Linguistic rights and the other tools for supporting minorities, indigenous communities and cultural diversity.
General data
Course ID: | 3700-AL-PJOM-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Linguistic rights and the other tools for supporting minorities, indigenous communities and cultural diversity. |
Name in Polish: | Prawa językowe i inne narzędzia ochrony mniejszości, społeczności rdzennych oraz różnorodności kulturowej |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest poznanie koncepcji praw językowych jako praw człowieka oraz innych narzędzi wspierania mniejszości, społeczności rdzennych i różnorodności kulturowej. Uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób prawo chroni grupy zagrożone marginalizacją oraz sprzyja zachowaniu dziedzictwa językowo-kulturowego. |
Full description: |
(in Polish) Ochrona mniejszości, społeczności rdzennych, a także szeroko rozumianej różnorodności kulturowej i językowej jest jednym z poważniejszych wyzwań współczesności. Wiele instrumentów prawa krajowego i międzynarodowego stara się odpowiedzieć na te potrzeby. Jednak aktualne raporty monitorujące poziom rzeczywistego wsparcia dla grup zagrożonych marginalizacją pokazują, że mamy w tym zakresie jeszcze dużo do udoskonalenia. W trakcie zajęć studenci poznają najważniejsze aspekty prawnej ochrony mniejszości i społeczności rdzennych, ze szczególnym uwzględnieniem praw językowych. Dzięki temu będą potrafili świadomie włączyć się w działania służące budowaniu równowagi, ochronie oraz rozwojowi zagrożonych społeczności lokalnych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Corinne Lennox and Damien Short (e.d), Handbook of Indigenous Peoples’ Rights (Routledge 2016) 2. David A. Hough and Tove Skutnabb-Kangas, BEYOND GOOD INTENTIONS: COMBATING LINGUISTIC GENOCIDE IN EDUCATION 3. Angela R. Riley, "Straight Stealing": Towards an Indigenous System of Cultural Property Protection 4. Will Kymlicka and Alan Patten, LANGUAGE RIGHTS AND POLITICAL THEORY 5. oraz materiały przekazywane przez prowadzącego do każdego z tematów. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Absolwent: K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych K_W10 rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych K_U04 potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_U07 potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Studenci będą samodzielnie oceniali własny wkład pracy oraz zaangażowanie w trakcie zajęć. Podstawą tej oceny będzie aktywność w dyskusji, praca końcowa lub prezentacja wybranego zagadnienia. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze. |
Copyright by University of Warsaw.