University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Not Only Shakespeare

General data

Course ID: 3700-AL-NTS-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Not Only Shakespeare
Name in Polish: Nie tylko Szekspir
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 (porównywanie polskiego przekładu z tekstem oryginału; część opracowań i tekstów krytycznych tylko w języku angielskim, nagrania brytyjskich adaptacji teatralnych)

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest przedstawienie dramatopisarzy współczesnych Szekspirowi, konwencji i praktyk teatralnych jego epoki, oraz szeroko pojętego kontekstu kulturowego, w którym tworzył wielki stratfordczyk.

Full description: (in Polish)

Angielski dramat elżbietański i jakobiński to nie tylko William Szekspir. I choć twórczość autora Hamleta stanowić będzie punkt odniesienia dla wielu zagadnień poruszanych na zajęciach, głównym celem kursu jest analiza tekstów dramatopisarzy współczesnych Szekspirowi; tych pokolenie starszych, z których doświadczeń czerpał, tych, z którymi współpracował lub współzawodniczył, oraz tych z młodszego pokolenia, dla których był mentorem lub inspiracją. Na liście lektur znajdą się sztuki Thomasa Kyda, Christophera Marlowe’a, Bena Jonsona, Johna Webstera, Johna Marstona, Thomasa Middletona, Johna Forda. Analizie tekstów towarzyszyć będzie analiza kontekstu oraz elementy wykładu na temat historii londyńskich teatrów, ich typów i zasad funkcjonowania, elżbietańskich i jakobińskich konwencji teatralnych, procesu tworzenia tekstów dramatycznych, współautorstwa sztuk, popularnych gatunków, sztuki aktorskiej, popularności dziecięcych grup aktorskich, przygotowania spektaklu, relacji z publicznością, mecenatu, reperkusji politycznych, krytyki purytańskiej, problemów z cenzurą, a także przemian politycznych i kulturowych zachodzących w elżbietańskiej i jakobińskiej Anglii. Jednocześnie poszukiwać będziemy podobieństw, różnic i związków pomiędzy omawianymi tekstami i sztukami Szekspira. Ważnym elementem dyskusji będzie również recepcja szesnasto- i siedemnastowiecznych dramatów oraz ich współczesne adaptacje brytyjskie i polskie.

Bibliography:

Lista lektur (wybór 7-8 tytułów):

1. Thomas Kyd, Tragedia hiszpańska (The Spanish Tragedy) w przekładzie Juliusza Kydryńskiego lub Zygmunta Kubiaka

2. Christopher Marlowe, Tamerlan Wielki (Tamburlaine the Great) przeł. Jerzy S. Sito – fragmenty

3. Christopher Marlowe, Doktor Faustus, przeł. Jerzy S. Sito

4. Ben Jonson, Volpone, przeł. Maciej Słomczyński

5. Ben Jonson, Alchemik (The Alchemist) przeł. Joanna Gorczycka

6. John Marston, Malkontent (The Malcontent), przeł. Ludmiła Marjańska

7. John Webster, Biała diablica (The White Devil) przeł. Wanda Melcer

8. John Webster, Tragedia księżny Amalfi (The Duchess of Malfi) przeł. Maciej Słomczyński

9. Thomas Middleton, William Rowley, Zwodnica (The Changeling), przeł. Krystyna Berwińska

10. John Ford, Szkoda, że jest nierządnicą (‘Tis Pity She’s a Whore), przeł. Ludmiła Marjańska

Dodatkowo: fragmenty wybranych sztuk Williama Szekspira (m.in. Makbet, Hamlet, Tytus Andronikus, Jak wam się podoba, Romeo i Julia, Wesołe kumoszki z Windsoru, Burza, Miarka za Miarkę)

Antologie, opracowania, teksty krytyczne (wybór):

1. Dramat elżbietański, wybór Irena Lasoniowa, przedmowa Anna Staniewska, PIW, 1989, t. I & II.

2. John Webster: a critical anthology, ed. G.K Hunter & S.K Hunter, 1969.

3. The Cambridge Companion to English Renaissance Drama, ed. By A. R. Braunmuller & M. Hattaway, 1994.

4. The Cambridge Companion to English Renaissance Tragedy, ed. By E. Smith & G. A. Sullivan Jr, 2010.

5. Chaplin, Gregory, „‘Divided Amongst Themselves’: Collaboration and Anxiety in Jonson’s Volpone”, ELH 69.1, (Spring 2002): 57-81.

6. Cox, D. John et al., eds. A new history of early English drama, Columbia University Press, 1997.

7. Hirschfeld, Heather Anne. Joint Enterprises: Collaborative Drama and the Institutionalization of English Renaissance Theatre, University of Massachusetts Press, 2004.

8. Karim-Cooper Farah & Stern, Tiffany, Shakespeare’s Theatres and the Effects of Performance, 2013.

9. Knights, Lionel Charles, Drama and society in the age of Jonson, Penguin Books, 1962.

10. Leggatt, Alexander. English drama : Shakespeare to the Restoration, 1590-1660, London ; New York : Longman, 1988.

11. Limon, Jerzy, Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, 2001.

12. Montrose, Louis, The Purpose of Playing: Shakespeare and the Cultural Politics of the Elisabethan Theatre, 1996.

13. Parfrey, Simon & Stern, Tiffany, Shakespeare in Parts

14. Shapiro, James, Rival Playwrights: Marlowe, Jonson, Shakespeare, Columbia University Press, 1991.

15. Stern, Tiffany, Documents of Performance in Early Modern England, 2011.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Absolwent

• zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

• zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

• poszerza znajomość współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad literaturą i kulturą, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad twórczością renesansowych dramatopisarzy angielskich

Umiejętności

Absolwent

• potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji

Kompetencje społeczne

Absolwent

• jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

• jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie; dostrzega rolę literatury w rozwoju własnym oraz w procesie edukacji w ogóle

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:

20% aktywność w czasie zajęć

40%jedna wypowiedź pisemna w trakcie semestru (1000-1500 słów)

40% kolokwium na koniec semestru (między innymi dyskusja na temat pracy semestralnej)

Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze

Zaliczenie na ocenę. Praca semestralna i kolokwium po zakończeniu zajęć w czasie letniej sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie poprawkowe najpóźniej do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru zimowego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)