Ecotheology in the light of environmental issues
General data
Course ID: | 3700-KON148-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Ecotheology in the light of environmental issues |
Name in Polish: | Ekoteologia w świetle problemów środowiskowych |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Dla realizacji przedmiotu istotne jest zainteresowanie perspektywami relacji religii i natury wraz oddziaływaniem społeczno-politycznym oraz religijno-konfesyjnym wobec problemów środowiskowych. Korzystne byłoby gdyby uczestnicy przed rozpoczęciem zajęć mieli rozeznanie w zakresie podstawowej wiedzy na temat istniejących problemów środowiskowych i ich recepcji w relacjach międzyreligijnych i oddziaływaniu społeczno-politycznym. |
Short description: |
(in Polish) Ekoteologia koncentruje się na wzajemnych relacjach między religią i naturą, szczególnie w świetle problemów środowiskowych. Ekoteologia zakłada, że istnieje związek między wizją świata duchowego a degradacją natury. Eksploruje w nim interakcje między wartościami ochrony środowiska, takimi jak zrównoważony rozwój i ludzka dominacja natury. Ruch ten przyniósł wiele projektów religijnych i środowiskowych na całym świecie. Świadomość kryzysu ekologicznego doprowadziła do filozoficznej i religijnej refleksji nad relacjami między człowiekiem a Ziemią. Refleksja ta ma wiele odniesień w większości tradycji religijnych, systemach etycznych i kosmologii. Może być postrzegana jako podzbiór lub następstwo teologii natury. Chrześcijańska ekoteologia opiera się na pismach autorów takich autorów jak: Pierre Teilhard de Chardin, Alfred North Whitehead, John Cobb, Jürgen Moltmann, Rosemary Radford Ruether, Catherine Keller czy Sallie McFague. |
Full description: |
(in Polish) Ekoteologia koncentruje się na wzajemnych relacjach między religią i naturą, szczególnie w świetle problemów środowiskowych. Ekoteologia zakłada, że istnieje związek między wizją świata duchowego a degradacją natury. Eksploruje w nim interakcje między wartościami ochrony środowiska, takimi jak zrównoważony rozwój i ludzka dominacja natury. Ruch ten przyniósł wiele projektów religijnych i środowiskowych na całym świecie. Świadomość kryzysu ekologicznego doprowadziła do filozoficznej i religijnej refleksji nad relacjami między człowiekiem a Ziemią. Refleksja ta ma wiele odniesień w większości tradycji religijnych, systemach etycznych i kosmologii. Może być postrzegana jako podzbiór lub następstwo teologii natury. Chrześcijańska ekoteologia opiera się na pismach autorów takich autorów jak: Pierre Teilhard de Chardin, Alfred North Whitehead, John Cobb, Jürgen Moltmann, Rosemary Radford Ruether, Catherine Keller czy Sallie McFague. Ważnym elementem ekoteologii jest teologia stworzenia opracowana i spopularyzowana przez Matthew Fox’a, Abrahama Joshua Heschel i Martina Bubera. Istotny wkład posiadają w tym zakresie teolodzy żydowscy, hinduscy (np. Vandana Shiva oraz liberalny teolog muzułmański (Hossein Nasr) postulujący ponowną ocenę relacji religii z naturą. W trakcie zajęć, w oparciu o wskazane lektury, zostaną podjęte następujące problemy: - Relacje między religią i naturą, człowiekiem a Ziemią, szczególnie w świetle problemów środowiskowych, związek między wizją świata duchowego a degradacją natury. - Interakcje między wartościami ochrony środowiska, takimi jak zrównoważony rozwój i ludzka dominacja natury. - Istniejące w tym zakresie projekty religijne i środowiskowe. - Obecność ekoteologii w tradycjach religijnych, systemach etycznych i kosmologii - jako podzbiór lub następstwo teologii natury. - Przedstawiciele chrześcijańskiej ekoteologii (Pierre Teilhard de Chardin, Alfred North Whitehead, John Cobb, Jürgen Moltmann, Rosemary Radford Ruether, Catherine Keller czy Sallie McFague). - Ekoteologia jako teologia stworzenia opracowana i spopularyzowana przez Matthew Fox’a, Abrahama Joshua Heschel i Martina Bubera. - Wkład w tym zakresie teologów żydowskich, hinduskich oraz liberalnych teologów muzułmańskich, postulujących ponowną ocenę relacji religii z naturą. Konwersatoriom prowadzone w formie otwartego dialogu wzbogacone będzie prezentacjami multimedialnymi. W efekcie uczestnicy będą mogli dokonać opracowania w postaci eseju następujących zagadnień: - Jak kształtować dialog religii z naturą w obliczu istniejącego kryzysu ekologicznego? - Przykłady działania, w którym chrześcijanie i niechrześcijanie współtworzą wizję świata duchowego w odpowiedzi na proces degradacji natury. - Zadania dla dialogu, w którym specjaliści pogłębią zrozumienie relacji religii i natury. |
Bibliography: |
E. Ablińska (2005), Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym, Lublin. J.Battistutta, (2015), Storie dell'Eden. Prospettive di ecoteologia, Milano: IPOC. L. Boff, (2014), Liberare la terra. Un'ecoteologia per un domani possibile, Bologna: EMI. R. Panikkar, (2015), Ecosofia. La saggezza della terra, Milano: Jaca Book. R. Rogowski (2002), Teoekologia: mistyka wszystkich rzeczy, Kraków. L. Rogers, (1973). Ecological Theology: The Search for an Appropriate Theological Model." The Netherlands: J.H. Kok. M. Wainwright, L .C. Susin, L.C., Wilfred, F. (red.), (2009), Ecoteologia: nuo ve questioni e dibattiti, "Concilium" n. 3, Brescia: Queriniana. J. Hall, (1990). The Steward: A Biblical Symbol Come of Age (Revised ed.). Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans. J. Moltmann, (1985). God in Creation: A New Theology of Creation and the Spirit of God. San Francisco: Harper and Row. L. Osborn, (1990). Stewards of Creation: Environmentalism in the Light of Biblical Teaching. Oxford, England: Latinex House. H.P. Santmire, (1985) The Travail of Nature: The Ambiguous Ecological Promise of Christian Theology. Philadelphia: Fortress Press. White, (1971). The Historical Roots of our Ecologic Crisis. New York: MSS Educational Publishing. |
Learning outcomes: |
- Knowledge(W): K_W07 - knowing and understanding the main methods of analysing and interpreting products of culture in conjunction with tradition; K_W08 - having good organized knowledge on the main trends in philosophical and social thought in a historical and contemporary perspective; K_W16 - understanding all significant relationships between cultural activities and changes in social life. - Skills(U): K_U05 - basic skills in using interdisciplinary research methods and tools to analyse phenomena of contemporary culture; K_U07 - the capacity to take part in conferences, symposia and discussions on literary, artistic and philosophical topics; K_U13 - preparing written and oral presentations accounting for the level and needs of the audience - Social competence (K): K_K01 - understanding the need for continual education after graduation; K_K05 - the capacity to accurately analyse the means to completing the task in hand; K_K07 - understanding the principles of tolerance and cultural differences. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne • Analiza tekstów z prezentacją multimedialną Formy zaliczenia: • aktywna obecność na zajęciach + praca zaliczeniowa Podstawowe kryteria 1. Praca zaliczeniowa – 50% 2. Znajomość zadanych lektur – 20% 3. Wiedza prezentowana na zajęciach – 30 % |
Copyright by University of Warsaw.