Text in Culture: Joseph Conrad's Heart of Darkness
General data
Course ID: | 3700-AL-TKJCJC-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Text in Culture: Joseph Conrad's Heart of Darkness |
Name in Polish: | Tekst w kulturze. Jądro ciemności Josepha Conrada |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Short description: |
(in Polish) Kurs poświęcony refleksji nad obecnością i znaczeniem oraz różnymi formami recepcji i twórczego przetwarzania noweli Jądro ciemności Josepha Conrada w kulturze. |
Full description: |
(in Polish) Jądro ciemności Josepha Conrada (po raz pierwszy opublikowane w 1899 roku) zajmuje ważne miejsce w kanonie literatury europejskiej, będąc jednocześnie obiektem krytycznych kontrowersji oraz nieustającym źródłem inspiracji dla twórców XX i XXI wieku. Z jednej strony dzieło Conrada zdaje się wyrastać wprost z kultury wiktoriańskiej kultywującej wiarę w postęp i mit kolonializmu. Z drugiej strony, osobiste doświadczenia autora z podróży po Afryce każą mu podjąć dyskusję z pewnymi aspektami polityki kolonialnej prowadzonej przez kraje europejskie. W oczach wielu krytyków Jądro ciemności nie tylko demaskuje mit postępu i kolonializmu, lecz jest zapowiedzią upadku i zagłady. Zdaniem jednak Chinua Achebe opowieść o podróży w górę rzeki Kongo powiela kolonialny paradygmat przyjmując etnocentryczny punkt widzenia i odbierając rdzennym mieszkańcom Afryki język i podmiotowość. Celem kursu jest próba dotarcia do przyczyn i możliwych rozstrzygnięć opisanych kontrowersji poprzez pogłębioną analizę tekstu Conrada oraz dyskusję nad jego recepcją, krytyką, przekładami, adaptacjami radiowymi i filmowymi oraz obecnością w kulturze popularnej |
Bibliography: |
• Joseph Conrad, Heart of Darkness • Joseph Conrad, Jądro ciemności, przeł. Aniela Zagórska • Joseph Conrad, Jądro ciemności, przeł. Magda Heydel, 2011. • Joseph Conrad, Serce ciemności, spolszczenie Jacek Dukaj • Jądro ciemności. Powieść graficzna, na podstawie powieści Josepha Conrada ilustracje Catherine Anyango, adaptacja David Zane Mairowitz, przekład Magda Heydel przy współpracy Wandy Heydel, 2017. • T.S. Eliot, „Wydrążeni ludzie” (1925), przeł. Czesław Miłosz • Orson Welles, Heart of Darkness, słuchowisko radiowe, BBC Radio 4, 1938 • Czas apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola, 1979. • Chinua Achebe, An Image of Africa. Racism in Conrad’s Heart of Darkness (1975) Literatura pomocnicza: • Joseph Conrad, Congo Diary and Other Uncollected Pieces, ed. And with comments by Zdzisław Najder, 1978. • Zdzisław Najder, Życie Conrada-Korzeniowskiego, 1996. • Ian Watt, Conrad w wieku dziewiętnastym, tłum. M. Boduszyńska-Borowikowa • Edward Said, Culture and Imperialism, 1993. • Andrzej Busza, Literature as prophecy. The Case of Conrad’s Heart of Darkness, w: Yearbook of Conrad Studies, t. 2, 2006. • Agnieszka Adamowicz-Pośpiech, „Przyjdź i poznaj mnie”: Refrakcje, adaptacje i symplifikacje Jądra ciemności J. Conrada w kulturze polskiej XXI wieku, w: Rocznik przekładoznawczy 14/2019. • Dariusz Czaja, Lekcje ciemności, 2009 • Giorgio Agamben, Co zostaje z Auschwitz. Archiwum i świadek, tłum. S. Królak, 2008. • Primo Levi, Czy to jest człowiek, tłum. Halszka Wiśniowska, 2017. • Małgorzata Grzegorzewska, “Jądro ciemności jako dziennik choroby na śmierć”, Oddać sprawiedliwość widzialnemu światu. Eseje o twórczości Josepha Conrada. Red. Paweł Panas, NCN [Seria Jubileusze], Warszawa 2017: 245-262. • Małgorzata Grzegorzewska, Światłocienie, 2016. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student • zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych oraz rozumie ich rolę kulturze • zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury Umiejętności Student • potrafi dokonywać analizy tekstów literackich i krytycznych, tekstów naukowych, materiałów wizualnych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych • rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności • rozumie wpływ tekstów kultury na kształtowanie postaw społecznych. Kompetencje Student • jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej • przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych: 20% aktywność w czasie zajęć 40% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru 40% kolokwium |
Copyright by University of Warsaw.