Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sarmatyzm w kulturze polskiej XX i XXI wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-SKP-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sarmatyzm w kulturze polskiej XX i XXI wieku
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Ogólna znajomość literatury polskiej XX i XXI wieku

Ogólna znajomość historii Polski i Europy Środkowej i Wschodniej od XVI do czasów współczesnych


Skrócony opis:

W trakcie wspólnej lektury i analizy wybranych tekstów kultury podjęta zostanie próba analizy form dialogu współczesnych twórców i intelektualistów z sarmackim dziedzictwem oraz funkcji, jakie poświęcone sarmatyzmowi teksty pełniły w ramach szerszych – wyrażanych wprost lub implicite – wizji kultury lub historii i jak sytuowały się w ramach współczesnemu im kontekstu społeczno-politycznego.

Pełny opis:

Konwersatorium poświęcone będzie krytycznej analizie XX- i XXI-wiecznych tekstów literackich (powieści i opowiadań), form dyskursywnych (eseistyka, pisarstwo historyczne), oraz innych tekstów kultury (w tym kultury popularnej), w których na różne sposoby tematyzacji poddane zostało dziedzictwo historyczne sarmatyzmu. Sarmatyzm jako formacja kulturowa powstała na terytorium Rzeczypospolitej polsko-litewskiej stał się nieodłącznym elementem polskiego imaginarium kulturowego i politycznego i jako taki stanowił jeden z ważnych punktów odniesienia dla podejmowanych w ostatnich dziesięcioleciach prób reinterpretacji i mierzenia się z polską historią. Kolejne spotkania w ramach kursu będą poświęcone wspólnej lekturze i interpretacji wybranych tekstów kultury składających się na możliwie wielowymiarową i zróżnicowaną światopoglądowo panoramę wykorzystania dziedzictwa/bagażu sarmatyzmu zarówno w postaci otwartych nawiązań do literatury epoki, jak i poprzez podjęcie zagadnień, problemów i postaw istotnych dla epoki nowożytnej, a zaktualizowanych w nowej postaci w wieku XX i pierwszych dekadach wieku XXI. Podjęta zostanie próba analizy form dialogu współczesnych twórców i intelektualistów z sarmackim dziedzictwem oraz funkcji, jakie poświęcone sarmatyzmowi teksty pełniły w ramach szerszych – wyrażanych wprost lub implicite – wizji kultury lub historii i jak sytuowały się w ramach współczesnemu im kontekstu społeczno-politycznego, przez co wizja ta niekiedy ulegała zniekształceniom lub modyfikacjom za cenę zaangażowania danego autora w bieżącą dyskusję.

Literatura:

„Teksty Drugie” 2015, z. 1: Zwrot sarmacki

Borowski A. (red.), Słownik sarmatyzmu. Idee, pojęcia, symbole, Kraków: Universitas, 2001.

Borowski A., Powrót Europy, Kraków: Księgarnia Akademicka, 1999.

Czapliński P. (red.), Nowoczesność i sarmatyzm, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, 2011.

Czapliński P., Resztki nowoczesności, Kraków: WL, 2011.

Sowa J., Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków: Universitas, 2011.

Ulewicz T., Sarmacja. Studium z problematyki słowiańskiej XV i XVI w., Kraków: UJ, 1950.

Oprócz tego obowiązuje znajomość tekstów kultury (powieści, szkiców, prac naukowych) czytanych w związku z poszczególnymi zajęciami.

Efekty uczenia się:

K_W03 Uczestnik zajęć zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu

K_W11 Student zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej

K_W13 Student zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego

K_U01 Student potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych i odnosić je do problematyki reinterpretacji sarmatyzmu w kulturze polskiej

K_U03 Student potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym

K_U09 Student potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych

K_K03 Student rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

K_K08 Student rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy

Metody i kryteria oceniania:

Składowe oceny:

(a) aktywność na zajęciach (wypowiedzi indywidualne, praca w grupach) (50%)

(b) rozprawka (interpretacja wybranego tekstu kultury związanego z tematyką kursu o obj. 6-8 stron znormalizowanego maszynopisu) (50%)

Maksymalna ilość nieusprawiedliwionych nieobecności – 2.

Ostateczna ocena zostanie wystawiona na podstawie oceny aktywności oraz po zapoznaniu się z pracą końcową.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)