Word and Flesh in Selected Literary Works
General data
Course ID: | 3700-AL-SC-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Word and Flesh in Selected Literary Works |
Name in Polish: | Słowo i cielesność w wybranych tekstach literackich |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE B2 (będziemy starali się porównywać polskie przekłady tekstów angielskich z oryginałami) |
Short description: |
(in Polish) Kurs poświęcony analizie literackich przedstawień cielesności i refleksji nad relacją pomiędzy słowem i językiem a ciałem i cielesnością w perspektywie myśli fenomenologicznej Jeana Luca Mariona, Michela Henry’ego i Michela Merleau-Ponty’ego. |
Full description: |
(in Polish) Kurs interdyscyplinarny, łączący literaturoznawstwo z filozofią. Jego jest analiza wybranych tekstów poetyckich i dramatycznych (Szekspir, angielscy poeci metafizyczni, Hopkins, Eliot, Szymborska) w perspektywie współczesnej myśli fenomenologicznej Jeana-Luca Mariona, Michela Henry’ego i Michela Merleau-Ponty’ego. Kluczową rolę w tej tradycji filozoficznej odgrywa rozróżnienie pomiędzy ciałem materialnym (fr. corps, ang. body), które nie doznaje siebie ani otaczających go ciał, i żywą, „cierpiętliwą” cielesnością (fr. chair, ang. flesh), która doznaje tak siebie, jak i otaczającej jej rzeczywistości. Jean Luc Marion definiuje cielesność jako jeden z rodzajów fenomenu nasyconego. Z zagadnieniem cielesności łączy się ściśle pojęcie wcielenia. Byt „wcielony” oznacza nie tyle przebywanie w ciele, co bycie w-cielesności. W tym punkcie współczesna fenomenologia nawiązuje do centralnego dogmatu chrześcijaństwa, jakim jest nauka o Logosie jako drugiej osobie Boskiej i Wcieleniu Chrystusa. W wierszach Johna Donne’a, George’a Herberta, G.M. Hopkinsa i T.S. Eliota, tłumaczonych na polski przez Barańczaka i Miłosza, poszukamy odpowiedzi na pytania: czym dla tych poetów jest wcielenie? jak podmiot liryczny opisuje doświadczenie bytu cierpiącego, który odczuwa wrażenia związane z cielesnością? Lekturę poezji Donne’a skonfrontujemy z filmem Dowcip z 2001 roku, będącym swoistym komentarzem do nieusuwalnej sprzeczności pomiędzy słowem a niewyrażalnym cierpieniem. Szczegółowej analizie poddamy także język najbardziej „krwistej” i „mięsistej” sztuki Williama Szekspira, czyli Tragedii Makbeta. Będziemy również zapoznawać się z ikonografią Wcielenia (motywy Zwiastowania i Męki w malarstwie europejskim). |
Bibliography: |
• Donne, John. „Hymn do Boga, mego Boga w czas choroby”, „Sonet XIII”; tłum. Stanisław Barańczak; • Eliot, T. S. Cztery kwartety, tłum. Przemysław Boczkowski; • Herbert, George. wybrane wiersze z tomu Świątynia („Ołtarz”, „Dziękczynienie”, „Utrapienie”, „Miłość” (3)), tłum. Stanisław Barańczak; • Hopkins, G.M. „Pustułka”; tłum. Stanisław Barańczak; • Prolog Ewangelii wg. Św. Jana; • Shakespeare, William. Tragedia Makbeta, tłum. Maciej Słomczyński; • Szymborska, Wisława. “Cebula”. Literatura pomocnicza: • Gołębiowska, Maria, ”Sensotwórcza rola ciała w samopoznaniu według Maurice’a Merleau-Ponty’ego”, Teksty drugie 2004, 1-2: 237-251. • Grzegorzewska, Małgorzata, „O cierpieniu i chorobie w poezji Johna Donne’a”, Literatura piękna i medycyna, red. Maciej Ganczar, Piotr Wilczek, Tyniec 2015, 15-28. • Grzegorzewska, Małgorzata, „Pięć ran. O teologii cierpienia choroby w The Temple George’a Herberta”, Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Gdańsk 2019, 108-126. • Grzegorzewska, Małgorzata, Światłocienie. Osiem odsłon Słowa w literaturze brytyjskiej od Hopkinsa do Hughesa, Wydawnictwo Homini, Tyniec 2016 (fragmenty). • Henry, Michel Wcielenie. Filozofia ciała, tłum. Małgorzata Frankiewicz, Tyniec 2013. • Marion, J.-L., Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, tłum. Wojciech Starzyński, Warszawa 2007, (fragmenty). • Murawska, Monika. Filozofowanie z zamkniętymi oczami. Fenomenologia ciała Michela Henry’ego, Monografie FNP, Wrocław 2011. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności. Wiedza • Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych; • zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury, a w szczególności: posiada wiedzę na temat słowa/ Logosu oraz ciała/ cielesności i koncepcji wcielenia w tekstach literackich; zna teksty filozoficzne i teologiczne odnoszące się do kwestii cielesności i wcielenia. Umiejętności • potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych; • wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury; • potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym w szczególności: potrafi samodzielne analizować teksty literackie; wykorzystuje opracowania krytyczne i teksty filozoficzne do pogłębionej interpretacji poezji i dramatu; posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów teoretycznych na temat poezji i dramatu. Kompetencje • jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena na końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych: 25% aktywność w czasie zajęć 20% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru 25% praca semestralna (max. 1000 słów) 30% kolokwium ustne (włączając rozmowę nt. pracy semestralnej) |
Copyright by University of Warsaw.