University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Elegance in France: Elites and their representation in French culture

General data

Course ID: 3700-KON135-AL-OG
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Elegance in France: Elites and their representation in French culture
Name in Polish: Elegancja – Francja. Obraz elit w tekstach kultury francuskiej
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Najważniejszym celem kursu jest określenia wyznaczników francuskich elit społecznych (kulturalnych, intelektualnych), ich roli i oceny przez różne grupy społeczne. Nie chodzi o studium historyczno-socjologiczne, ale o prześledzenie sposobu przedstawienia francuskich elit w dziełach kultury. Praca na zajęciach polegać będzie na analizie fragmentów tekstów literackich, filozoficznych, filmów, dzieł wizualnych. Teksty te zostaną przesłane studentom drogą mailową. Na podstawie sprawozdań z każdego z seansów, sporządzonych kolejno przez uczestników zajęć, zostanie wspólnie opracowana synteza usiłująca w miarę precyzyjnie określić zjawisko elitarności.

Full description: (in Polish)

Przed zajęciami studenci otrzymają teksty, które należy przygotować na najbliższe zajęcia. Każde zajęcia rozpoczynać się będą od pięciominutowego sprawdzianu stopnia przygotowania (tzw. „wejściówka”). Następnym etapem będzie analiza tekstów metodą close reading. W zależności od tematyki będą te ż miały miejsce prezentacje (referaty) przygotowane przez studentów.

Na początkowym etapie nacisk zostanie położony na wiekach średnich jako okresie wyodrębnienia się elit świeckich (szlachty). Na podstawie tekstów literackich z epoki określone zostaną podstawowe wyznaczniki elitarności (funkcja społeczna, system wyobrażeniowy, etos, moralność). W dalszych partiach kursu analizie poddane zostanie transformacje początkowego modelu (przekształcenie wymagań moralnych stawianych elicie rycerskiej), zwiększenie liczby wyznaczników (np. bogactwo). Cezurę stanowić będzie Rewolucja z 1789 roku, która całkowicie zmieni społeczny układ we Francji i stare elity zastąpi nowymi, ukształtowanymi na innej podstawie.

Analizom poddane zostaną między innymi fragmenty dzieł: Chretiena de Troyes, Marii z Francji, Pieśń o Rolandzie, M. de Montaigne’a, Mme de La Fayette, Duca de Lauzun, Stendhala, Balzaka, Zoli, Prousta, A. Dumas, Sade’a, Laclosa, itd.

Fragment filmów B. Taverniera, M. Formana, J. Renoira, P. Chereau i in.

Malarstwo : Fragonard, Scall, huitres, Gervex

Przygotowanie się do zajęć zabierać będzie studentowi średnio 2,5 godziny tygodniowo.

Bibliography:

Teksty źródłowe będą przesyłane studentom sukcesywnie z zajęć na zajęcia.

Opracowania ogólne:

BASZKIEWICZ Jan, Historia Francji, Wrocław - Warszawa – Kraków – Gdańsk, 1978, Ossolineum.

KOWALSKI Jacek, LOBA Anna i Mirosław, PROKOP Jan, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa 2005, PWN.

ADAM Antoine, LERMINIER Georges, MOROT-SIR Edouard, Literatura francuska, tłum. A. Żarska, Warszawa 1980, PWN t. 1 i 2.

COUCHOUD Jean-Paul, Sztuka francuska, Tłum. E. Bąkowska, Warszawa 1985, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, t. 1 i 2.

DUBY Georges, MANDROU Robert, Historia kultury francuskiej. Wiek X – XX, tłum. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1967, PWN.

DULEWICZ Andrzej, Słownik sztuki francuskiej, Warszawa 1977, Wiedza Powszechna.

DYBEŁ Katarzyna, MARCZUK Barbara, PROKOP Jan, Historia literatury francuskiej, Warszawa 2006, PWN.

CRAVERI Benedetta, Złoty wiek konwersacji tłum. J. Ugniewska i K. Żaboklicki, Warszawa 2009, Oficyna Naukowa.

PŁAŻEWSKI Jerzy, Historia filmu francuskiego.1895-2003, Warszawa – Paryż 2005, Editions Spotkania.

BACZKO Bronisław, Rewolucja. Władza, nadzieje, rozterki, tłum. W. Dłuski, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.

SENKOWSKA-GLUCK Monika, Żyć po rewolucji, Wrocław – Warszawa – Kraków, 1994, Ossolineum.

Learning outcomes: (in Polish)

student:

- zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, filmu K_W03

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji utworów literackich w powiązaniu z tradycją K_W07

- zna twórczość najważniejszych francuskich pisarzy i i filozofów dawnych i współczesnych K_W09

- zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego K_W13

- potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac K_U02

- posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki K_U04

- potrafi uczestniczyć w dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne K_U07

- potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców K_U13

- rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K01

- rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej K_K02

- potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań K_K05

- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy K_K06

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach (zgodnie z regulaminem studiów na UW). Przygotowanie się do zajęć (potwierdzone krótkim sprawdzianem rozpoczynającym każde zajęcia). Przygotowanie dwóch prezentacji w każdym semestrze, pełnienie funkcji sekretarza zajęć (dokonanie pisemnej syntezy wyników analiz przeprowadzonych w czasie zajęć i zredagowanie konkluzji). Aktywne uczestnictwo w redagowaniu końcowych konkluzji wieńczących cały cykl.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)