Language and Culture. Linguistic Anthropology
General data
Course ID: | 3700-KON345-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Language and Culture. Linguistic Anthropology |
Name in Polish: | Język i kultura. Antropologia lingwistyczna |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Ze względu na fakt, iż wiele tekstów omawianych na zajęcia nie było tłumaczone na język polski wymagana jest bierna znajomość języka angielskiego. Mile widziane, lecz nie wymagane, będzie posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu antropologii kulturowej oraz doświadczenie w badaniach terenowych. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wprowadzenie w studentów w obszar badawczy interesujący zarówno z perspektywy badań o kulturze, jak i o języku, który określany jest mianem antropologii lingwistycznej. Kurs ma za zadanie dostarczenie jego uczestnikom wiedzy z tego zakresu oraz praktycznych umiejętności pozwalających na samodzielne prowadzenie antropologicznie zorientowanych badań nad językiem. |
Full description: |
(in Polish) Pojęcie „antropologia lingwistyczna” może przywodzić na myśl dość szczegółową dyscyplinę naukową. W rzeczywistości opisuje ono interdyscyplinarne w swej istocie badania nad rolą języka w życiu społecznym i kulturze. Jej prapoczątków doszukuje się jednak w etnograficznych badaniach prowadzonych przez lingwistów, których celem był opis poszczególnych, najczęściej postrzeganych jako „egzotyczne”, języków. Z taką charakterystyką antropologii lingwistycznej koresponduje zakres tematyczny kursu. Porusza on więc najważniejsze problemy, które poruszane były przez przedstawicieli opisywanego podejścia, takie jak m. in. kwestie relacji władzy w języku, wyrażanie tożsamości poprzez język, krytyczne spojrzenie na historię językoznawstwa. Szczególna uwaga poświęcona zostanie zagadnieniom od lat podejmowanym przez badaczy z Wydziału „Artes Liberales” – rewitalizacji językowej i kwestii ideologii językowych. Jednocześnie, uczestnicy kursu zostaną przygotowani do przeprowadzenia autorskich badań terenowych oraz wszechstronnej analizy zebranych przez siebie materiałów, prowadzonej z wykorzystaniem narzędzi komputerowych. Umiejętności te znajdą zastosowanie w trakcie tworzenia krótkiej pracy badawczej, powstałej na bazie własnych badań – finalnego efektu kursu. Przyjęta formuła zajęć sprawia, że umiejętności praktyczne wyniesione z kursu będą mogły zostać wykorzystane również w badaniach niedotyczących bezpośrednio języka. |
Bibliography: |
Literatura dodatkowa: Ahearn, Laura M. 2013 Antropologia lingwistyczna: wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Bachtin, Michaił 1975 Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków: Wydawnictwo Literackie. Barnard, Alan 2006 Antropologia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Battistella, Edwin 2005 Bad Language: Are some Words Better Than Others? Oxford: Oxford University Press. Boas, Franz 1911 Introduction to the Handbook of American Indian Languages, „Bulletin of the Bureau of American Ethnology”, Washington DC: Govt. Printing Office, s. 1–83. Bourdieu, Pierre 1991 Language and Symbolic Power, Cambridge: Harvard University Press. Burke, Peter 2009 Języki i społeczności w Europie wczesnonowożytnej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Chromik, Bartłomiej 2016 From Wilamowice to the Philosophy of Science and Back Again: Three Levels of Linguistic Ideologies, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T. Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział “Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, s. 91–110. Dorian, Nancy 1998 Western Language Ideologies and Small-Language Prospects, [w:] Endengered Languages: Current Issues and Future Prospects, red. L.A. Grenoble, L.J. Whaley, Cambridge: Cambridge University Press, s. 3–21. Drawson, Alexandra S., Elaine Toombs, Christopher J. Mushquash 2017 Indigenous Research Methods: A Systematic Review, „The International Indigenous Policy Journal”, t. 8, nr 2, https://ir.lib.uwo.ca/iipj/vol8/iss2/5/ [dostęp: 06.02.2019]. Goody, Jack 2012 Mit, rytuał i oralność, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Hammersley, Maryn i Paul Atkinson 2000 Metody Badań Terenowych, Poznań: Zysk i S-ka. Haugen, Einar 1972 The Ecology of Language. Essays by Einar Haugen, Stanford: Stanford University Press. Irvine, Judith T. i Susane Gal 2000 Language Ideology and Linguistic Differentiation, [w:] Ideologies, Polities, and Identities, red. P. V. Kroskrity, Santa Fe: School of American Research Press, s. 35–84. Król, Tymoteusz 2016a Lost in the World and Completely Lonely: What Must Be Endured by the One Who Arduously Keeps Awakening a Language, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T. Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego s. 55–64. 2016b Czym jest dla dzisiejszych Wilamowian język wilamowski? Różne funkcje, różne postawy językowe, „Łódzkie Studia Etnograficzne”, nr 55, s. 241–264. Kroskrity, Paul V. 2004 Language Ideologies, [w:] A Companion to Linguisitic Anthropology, red. A. Duranti, Malden: Blackwell Publishing, s. 496–517. Labov, William 1969 The Logic of Nonstandard English, [w:] Report of the Twentieth Annual Round Table Meeting on Linguistics and Language Studies, red. J. E. Alatis, Washington D.C.: Georgetown University School of Languages and Linguistics, s.1-44. Lippi-Green, Rosina 1997 English with an Accent. Language, Ideology, and Discrimination in the United States, London, New York: Routledge. Olko, Justyna 2016 Revitalizing Endangered Languages - About the Project. http://www.revitalization.al.uw.edu.pl/eng/Page/About_the_project, [dostęp: 19. 04. 2018]. Olko, Justyna, Tomasz Wicherkiewicz i Robert Borges 2016 Introduction, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T.Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział „Artes Liberales”, s. 9–16. Ong, Walter J. 1992 Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski. Sallabank, Julia 2018 Purism, Variation, Change and ‘Authenticity’: Ideological Challenges to Language Revitalisation, „European Review”, t. 26, nr 1, s. 164–178. Silverstein, Michael 1979 Langauge Structure and Linguistic Ideology, [w:] The Elements: A Parasession on Linguistic Units and Levels, red. P.R. Cline, W. Hanks, C. Hofbauer, Chicago: Chicago Linguistic Society, s. 193–247. 1985 Language and the Culture of Gender, [w:] Semiotic Mediation, red. E. Mertz, R. Parmentier, New York: Academic Press, s. 219–259. 1996 Monoglot “Standard” in America: Standarization and Metaphors of Linguistic Hegemony, [w:] The Matrix of Language: Contemporary Linguistic Anthropology, red. D. Lawrence Brenneis, R. K. S. Macaulay, Boulder: Westview Press, s. 284–306. Wicherkiewicz, Tomasz i Justyna Olko 2016 Researching, Documenting and Reviving Wymysiöeryś: A Historical Outline, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T. Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17–54. Woolard, Kathryn A. 2010 Language Ideology: Issues and Approaches, „Pragmatics”, t. 2, nr 3, s. 235–249. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Dla studiów I stopnia: K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W02 zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę kulturze K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych KW_05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych K_W08 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U03 sformułować problem badawczy K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych K_K08 docenia bogactwo kultury K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładach, w tym rozumienie omawianych zjawisk, umiejętność kojarzenia faktów i zagadnień kluczowych dla problematyki zajęć. Zaliczenie ma formę ustną i odbywa się pod koniec semestru na podstawie wybranej przez siebie lektury z listy lektur obowiązkowych. W trakcie semestru uczestnicy i uczestniczki kursu prowadzą (mini)badania terenowe, które stanowią podstawę dla końcowej pracy pisemnej. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Copyright by University of Warsaw.