Research on Sexuality
General data
Course ID: | 3700-KON317-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Research on Sexuality |
Name in Polish: | Badania nad seksualnością |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2/C1, umożliwiająca lekturę krótkich tekstów popularnych i naukowych w języku angielskim. |
Short description: |
(in Polish) Kurs stanowi interdyscyplinarne wprowadzenie do studiów nad seksualnością. Wychodząc z założenia, że seksualność jest społecznie konstruowana i regulowana, proponujemy analizę tekstów kultury i zjawisk społecznych, rozważającą mechanizmy i skutki tego konstruowania. Kurs kładzie nacisk na związki między seksualnością a płcią, rasą/etnicznością, klasą i sprawnością ciała. Uprzywilejowuje perspektywę feministyczną, genderową oraz queer. Porusza trudne i być może bolesne tematy, a jednocześnie ma cele emancypacyjne. |
Full description: |
(in Polish) Kurs składa się z trzech bloków tematycznych. Pierwsza część wprowadza najważniejsze metodologie interdyscyplinarnego badania seksualności i pokazuje kluczowe przykłady ich wykorzystania w badaniu historii Zachodu. Druga część to analiza wybranych seksualnych znaczeń, w których praktyki i tożsamości seksualne krzyżują się z innymi osiami społecznych nierówności. Trzecia część to zaproszenie do dyskusji na wybrane współczesne tematy dotyczące polityki seksualności. W zamierzeniu prowadzących, po ukończeniu kursu studenci i studentki - dowiedzą się, co to znaczy, że seksualność jest kulturowo konstruowana oraz będą potrafili podać przykłady takiego konstruowania. - zrozumieją zmienność i przygodność seksualnych znaczeń. - poznają przykłady zależności pomiędzy seksualnością a rasą, klasą, płcią i sprawnością ciała. - poznają mechanizmy, które sprawiają, że seksualność służy wykluczaniu i kontroli. - będą umieli stosować przedstawione na kursie narzędzia badawcze do analizy społecznych wymiarów seksualności. - będą uważnie i krytycznie odnosić się do popularnych dyskursów na temat seksu. Szacowana, całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie projektowanych dla tego przedmiotu efektów kształcenia to ok. 120 godzin, w tym 30 godzin zajęć w sali oraz 90 godzin pracy własnej (przygotowanie do zajęć). Jest to ilość pracy odpowiadająca 4 punktom ECTS. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu student/ka ścieżki humanistyczno-społecznej i społeczno-przyrodniczej: - zna terminologię z zakresu wybranych dyscyplin w obrębie nauk społecznych, w szczególności: nauki o polityce i administracji, psychologii, nauk socjologicznych, ekonomii i finansów. - zna wybrane dzieła socjologów, psychologów, antropologów, politologów i ekonomistów - zna koncepcje metodologiczne wybranych badaczy w zakresie nauk społecznych - rozumie różnice między hermeneutycznymi i socjologicznymi sposobami lektury dzieł kultury i sztuki - potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy z zakresu wybranych dyscyplin w obrębie nauk społecznych, w szczególności: nauki o polityce i administracji, psychologii, nauk socjologicznych, ekonomii i finansów. - potrafi krytycznie odnieść się do tekstu naukowego z zakresu nauk społecznych z wykorzystaniem właściwego dla danej dyscypliny aparatu pojęciowego. - analizuje napisane w języku obcym teksty naukowe z zakresu wybranych dyscyplin w dziedzinie nauk społecznych - potrafi pracować w zespole złożonym z przedstawicieli różnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych - przygotowuje prace pisemne z wykorzystaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi łączących nauki humanistyczne i społeczne - jest gotów/gotowa do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań - szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych - świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim Po ukończeniu kursu student/ka ścieżki społeczno przyrodniczej: - zna wybraną terminologię z zakresu nauk społecznych - zna koncepcje metodologiczne i teoretyczne wybranych badaczy w zakresie nauk społecznych - potrafi rozpoznać specyfikę nauk społecznych na tle nauk humanistycznych i przyrodniczych - potraf krytycznie odnieść się do tekstu naukowego z zakresu nauk społecznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Bieżąca ocena przygotowania do zajęć. Krótkie prace pisemne związane z tematyką zajęć w trakcie i na koniec semestru. |
Copyright by University of Warsaw.