University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

"Lector in fabula": the Era of the Reader

General data

Course ID: 3700-AL-LFEC-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: "Lector in fabula": the Era of the Reader
Name in Polish: „Lector in fabula”. Era czytelnika
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 (wybrane artykuły w języku angielskim)

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest przedstawienie spektrum nowoczesnych i ponowoczesnych koncepcji czytelnika i czytania, związanych ze zwrotem w kierunku odbiorcy w badaniach literackich. Przyjrzymy się definicjom czytelnika i opisom procesu lektury zaproponowanym przez filozofów i krytyków reprezentujących różne kierunki myśli literaturoznawczej XX w. (takie jak fenomenologia, hermeneutyka, strukturalizm, semiotyka, dekonstrukcjonizm, psychoanaliza, neopragmatyzm), wychodząc również poza rozważania teoretycznoliterackie w kierunku historii czytelnictwa i socjologii literatury.

Full description: (in Polish)

W drugiej połowie XX wieku zainteresowania krytyki literackiej zauważalnie przesunęły się w stronę czytelnika i procesu lektury. Zdaniem Susan Suleiman przesunięcie to było rodzajem „cichej” rewolucji, w której zagadnienia dotychczas pozornie oczywiste i nieproblematyczne stały się przedmiotem badań i pogłębionej refleksji. Można by nawet stwierdzić, że pytania dotyczące roli czytelnika oraz procesu lektury, a co za tym idzie również interpretacji tekstu literackiego, zdominowały dwudziestowieczne badania literackie. Zaś Terry Eagelton dzieli współczesną historię teorii literatury na trzy etapy: pierwszy skoncentrowany przede wszystkim na intencji autora, drugi głoszący autonomię i prymat tekstu, i trzeci, w którym zainteresowanie skupia się na odbiorcy. Zgodnie z takim podziałem żyjemy w Erze Czytelnika.

Jednak badania literackie zorientowane na odbiorcę (Audience-oriented criticism) to zjawisko heterogeniczne; trudno przypisać je do jednej szkoły teoretycznej czy wspólnej metodologii. Teoretyków podejmujących problematykę lektury więcej chyba dzieli; jedynym co ich łączy to zwrot w kierunku czytelnika w badaniach literackich. Różnią się jednak w swoich definicjach roli czytelnika i opisach procesu i strategii czytania. Choć często operują terminem „czytelnik”, w zależności od konkretnego ukierunkowania teoretycznego będzie to czytelnik idealny, modelowy, wirtualny, implikowany, realny, empiryczny. Również lektura przez jednych postrzegana jest jako „konkretyzacja” oferowanego przez tekst scenariusza, w procesie której czytelnik jest jedynie wykonawcą „partytury” dzieła, wydobywającym obecne w nim sensy; dla innych czytanie jest pisaniem, a czytelnik nie jest tylko „odbiorcą” lecz (współ)twórcą.

Choć tytuł kursu nawiązuje do semiologicznej koncepcji Umberto Eco, jego celem jest przedstawienie jak najszerszego spektrum teorii odnoszących się do roli czytelnika, koncepcji lektury i interpretacji, począwszy od perspektywy fenomenologicznej i estetyki recepcji, poprzez strukturalizm i semiotykę, poststrukturalizm i dekonstrukcjonizm, teorię czytelniczego rezonansu, psychoanalizę, neopragmatyzm, po teorię afektów. Zastanowimy się również czy możliwe jest napisanie historii literatury z perspektywy odbiorcy, szczególnie w obliczu tak licznych i różnych definicji czytelnika. W momencie zaś gdy od wytwarzanych przez tekst czytelników hipotetycznych zwrócimy się w kierunku czytelnika realnego, podejmiemy również zagadnienia z historii czytania i czytelnictwa oraz socjologii literatury.

Bibliography:

Antologie, artykuły, opracowania:

• The Reader in the Text: Essays on Audience and Interpretation, S. R. Suleiman & I. Crosman (eds), 1980

• Reader-Response Criticism: From Formalism to Post-structuralism, J. B. Tompkins (ed.), 1980

• The Critical Tradition, D. H. Richter (ed.)

• Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz (t. 1-5)

• Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006

• Peter J. Rabinowitz, Whirl without End: Audience-Oriented Criticism

• W. K. Wimsat & M. C. Beardsley, The Affective Fallacy, Norton Anthology

• Roman Ingarden, O poznawaniu dzieła literackiego, 1937 (fragmenty)

• Hans Robert Jauss, Historia literatury jako prowokacja dla nauki o literaturze (Historia literatury jako wyzwanie rzucone nauce o literaturze: fragmenty, Pamiętnik Literacki, 63/4, 1972)

• Wolfgang Iser, Proces czytania. Perspektywa fenomenologiczna, tłum. W. Bialik.

• Wolfgang Iser, Apelatywna struktura tekstów. Nieokreśloność jako warunek oddziaływania prozy literackiej, tłum. M. Łukasiewicz (Pamiętnik Literacki, 1980)

• Michał Głowiński, Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej („Wirtualny odbiorca w strukturze utworu poetyckiego”), 1998

• S. Fish, Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi, przeł. A. Grzeliński

• Jonathan Culler, Structuralist Poetics, 1975 (fragmenty)

• Umberto Eco, Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, tłum. Piotr Salwa, 1994 (fragmenty)

• Umberto Eco, Richard Rorty, Jonathan Culler, Christine Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996

• Michel Riffaterre, Interpretation and Undecidability, New Literary History, 2, 1980.

• Roland Barthes, S/Z, tłum. M. P. Markowski, M. Gołębiewska

• Roland Barthes, Śmierć autora, tłum. M.P. Markowski (Teksty Drugie, 1999)

• Roland Barthes, Przyjemność tekstu, tłum. A. Lewańska, Warszawa, 2007 (fragmenty)

• Jacques Derrida, O gramatologii, tłum. B. Banasiak, 1999 (fragmenty)

• S. Fish, Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi, przeł. A. Grzeliński

• Stephen Greenblatt, Rezonans i zachwyt

• Norman Holland, 5 Readers Reading, 1975

• David Bleich, Readings and Feelings: An Introduction to Subjective Criticism.

• Magdalena Rembowska-Płuciennik, Emocje w odbiorze literatury – perspektywy kognitywistyczne, Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, Warszawa 2015.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Absolwent

• zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

• rozumie różne teorie literatury oraz sposób ich funkcjonowania w przestrzeni społecznej i kulturowej

• zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych

• poszerza znajomość współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad literaturą i kulturą

Umiejętności

Absolwent

• potrafi dokonywać analizy tekstów naukowych (w szczególności tekstów teoretycznoliterackich) za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

• potrafi krytycznie odnieść się do tekstu naukowego z zakresu nauk humanistycznych z wykorzystaniem właściwego dla danej dyscypliny aparatu pojęciowego

• analizuje napisane w języku obcym teksty naukowe z zakresu wybranych dyscyplin w dziedzinie nauk humanistycznych

• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji

Kompetencje społeczne

Absolwent

• jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:

20% aktywność w czasie zajęć

80% kolokwium

Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze

Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia poprawkowego jest złożenie wszystkich prac najpóźniej do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru letniego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)