Psyche, Eros, and Polis: Plato's Anthropology and Ethics
General data
Course ID: | 3700-KON361-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psyche, Eros, and Polis: Plato's Anthropology and Ethics |
Name in Polish: | Psyche, eros, polis. Antropologia i etyka Platona |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczyć będą Platońskiej koncepcji człowieka ukazanej w kontekście filozofii i kultury starożytnej. Dyskutować będziemy m.in. na temat: kształtowania się koncepcji podmiotowości („duszy”) u Platona, zagadnienia cnót, transformatywnej roli Erosa i filozofii, rozumności i szału, relacji jednostki do polis. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczyć będą Platońskiej koncepcji człowieka ukazanej w kontekście filozofii i kultury starożytnej. Dyskutować będziemy m.in. na temat: kształtowania się koncepcji podmiotowości („duszy”) u Platona, zagadnienia cnót, transformatywnej roli Erosa i filozofii, rozumności i szału, relacji jednostki do polis. Punktem wyjścia dyskusji będzie analiza wybranych dialogów Platona (m.in. Gorgiasz, Fedon, Uczta, Fajdros, Państwo) oraz lektura nowożytnych i współczesnych interpretacji, poruszających kluczowe dla naszych rozważań kwestie. Zastanawiać się będziemy nad wpływem Platona na późniejszych myślicieli antycznych, w tym nad recepcją jego myśli w neoplatonizmie. Oprócz dialogów Platońskich, przywoływać będziemy inne teksty źródłowe, w celu rekontekstualizacji myśli etycznej i antropologicznej Platona (w tym Tukidydesa oraz autorów hippokratejskich). Interesować nas będzie zarówno naukowy kontekst kształtowania się Platońskiej koncepcji człowieka (medycyna, matematyka, astronomia), jak również religijno-misteryjny. Analizować będziemy nie tylko treść, ale i formę Platońskich tekstów, zastanawiając się, na ile – pisząc dialogi – wdaje się Platon w dialog z tradycją literacką. |
Bibliography: |
Teksty źródłowe: Platon, Dialogi, Listy Tukidydes, Wojna peloponeska [Hippokrates], Wybór pism Plotyn, Enneady [wybór] Wybrana literatura przedmiotu: Albert K., O platońskim pojęciu filozofii Dodds E.R., Grecy i irracjonalność Friedlander P., Plato: An Introduction Gadamer H.G., Idea dobra w dyskusji między Platonem i Arystotelesem Gwiazdecka J., Etyka Platona. O formie platońskiej refleksji moralnej Hyland D.A., Questioning Platonism. Continental Interpretations of Plato Irwin T., Plato's Ethics Jaeger W., Paideia Kahn Ch., Plato and the Socratic Dialogue Levin S., Plato's Rivalry with Medicine Plato as Author. The Rhetoric of Philosophy, ed. A.N. Michelini Vlastos G., Indywiduum jako przedmiot miłości Voegelin E., Platon Wolicka E., Mimetyka i mitologia Platona |
Learning outcomes: |
(in Polish) wiedza K_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją K_W13 zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego K_U04 posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki kompetencje K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) obecność, aktywność, praca pisemna lub referat Zaliczenie na ocenę |
Copyright by University of Warsaw.