University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Word and Flesh in Selected Literary Works

General data

Course ID: 3700-AL-SC-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Word and Flesh in Selected Literary Works
Name in Polish: Słowo i cielesność w wybranych tekstach literackich
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE B2 (będziemy starali się porównywać polskie przekłady tekstów angielskich z oryginałami)

Short description: (in Polish)

Kurs poświęcony analizie literackich przedstawień cielesności i refleksji nad relacją pomiędzy słowem i językiem a ciałem i cielesnością w perspektywie myśli fenomenologicznej Jeana Luca Mariona, Michela Henry’ego i Michela Merleau-Ponty’ego.

Full description: (in Polish)

Kurs interdyscyplinarny, łączący literaturoznawstwo z filozofią. Jego jest analiza wybranych tekstów poetyckich i dramatycznych (Szekspir, angielscy poeci metafizyczni, Hopkins, Eliot, Szymborska) w perspektywie współczesnej myśli fenomenologicznej Jeana-Luca Mariona, Michela Henry’ego i Michela Merleau-Ponty’ego. Kluczową rolę w tej tradycji filozoficznej odgrywa rozróżnienie pomiędzy ciałem materialnym (fr. corps, ang. body), które nie doznaje siebie ani otaczających go ciał, i żywą, „cierpiętliwą” cielesnością (fr. chair, ang. flesh), która doznaje tak siebie, jak i otaczającej jej rzeczywistości. Jean Luc Marion definiuje cielesność jako jeden z rodzajów fenomenu nasyconego. Z zagadnieniem cielesności łączy się ściśle pojęcie wcielenia. Byt „wcielony” oznacza nie tyle przebywanie w ciele, co bycie w-cielesności. W tym punkcie współczesna fenomenologia nawiązuje do centralnego dogmatu chrześcijaństwa, jakim jest nauka o Logosie jako drugiej osobie Boskiej i Wcieleniu Chrystusa. W wierszach Johna Donne’a, George’a Herberta, G.M. Hopkinsa i T.S. Eliota, tłumaczonych na polski przez Barańczaka i Miłosza, poszukamy odpowiedzi na pytania: czym dla tych poetów jest wcielenie? jak podmiot liryczny opisuje doświadczenie bytu cierpiącego, który odczuwa wrażenia związane z cielesnością? Lekturę poezji Donne’a skonfrontujemy z filmem Dowcip z 2001 roku, będącym swoistym komentarzem do nieusuwalnej sprzeczności pomiędzy słowem a niewyrażalnym cierpieniem. Szczegółowej analizie poddamy także język najbardziej „krwistej” i „mięsistej” sztuki Williama Szekspira, czyli Tragedii Makbeta. Będziemy również zapoznawać się z ikonografią Wcielenia (motywy Zwiastowania i Męki w malarstwie europejskim).

Bibliography:

• Donne, John. „Hymn do Boga, mego Boga w czas choroby”, „Sonet XIII”; tłum. Stanisław Barańczak;

• Eliot, T. S. Cztery kwartety, tłum. Przemysław Boczkowski;

• Herbert, George. wybrane wiersze z tomu Świątynia („Ołtarz”, „Dziękczynienie”, „Utrapienie”, „Miłość” (3)), tłum. Stanisław Barańczak;

• Hopkins, G.M. „Pustułka”; tłum. Stanisław Barańczak;

• Prolog Ewangelii wg. Św. Jana;

• Shakespeare, William. Tragedia Makbeta, tłum. Maciej Słomczyński;

• Szymborska, Wisława. “Cebula”.

Literatura pomocnicza:

• Gołębiowska, Maria, ”Sensotwórcza rola ciała w samopoznaniu według Maurice’a Merleau-Ponty’ego”, Teksty drugie 2004, 1-2: 237-251.

• Grzegorzewska, Małgorzata, „O cierpieniu i chorobie w poezji Johna Donne’a”, Literatura piękna i medycyna, red. Maciej Ganczar, Piotr Wilczek, Tyniec 2015, 15-28.

• Grzegorzewska, Małgorzata, „Pięć ran. O teologii cierpienia choroby w The Temple George’a Herberta”, Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Gdańsk 2019, 108-126.

• Grzegorzewska, Małgorzata, Światłocienie. Osiem odsłon Słowa w literaturze brytyjskiej od Hopkinsa do Hughesa, Wydawnictwo Homini, Tyniec 2016 (fragmenty).

• Henry, Michel Wcielenie. Filozofia ciała, tłum. Małgorzata Frankiewicz, Tyniec 2013.

• Marion, J.-L., Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, tłum. Wojciech Starzyński, Warszawa 2007, (fragmenty).

• Murawska, Monika. Filozofowanie z zamkniętymi oczami. Fenomenologia ciała Michela Henry’ego, Monografie FNP, Wrocław 2011.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności.

Wiedza

• Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych;

• zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury,

a w szczególności:

posiada wiedzę na temat słowa/ Logosu oraz ciała/ cielesności i koncepcji wcielenia w tekstach literackich;

zna teksty filozoficzne i teologiczne odnoszące się do kwestii cielesności i wcielenia.

Umiejętności

• potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych;

• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury;

• potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym

w szczególności:

potrafi samodzielne analizować teksty literackie; wykorzystuje opracowania krytyczne i teksty filozoficzne do pogłębionej interpretacji poezji i dramatu;

posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów teoretycznych na temat poezji i dramatu.

Kompetencje

• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych:

25% aktywność w czasie zajęć

20% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru

25% praca semestralna (max. 1000 słów)

30% kolokwium ustne (włączając rozmowę nt. pracy semestralnej)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)