Interactions. The Romantic Literature in the Art of Young Poland
General data
Course ID: | 3700-KON341-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.2
|
Course title: | Interactions. The Romantic Literature in the Art of Young Poland |
Name in Polish: | Interakcje. Literatura romantyczna w sztuce Młodej Polski |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Podstawowa – w zakresie szkoły średniej - znajomość historii Polski w okresie romantyzmu i modernizmu (jej najważniejszych aspektów: zrywy narodowościowe, konsekwencje powstań, wielka emigracja) oraz ogólna kultura literacka. |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium „Interakcje. Literatura romantyczna w sztuce Młodej Polski” ma na celu przybliżenie wielkich tematów, a także motywów literatury romantycznej (J. Słowacki, A. Mickiewicz, A. Malczewski, Z. Krasiński) w literaturze i malarstwie Młodej Polski (S. Wyspiański, T. Miciński, St. Przybyszewski, J. Malczewski, L. Wyczółkowski i inni). Studenci: - zapoznają się z historycznym i kulturowym tłem dzieł literackich i plastycznych; - samodzielnie czytają proponowane lektury, na zajęciach analizują, porównują i interpretują dzieło literackie i plastyczne; - potrafią wskazać różnice pomiędzy tendencjami artystycznymi romantyzmu i Młodej Polski; - poznają problematykę utworów literackich i plastycznych; |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium " Interakcje. Literatura romantyczna w sztuce Młodej Polski" obejmuje 30 godzin zajęć dydaktycznych realizowanych w semestrze letnim 2019/2020. Studenci zapoznają się ze znanymi (ale także zapomnianymi) dziełami literackimi i plastycznymi epoki romantyzmu i modernizmu. Rozważają zjawiska i problemy w kontekście historycznym i kulturowym. Studenci zapoznają się także ze specyfiką i strukturą dzieł literackich i plastycznych. Analizując i interpretując wskazane utwory uwzględniają różnice gatunkowe, strukturalne, odkrywają przenikanie się inspiracji, dostrzegają współzależności i związki między działami artystycznymi. Studenci zapoznają się z zagadnieniami takimi jak: tradycja romantyczna, wyobraźnia poetycka, kult Słowackiego, rozwój krytyki literackiej, romantyczna ikonografia malarstwa modernizmu, pejzaż mentalny, korespondencja sztuk, Mickiewicz a Młoda Polska. |
Bibliography: |
(in Polish) Malczewski A., Maria; Miciński T., Xiądz Faust, Nietota, Wiatr halny, (fragmenty poematu), a także cykl Noce polarne, Już świt; Mickiewicz A.: Ballady i Romanse, Konrad Wallenrod, Pan Tadeusz, Droga do Rosji; Słowacki J.: Anhelli, Król-Duch, wiersze: Anioł ognisty – mój anioł lewy, I wstał Anhelli z grobu…; Wyspiański S.: Wyzwolenie; Opracowania (wybór): FLORYŃSKA H., Spadkobiercy „Króla-Ducha”. O recepcji filozofii Słowackiego w światopoglądzie poleskiego modernizmu, red. A. Białowąsowa, Wrocław 1976. JANION M., ŻMIGRODZKA M., Romantyzm i historia, Warszawa 1987. JUSZCZAK W., Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2004 KOTARBIŃSKI J., Pogrobowiec romantyzmu. Rzecz o Stanisławie Wyspiańskim, Warszawa 1909. KOWALCZYKOWA A., Romantyczna sceneria własnej śmierci, [w:] taż, Wokół romantyzmu. Estetyka – polityka – historia, t. 1, red. A. Janicka, G. Kowalski, Białystok 2014, s. 465-479. KOWALCZYKOWA A., Wokół romantyzmu. Estetyka – polityka – historia. Pisma rozproszone i zarzucone, oprac. A. Janicka, G. Kowalski, t. 1, Białystok 2014. KRUKOWSKA H., Wstęp. Nocne inspiracje romantyzmu do: taż, Noc romantyczna. Mickiewicz, Malczewski, Goszczyński. Interpretacje, red. M. Miloch, Gdańsk 2011, s. 7-10. KUDELSKA D., Machabeusze – „Różany brzask” malarstwa polskiego? (Stattler i Słowacki), [w:] Czas i wyobraźnia. Studia nad plastyczną interpretacją dziejów, red. M. Kitkowska-Łysiak, E. Wolicka, Lublin 1995, s. 135-198. MACIEJEWSKI J., Przedburzowcy. Z problematyki przełomu między romantyzmem a pozytywizmem, Kraków 1971. MALINOWSKI J., Imitacje świata. O polskim malarstwie i krytyce artystycznej drugiej połowy XIX wieku, Kraków 1987. MATUSZEWSKI I., Słowacki i nowa sztuka (modernizm). Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej. Studium krytyczno-porównawcze, oprac. i wstępem opatrzył S. Sandler, Warszawa 1965; MILEWSKA W., Autorskie „ja” Jacka Malczewskiego czyli o autoportretach malarza w świetle światopoglądu modernizmu i genezyjskiej filozofii Juliusza Słowackiego (w 160. rocznicę urodzin artysty), „Studia Muzealne. Muzeum Narodowe w Poznaniu” 2015, z. 21, s. 146-185. OKOŃ W., Sztuki siostrzane. Malarstwo a literatura w Polsce w drugiej połowie XIX wieku. Wybrane zagadnienia, kolegium red. W. Dryll, K. Fiedor, E. Kolasa, Wrocław 1992. PELIKÁN J., Recepcja twórczości Juliusza Słowackiego w literaturze i społeczeństwie polskim w latach 1849-1867, Praha 1963. PODRAZA-KWIATKOWSKA M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1975. SKWARCZYŃSKA S., Z literackiej historii Mickiewiczowskiego obrazu retorycznego „Kościół bez Boga”, „Pamiętnik literacki” 1960, nr 51/1, s. 27-43. TROJANOWICZOWA Z., Sybir romantyków, w opracowaniu materiałów wspomnieniowych uczestniczył J. Fiećko, Poznań 1993. WEISS T., Romantyczna genealogia polskiego modernizmu. Rekonesans, Warszawa 1974. Witold Pruszkowski: katalog wystawy monograficznej, oprac. D. Suchocka, Poznań 1992 ZDZIECHOWSKI M., Mistyka Słowackiego, [w:] tenże, Wizja Krasińskiego. Ze studiów nad literatura i filozofią polską, Kraków 1912; *program zajęć może ulec zmianie |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: w zakresie WIEDZY: - zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W04); -zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych (K_W08); - rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych (K_W10); w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonywać ich krytycznej oceny (K_U01); - potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych (K_U02); -potrafi samodzielnie opracować i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej (K_U03); w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: - jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K02); - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań (K_K03); |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywność na zajęciach: udział w dyskusji, prezentacja fragmentu tekstu, wygłoszenie komentarza do tekstu bądź dzieła plastycznego, - przygotowanie do zajęć w postaci uprzedniego zapoznania się ze wskazanymi dziełami literackimi; rzetelność i systematyczność, - przygotowanie prezentacji na wybrany temat, - odpowiedź ustna; |
Copyright by University of Warsaw.