Recognition, Elites, Democracy
General data
Course ID: | 3700-AL-UED-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Recognition, Elites, Democracy |
Name in Polish: | Uznanie, elity, demokracja |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów naukowych ze zrozumieniem. Zainteresowanie naukami humanistycznymi i społecznymi. Zajęcia mają charakter fakultatywny, skierowany do całej społeczności studenckiej UW. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia są poświęcone problematyce uznania i dystrybucji szacunku w nowoczesnych demokratycznych społeczeństwach ze szczególnym uwzględnieniem Polski po 1989 roku. Uwaga zostanie zwrócona na kwestie nierównej dystrybucji oraz napięcia między elitami a innymi kategoriami społecznymi. W ramach zajęć, które składają się z trzech modułów: teoretycznego, badawczego, analitycznego – omówione zostaną teoretyczne perspektywy i metodologiczne aspekty badania relacji uznania. Studenci wezmą też udział w warsztatowej części poświęconej badaniu i analizie relacji uznania w społeczeństwie polskim. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia są poświęcone problematyce uznania i dystrybucji szacunku społecznego między różnymi kategoriami społecznymi (w znaczeniu historyczno-teoretycznym i współczesnym). W ramach zajęć składających się z trzech modułów: teoretycznego, badawczego, analitycznego – omówione zostaną teoretyczne perspektywy i metodologiczne aspekty badania kwestii uznania. Część teoretyczna polega na omówieniu najważniejszych wybranych teorii uznania, szacunku i prestiżu. Jej zadaniem jest skonstruowanie wspólnie ze studentkami/studentami teoretycznej i analitycznej ramy. Umożliwia to postawienie pytań badawczych. Zajęcia będą podzielone na bloki tematyczne (po mniej więcej 10h), mające charakter teoretyczny i badawczy (warsztatowy). Pierwsza część teoretyczna obejmie również historyczno-genealogiczne aspekty kształtowania uznania. Część badawcza obejmuje trzy główne zadania: wyodrębnienie i analizę danych zastanych, skonstruowanie narzędzi badawczych, zbieranie danych. Część analityczna obejmuje podsumowanie badań, analizę i interpretację w obrębie przygotowanych narzędzi teoretycznych. Jednym z możliwych celów jest ewentualne zbudowanie zespołu badawczego. W efekcie studenci będą mieli okazję poznać oraz wziąć udział w dyskusji wokół najważniejszych tekstów kształtujących znaczenie relacji uznania, z drugiej – wezmą udział w planowaniu i realizacji badań. Zajęcia mogą być również pomocne dla studentów/studentek piszących pracę dyplomową. Możliwe jest bowiem pisanie pracy magisterskiej (doktorskiej) z omawianej problematyki pod kierunkiem prowadzących. W miarę możliwości i poruszanej problematyki, na zajęcia zapraszani będą goście, specjaliści od konkretnych problemów. |
Bibliography: |
Spis lektur wyznacza ogólny kierunek problematyki zajęć. Prowadzący nie wykluczają, że lektury mogą być uzupełniane bądź zmieniane w toku trwania zajęć. Zajęcia składają się z bloków (teoretyczno-genealogicznego), badawczego, analitycznego. 1. A. Honneth, Walka o uznanie, Kraków 2012. 2. A. Honneth, N. Fraser, Redystrybucja czy uznanie? Wrocław 2005. 3. F. Fukuyama, Koniec historii i ostani człowiek. 4. M. Lamont, Recognition Gap, ASR 2018 (83), 419-444. 5. M. Lamont (et al.), Getting Respect, New Jersey 2016. 6. M. Weber, Gospodarka i społeczenstwo. Warszawa 7. P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. W-wa 2006. 8. P. Bourdieu, Co tworzy klasę spoełczną. O teoretycznym i praktycznym istnieniu grup. Recykling Idei, 2008 (11). 9. E. Goffman, Piętno. Gdańsk 2005. 10. H. Domański, Prestiż (różne wydania). 11. M. Weber, Gospodarka i Społeczeństwo, Warszawa 2002. 12. D. Markovits, The Meritocracy Trap, New York 2019. 13. Ch.W. Mills, Elita władzy. Warszawa 1961. 14. F. Zakaria Illiberal democracy, „Foreign Affairs” 1997 15. Mcnay Lois (2008) Against Recognition, Polity Press, Cambridge. 16. Ch. Taylor, The Politics of Recognition, in: Multiculturalism. Examining the Politics of Recognition. Ed. A. Gutmann, Princton University Press 2004. 17. Raporty socjologiczne, badania społeczne, komunikaty agencji badawczych polskich i zagranicznych, dane zastane, (m.in. CBOS) 18. Wygenerowane własne dane zebrane przez prowadzących |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończonym kursie student przede wszystkim: - zna teoretyczne ujęcia uznania, szacunku, prestiżu, klas i warstw społecznych - potrafi omówić wybrane teorie uznania oraz refleksyjnie się wobec nich ustosunkować - zna i umie omówić różnice między uznaniem a problemem redystrybucji ekonomicznej - zna i potrafi odnieść się do najważniejszych debat poświęconych uznaniu - rozumie znaczenie etyki w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach (w tym w społeczeństwach opartych na wiedzy), - potrafi omówić rolę elit w podtrzymywaniu, konstytuowaniu i przeobrażaniu relacji uznania - jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych - potrafi łączyć różne tradycje badawcze i perspektywy, szanuje ich odrębności oraz zna różnice między nimi (nauki społeczne, literaturoznawstwo, nauki o kulturze) - posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań społecznych i humanistycznych odnoszących się do problematyki uznania, prestiżu i statusu - posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne, - posiada pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także jest refleksyjny i krytyczny w ich interpretacji - jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych - posiada wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w sferze publicznej - potrafi zaprojektować proces badawczy i w nim twórczo uczestniczyć - potrafi wyszukiwać, zbierać i analizować dane zastane - umie przygotować wywiady, przeprowadzić je i analizować - rozumie proces kodowania i rekodowania danych - potrafi pracować w zespole |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Podstawą zaliczenia seminarium jest: a. obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze) b. dopuszczalna jest większa liczba nieobecności, jeżeli jest to związane z przewlekłą chorobą (usprawiedliwioną zgodnie z regulaminem studiów), lub innymi dobrze uzasadnionymi okolicznościami. Każda nieobecność ponad 2 dozwolone w semestrze musi być zaliczona notatką z lektur obowiązujących na opuszczonych zajęciach. Dopuszczalne są maksymalnie 4 nieobecności w semestrze. c. przygotowanie do zajęć (znajomość literatury obowiązującej na zajęciach). d. aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, sposób argumentacji) e. udział w warsztatowej części zajęć obejmujący przygotowanie narzędzi badawczych, realizacji badań. f. przygotowanie mini-raportu (sprawozdania) z własnej części badań. Metody oceny pracy studenta/ki: - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do seminarium i aktywność) - udział w części badawczej, przygotowanie cząstkowego raportu. |
Copyright by University of Warsaw.