity, Culture and Politics in Film, Stephanie Dennison, Wallflower Press, London & New York 2006, s. 30–37.

• Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część pierwsza: bedeker oraz pogodne wołanie o historię teorii i historię historiografii, "EKRANy”nr 6/2013.,

• Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część druga: rewidowanie rewizjonistów, „EKRANy” nr 1/2014.

• Racięski Bolesław, Demony postępu : "Alucarda, córa ciemności"Juana Lópeza

Moctezumy ,[w:]: Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk (red.), Poszukiwacze zaginionych znaczeń : perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 109–119

• Shaefer Eric, "Bold! Daring! Shocking! True!": A History of Exploitation Films, 1919-1959, Duke University Press, 1999.

• Stam Robert, Shohat Ella, Unthinking Eurocentrism. Multiculturalism and the Media, Sightlines, London 2013.

• Zwierzchowski Piotr, Wierski Dominik, Historie ewentualne i inne prowokacje dla historii filmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013

Learning outcomes: (in Polish)

K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych

K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych

K_U03 potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej

K_U04 potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_K02 jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

K_K03 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań

K_K05 szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wymagania:

1. U c z e s t n i c t w o w z a j ę c i a c h ( d o p u s z c z a l n e s ą 2 nieusprawiedliwione nieobecności).

2. Aktywność.

3. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)