University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Text in Culture: Joseph Conrad's Heart of Darkness

General data

Course ID: 3700-AL-TKJCJC-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Text in Culture: Joseph Conrad's Heart of Darkness
Name in Polish: Tekst w kulturze. Jądro ciemności Josepha Conrada
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2

Short description: (in Polish)

Kurs poświęcony refleksji nad obecnością i znaczeniem oraz różnymi formami recepcji i twórczego przetwarzania noweli Jądro ciemności Josepha Conrada w kulturze.

Full description: (in Polish)

Jądro ciemności Josepha Conrada (po raz pierwszy opublikowane w 1899 roku) zajmuje ważne miejsce w kanonie literatury europejskiej, będąc jednocześnie obiektem krytycznych kontrowersji oraz nieustającym źródłem inspiracji dla twórców XX i XXI wieku.

Z jednej strony dzieło Conrada zdaje się wyrastać wprost z kultury wiktoriańskiej kultywującej wiarę w postęp i mit kolonializmu. Z drugiej strony, osobiste doświadczenia autora z podróży po Afryce każą mu podjąć dyskusję z pewnymi aspektami polityki kolonialnej prowadzonej przez kraje europejskie. W oczach wielu krytyków Jądro ciemności nie tylko demaskuje mit postępu i kolonializmu, lecz jest zapowiedzią upadku i zagłady. Zdaniem jednak Chinua Achebe opowieść o podróży w górę rzeki Kongo powiela kolonialny paradygmat przyjmując etnocentryczny punkt widzenia i odbierając rdzennym mieszkańcom Afryki język i podmiotowość.

Celem kursu jest próba dotarcia do przyczyn i możliwych rozstrzygnięć opisanych kontrowersji poprzez pogłębioną analizę tekstu Conrada oraz dyskusję nad jego recepcją, krytyką, przekładami, adaptacjami radiowymi i filmowymi oraz obecnością w kulturze popularnej

Bibliography:

• Joseph Conrad, Heart of Darkness

• Joseph Conrad, Jądro ciemności, przeł. Aniela Zagórska

• Joseph Conrad, Jądro ciemności, przeł. Magda Heydel, 2011.

• Joseph Conrad, Serce ciemności, spolszczenie Jacek Dukaj

• Jądro ciemności. Powieść graficzna, na podstawie powieści Josepha Conrada ilustracje Catherine Anyango, adaptacja David Zane Mairowitz, przekład Magda Heydel przy współpracy Wandy Heydel, 2017.

• T.S. Eliot, „Wydrążeni ludzie” (1925), przeł. Czesław Miłosz

• Orson Welles, Heart of Darkness, słuchowisko radiowe, BBC Radio 4, 1938

• Czas apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola, 1979.

• Chinua Achebe, An Image of Africa. Racism in Conrad’s Heart of Darkness (1975)

Literatura pomocnicza:

• Joseph Conrad, Congo Diary and Other Uncollected Pieces, ed. And with comments by Zdzisław Najder, 1978.

• Zdzisław Najder, Życie Conrada-Korzeniowskiego, 1996.

• Ian Watt, Conrad w wieku dziewiętnastym, tłum. M. Boduszyńska-Borowikowa

• Edward Said, Culture and Imperialism, 1993.

• Andrzej Busza, Literature as prophecy. The Case of Conrad’s Heart of Darkness, w: Yearbook of Conrad Studies, t. 2, 2006.

• Agnieszka Adamowicz-Pośpiech, „Przyjdź i poznaj mnie”: Refrakcje, adaptacje i symplifikacje Jądra ciemności J. Conrada w kulturze polskiej XXI wieku, w: Rocznik przekładoznawczy 14/2019.

• Dariusz Czaja, Lekcje ciemności, 2009

• Giorgio Agamben, Co zostaje z Auschwitz. Archiwum i świadek, tłum. S. Królak, 2008.

• Primo Levi, Czy to jest człowiek, tłum. Halszka Wiśniowska, 2017.

• Małgorzata Grzegorzewska, “Jądro ciemności jako dziennik choroby na śmierć”, Oddać sprawiedliwość widzialnemu światu. Eseje o twórczości Josepha Conrada. Red. Paweł Panas, NCN [Seria Jubileusze], Warszawa 2017: 245-262.

• Małgorzata Grzegorzewska, Światłocienie, 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student

• zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych oraz rozumie ich rolę kulturze

• zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

Umiejętności

Student

• potrafi dokonywać analizy tekstów literackich i krytycznych, tekstów naukowych, materiałów wizualnych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

• rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

• rozumie wpływ tekstów kultury na kształtowanie postaw społecznych.

Kompetencje

Student

• jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

• przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych:

20% aktywność w czasie zajęć

40% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru

40% kolokwium

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)