After human: Introduction to Posthumanism
General data
Course ID: | 3700-AL-PCWP-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | After human: Introduction to Posthumanism |
Name in Polish: | Po człowieku: wprowadzenie do posthumanizmu |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Konieczność znajomości języka angielskiego umożliwiająca swobodne czytanie tekstów naukowych w tym języku. |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone będzie pogłębionej, bliskiej lekturze fundującej dla posthumanizmu książki Rosi Braidotti “Po człowieku”. Lektura książki uzupełniona zostanie o teksty najważniejszych przedstawicielek i przedstawicieli posthumanizmu oraz nurtów, które legły u jego podstaw. Zajęcia stanowić będą wprowadzenie do refleksji posthumanistycznej, traktowanej zarówno jako nowy (ale już ukonstytuowany) prąd myśli filozoficznej, ale również jako potencjalna metoda badawcza, szczególnie istotna w kontekście współczesnych problemów cywilizacyjnych, tj. katastrofy klimatycznej, wzrastających nierówności, perturbacji politycznych czy następstw rozwoju technologii. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone będzie pogłębionej, bliskiej lekturze fundującej dla posthumanizmu książki Rosi Braidotti “Po człowieku”. Lektura książki uzupełniona zostanie o teksty najważniejszych przedstawicielek i przedstawicieli posthumanizmu oraz nurtów, które legły u jego podstaw. Zajęcia stanowić będą wprowadzenie do refleksji posthumanistycznej, traktowanej zarówno jako nowy (ale już ukonstytuowany) prąd myśli filozoficznej, ale również jako potencjalna metoda badawcza, szczególnie istotna w kontekście współczesnych problemów cywilizacyjnych, tj. katastrofy klimatycznej, wzrastających nierówności, perturbacji politycznych czy następstw rozwoju technologii. Rosi Braidotti w swojej książce analizuje wzajemne wpływy między światem więcej-niż-ludzkich zwierząt, ludzi i maszyn, wskazując, że obszary te są wzajemnie połączone i nie można ich dłużej od siebie oddzielać. Refleksja autorki podąża za współczesnymi tendencjami do podważania i przepracowywania wyjątkowej pozycji człowieka w przyrodzie, tj. zniesienia antropocentrycznego myślenia o świecie. Osadzenie książki w horyzoncie teorii krytycznych (teoria feministyczna, studia postkolonialne, studia nad technologią, transhumanizm), zachęcają do lektury w szerszym kontekście geografii zapożyczeń i inspiracji. Tematy zajęć*: 1. Wprowadzenie do zajęć oraz książki. 2. Posthumanizm: życie poza ja. Od antyhumanizmu do posthumanizmu krytycznego. 3. Postantropocentryzm: życie poza gatunkiem. Różne formy stawania się post-człowiekiem. 4. Nieludzkie: życie poza śmiercią. Biopolityka, nekropolityka i śmierć podmiotu 5. Postludzka humanistyka: życie poza teorią. W stronę nowego uniwersytetu. 6. Posthumanistyczna podmiotowość i posthumanistyczna etyka 7. Podsumowanie - w stronę nowej metodologii? *Powyższy zakres tematów oraz ich kolejność stanowią wstępną, acz przemyślaną propozycję, które może jednak ulec – mniejszym lub większym – zmianom w wyniku rozpoznania szczególnych zaintereso- wań studentów_ek. Każdy tematów będzie omawiany na więcej niż jednym spotkaniu. |
Bibliography: |
Literatura główna: • Rosi Braidotti, Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2014. Literatura dodatkowa*: • Agamben Giorgio, Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, przeł. Mateusz Salwa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008. • Balsam Anne, Technologies of the Gendered Body: Reading Cyborg Women, NC: Duke University Press, Durham 1996. • Barad Karen, Posthumanistyczna performatywność: ku zrozumieniu, jak materia zaczyna mieć znaczenie, przeł. Joanna Bednarek, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, pod red. Agnieszki Gajewskiej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012. • Beck Urlich, Społeczeństwo ryzyka, przeł. Stanisław Cieśla, Scholar, Warszawa 2002. • Bennett Jane, Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Duke University Press, Durham 2010. • Braidotti Rosi, Transpositions: On Nomadic Ethics, Polity Press, Cambridge 2006. • Butler Judith, Precarious Life, Verso, London 2004. • Chakrabarty Dipesh, The Climate of History: Four Theses, “Critical Inquiry”, 30(2), 2009. • Fanon Franz, Wyklęty lud ziemi, przeł. H. Tygielska, PIW, Warszawa 1985. • Foucault Michel, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. Tadeusz Komendant, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010. • Grosz Elizabeth, Becoming Undone, Duke University Press, Durham 2011. • Guattari Felix, The Three Ecologies, The Athlone Press, London 2000. • Haraway Donna, Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, przeł. Ewa Majewska, S. Królak, “Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 1(3), 2003. • Haraway Donna, Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy, przeł. A. Czarnacka, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego. • Latour Bruno, Nigdy nie byliśmy nowocześni, przeł. Maciej Gdula, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011. • Lovelock James, Gaia: A New Look at Life on Earth, Oxford University Press, Oxford 1979. • Lury Celia, Prosthetic Culture. Photography, Memory, Identity. Routledge, London-New York 1998. • Mbembe Achille, Necropolitics, “Public Culture”, 15(1), 2003. • Parikka Jussi, Insect Media: An Archeology of Animals and Technology, University of Minnesota Press, London 2004. • Said Edward, Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, PIW, Warszawa 1991. • Wolfe Cary, Animal studies, dyscyplinarność i (post)humanizm, przeł. K. Krasuska, “Teksty Drugie” 1/ 2, 2013. *Lista stanowi punkt wyjściowy dla ustaleń dotyczących lektur na zajęciach. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W06 Zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U03 potrafi sformułować problem badawczy K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_K03 Jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K07 Przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych K_08 Docenia bogactwo kultury |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wymagania: przygotowanie do zajęć, aktywny udział w dyskusjach, obecności (max. 2 nieusprawiedliwione nieobecności), systematyczne przygotowanie do zajęć |
Copyright by University of Warsaw.