University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Tradition and Innovation. Two Perspectives on T. S. Eliot

General data

Course ID: 3700-AL-TIDE-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Tradition and Innovation. Two Perspectives on T. S. Eliot
Name in Polish: Tradycja i innowacja. Dwugłos o Eliocie
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE B2 (będziemy starali się porównywać polskie przekłady tekstów angielskich z oryginałami).

Short description: (in Polish)

Kurs poświęcony refleksji nad kilkoma obszarami oglądanymi przez pryzmat myśli angloamerykańskiego modernisty, T.S. Eliota. Poezja Eliota, która wyrosła z traumy I wojny światowej, opisywała rozpad i spustoszenie dotychczas znanego świata, lecz dopiero II wojna i doświadczenie Zagłady „spopieliło”, jak pisał Ryszard Przybylski, „etykę śródziemnomorską” i zakwestionowało myśl o ciągłości kulturowej. Mimo to, poezja Eliota zyskuje obecnie na popularności, jako przykład twórczości otwartej w równy sposób na tradycję jak na dialog z przyszłością. Znany polski badacz twórczości Eliota, Jacek Gutorow, wiąże ten fenomen z renesansem paradygmatów modernistycznych i potrzebą odkrywania w kanonicznych utworach miejsc kwestionujących ich dotychczasowe postrzeganie.

Full description: (in Polish)

Poezja Eliota, która wyrosła z traumy I wojny światowej i konfrontowała się z kryzysem cywilizacji zachodniej, została poddana trudnej próbie po II wojnie. Polski badacz tej twórczości, Ryszard Przybylski, twierdził, że poetycki pejzaż Ziemi jałowej oraz obecne w późnej poezji Eliota nawiązania do mistycznej „Nocy ciemnej” św. Jana od Krzyża radykalnie zmieniają znaczenie w obliczu doświadczenia nocy Zagłady. Istotną, choć otwartą kwestią pozostają w tym kontekście stawiane poecie zarzuty o antysemityzm. Nie znaczy to jednak, że dzieło Eliota się zdezaktualizowało. Wręcz przeciwnie, naszą lekturę jego tekstów, w tym także jego koncepcji teoretycznych chcemy oprzeć na założeniu, że historia i jej kulturowe świadectwa poszerzyły, a nie przekreśliły przesłanie Eliota. W XXI w. jego poezja zyskuje na popularności nie jako przykład „formy odpornej na działanie czasu”, ale twórczości otwartej w równy sposób na dialog z przyszłością jak na dziedzictwo przeszłości.

W swoich poematach angloamerykański poeta mówił wieloma językami, pytając jednocześnie o granice języka. Jego dzieło obfituje w nawiązania do dzieł innych twórców (Szekspir, Dante, Baudelaire, dramat jakobiński, poezja romantyczna, Dostojewski, Conrad). Jest patchworkiem idei zaczerpniętych z tradycji judeochrześcijańskiej, celtyckiej, Buddyzmu. Eliot-poeta wchodzi w dialog z filozofią Bergsona i fenomenologią Husserla, a jego intuicje można z kolei konfrontować z założeniami współczesnej post-fenomenologii. Wezwanie do zakorzenienia eksperymentu w tradycji oraz pochwała „zmysłu historycznego” odgrywają kluczową rolę w jego pismach teoretycznych i kształtują jego twórczość poetycką i dramatyczną. W jego esejach odnajdujemy również inspiracje do toczącej się obecnie dyskusji na temat możliwości teorii estetycznej jako takiej.

Wielu krytyków zwraca uwagę na wyraźną cezurę oddzielającą wczesną poezję Eliota od dzieł powstałych po jego konwersji na anglokatolicyzm; inni (jak Michael Edwards) opisują stopniową ewolucję jego poglądów. Bywa i tak, że czytelnicy Eliota sami radykalnie przewartościowują swoje sądy. Tak jest w przypadku Jacka Gutorowa, który pokazuje innego Eliota w szkicu z 2015 roku, „Słowa przeciw słowom”, a inaczej interpretuje tę poezję w książce Pęknięty kryształ z 2019r.

Uczestnikom kursu proponujemy wspólny namysł nad sformułowanym przez Eliota postulatem, że „prawdziwa tradycja musi być wynajdywana i odtwarzana przez każde kolejne pokolenie”. W jednym ze swoich najczęściej przywoływanych esejów, autor Ziemi jałowej pisał: „[ż]aden poeta, żaden w ogóle artysta nie posiada pełnego znaczenia w oderwaniu. Uchwycić to znaczenie, ocenić go, znaczy ocenić jego stosunek do poetów i artystów nieżyjących. Nie można go oszacować w izolacji”. Będziemy zatem szukać w jego poezji echa wcześniejszych epok i przyglądać się dziełom, które wyrosły z lektury jego tekstów (Hill, Jennings, R.S. Thomas, Miłosz, Różewicz). Będziemy także odnosić się do podjętych przez Eliota eksperymentów w obrębie dramatycznej mimesis i omawiać polityczny kontekst polskiej recepcji Mordu w katedrze w inscenizacji Jerzego Jarockiego.

Bibliography:

• Eliot, T.S. Ziemia jałowa, „Wydrążeni ludzie”, „Gerontion”, Popielec, „Wędrówka trzechkrólowa”, Cztery kwartety, Mord w katedrze. Tłum. Adam Pomorski.

• Eliot, T.S., Wybór poezji, Biblioteka Narodowa, 1990.

• Eliot, T.S., Kto to jest klasyk i inne eseje, Kraków 1998.

• Eliot, T.S., Poetry and Drama, The Theodor Spencer Memorial Lecture, 1950.

• Herbert, Zbigniew. „Postój”.

• Hill, Geoffrey, “History as Poetry”, The Mystery of the Charity of Charles Peguy.

Literatura pomocnicza:

• Asher, Kenneth. T.S. Eliot and Ideology. Cambridge 2012.

• Edwards, Michael. Ku poetyce chrześcijańskiej. Tłum. Monika Szuba i Maria Fengler. Gdańsk 2015.

• Gutorow, Jacek. Pęknięty kryształ. Szkice o modernistach. Opole 2019.

• Grzegorzewska, Małgorzata. Eliot’s Christianity in a Contemporary Perspective, Warszawa 2021 (forthcoming).

• Julius, Anthony. T.S. Eliot, Antisemitism and Literary Form. Cambridge 1995.

• Między słowem a rzeczywistością. Poezja Eliota wobec cielesności i Wcielenia, red. Jean Ward i Maria Fengler, Gdańsk 2015.

• Przybylski Ryszard, Et in Arcadia Ego. Esej o tęsknotach poetów. Warszawa 1966.

• Raine, Craig. T.S. Eliot. Oxford 2011.

• Revenge of the Aesthetic: The Place of Literature in Theory Today, ed. Michael P. Clark, Berkeley 2000.

• Ward, Jean. T.S. Eliot w oczach trzech polskich pisarzy. Kraków 1983.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności.

Wiedza

• Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych;

• zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury.

Umiejętności

• potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych;

• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury;

• potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym

w szczególności:

potrafi samodzielne analizować teksty kultury i zestawiać je z analizą procesów historycznych i konfliktów narodowościowych;

potrafi zrozumieć funkcjonowanie retoryki pamięci kulturowej;

potrafi zrozumieć wpływ tekstów kultury na kształtowanie postaw społecznych.

Kompetencje

• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych:

25% aktywność w czasie zajęć

25% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru

50% kolokwium ustne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)