The World in Pictures: Popular Science about the Changing World for a Young Reader
General data
Course ID: | 3700-KON364-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | The World in Pictures: Popular Science about the Changing World for a Young Reader |
Name in Polish: | Świat w obrazkach. Książka popularnonaukowa dla młodego odbiorcy wobec zmieniającego się świata |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Bierna znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę tekstów literackich i naukowych. |
Short description: |
(in Polish) Materię prowadzonych dyskusji stanowić będą przykłady polskiej i obcej twórczości dla młodych czytelników, które określić można książkami popularnonaukowymi/informacyjnymi/non-fiction. Potrzebę namysłu nad nimi stanowi rosnąca popularność tego typu publikacji, ale też niepewność badaczy dotycząca samego nazewnictwa, jak i problemów genologicznych. Realizacje tytułowego zagadnienia przybierają wielorakie formy (najczęściej hybrydyczne) i wymagają od czytelnika i badacza złożonego podejścia krytycznego. Prowadzone dyskusje poświęcone będą rozwiązaniom artystycznym, zarówno na poziomie tekstu, jak i książki jako całości, a wieloaspektowa analiza wybranych publikacji – zakorzeniona głównie w rozpoznaniach literaturoznawczych, odwołująca się również do bibliologii i pedagogiki – pozwoli na ukazanie bogactwa współczesnej twórczości dla młodych czytelników mówiącej o dynamicznie zmieniającym się świecie, który ich otacza. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium, którego nazwa oparta została o tłumaczenie łacińskiego tytułu „Orbis sensualium pictus” („Świata w obrazach”) Jana Amosa Komeńskiego (1658), poświęcone będzie współczesnym publikacjom popularnonaukowym dla młodego odbiorcy, których – wedle niektórych badaczy – pierwszym reprezentantem był właśnie druk z połowy XVII wieku. Od tego czasu zauważyć można ewolucję twórczości o walorach edukacyjnych, która stanowi współcześnie znaczną część rynku książki dziecięcej, choćby stąd bierze się potrzeba pogłębionych badań w tym obszarze. Materię prowadzonych w toku konwersatorium dyskusji stanowić będą wybrane współczesne przykłady polskiej i obcej twórczości dla młodych czytelników, reprezentujące różne gatunki i typy książki popularnonaukowej, takie jak (wczesno)konceptowa książka obrazkowa, atlas geograficzny („Mapy” Aleksandry i Daniela Mizielińskich, „Rzeki” Petera Goesa) i biologiczny („Pszczoły” i „Drzewa” Wojciecha Grajkowskiego i Piotra Sochy), biografia, przewodnik, narracyjna książka popularnonaukowa (faction) i beztekstowa książka obrazkowa („Spacer” Katarzyny Boguckiej). Wszystkie przykłady będą analizowane pod kątem mechanizmów i strategii przekazywania informacji i wiedzy o świecie, zarówno biologicznym, jak i gospodarczym czy społecznym, kładąc szczególny nacisk na problemy terminologiczne i genologiczne, które pozostają miejscami sporu w polskim i międzynarodowym dyskursie naukowym. Kilka spotkań poświęconych zostanie ponadto konkretnym tematom podejmowanym we współczesnej książce popularnonaukowej dla dzieci, takim jak ochrona środowiska, prawa dziecka, patriotyzm i zaangażowanie społeczne czy różnorodność płciowa i seksualna. Prowadzone dyskusje poświęcone będą również rozwiązaniom artystycznym, zarówno na poziomie języka (retoryka, ideologia, falsyfikowalność informacji), jak i ilustracji, a książka traktowana będzie jako całość łącząca tekst i obraz (zwłaszcza w odniesieniu do picturebooków, książek obrazkowych). Wieloaspektowa analiza wybranych publikacji – zakorzeniona głównie w rozpoznaniach literaturoznawczych, ale odwołująca się również do bibliologii i pedagogiki – pozwoli na ukazanie bogactwa współczesnej twórczości dla młodych czytelników. Rozpoznanie szeregu strategii narracyjnych będzie również okazją do poruszenia takich zagadnień, jak różnorodność kulturowa, społeczna i biologiczna czy nauka i przekazywanie wiedzy. W trakcie konwersatorium omówione zostaną między innymi następuje tytuły: – Bogucka, K., „Spacer”; – Brenifier, O., „Ja, co to takiego?”, il. A. Débat; – Czerwińska, J. M., seria „Pierwsze obrazy”; – Czerwińska-Rydel, A., „Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem”, il. A. Dudek; – Davies, N., „Kupa. Przyrodnicza wycieczka na stronę”, il. N. Layton; – Dziewit-Meller, A., „Damy, dziewuchy, dziewczyny”, il. J. Rusinek; – Dziubak, E., „Gratka dla małego niejadka”; – Goes, P., „Rzeki”; – Grajkowski, W., Socha, P., „Pszczoły”; – Karski, P., „W góry!”; – Kucharska, N. „Zwierzęta, które zniknęły”; – Mizielińska, A., Mizieliński, D., „Mapy”; – Olech, J., "Kto ty jesteś”, il. E. Bąk; – Pawłowska, M., Szamałek, J., „Kim jest ślimak Sam?”, il. K. Bogucka; – Samojlik, T., seria o Ryjówce; – Szymanowicz, M., „Krasnoludki. Fakty, mity, głupoty”; – Woldańska-Płocińska, O., „Śmieciogród”. Lista wybranych opracowań znajduje się w części „Literatura”. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach. Większość z nich zostanie udostępniona studentom przez prowadzącego. Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student musi przeznaczyć 90 godzin (30h zajęć w sali, 50h przygotowania do zajęć, 10h przygotowania krótkich prezentacji). |
Bibliography: |
Wybrana literatura: Utwory literackie (znaczna część zostanie omówiona we fragmentach): – Berner, R.S., seria „Ulica Czereśniowa”; – Bogucka, K., „Spacer”, Toruń 2017; – Brenifier, O., „Ja, co to takiego?”, il. A. Débat, Poznań 2014; – Broom, J., „Animalium. Muzeum zwierząt”, il. K. Scott, Warszawa 2015; – Chin, J., „Redwoods”, New York 2009; – Czerwińska, J. M., seria "Pierwsze obrazy”, Warszawa 2018; – Czerwińska-Rydel, A., „Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem”, il. A. Dudek, Warszawa 2011; – Davies, N., „Kupa. Przyrodnicza wycieczka na stronę”, il. N. Layton, Warszawa 2006; – Dobry, P., Majewski, Ł., seria „Ancyklopek”, Warszawa 2016; – Dziewit-Meller, A., „Damy, dziewuchy, dziewczyny. Historia w spódnicy”, il. J. Rusinek, Warszawa 2017; – Dziubak, E., „Gratka dla małego niejadka”, Poznań 2011; – Goes, P., „Rzeki”, Warszawa 2019; – Grajkowski, W., Socha, P., „Pszczoły”, Warszawa 2015; ciż „Drzewa”, Warszawa 2018; – Henriques, R., Letria, A., „Teatr. Zadaniariusz”, Toruń 2018; – Karski, P., „W góry!”, Warszawa 2016; – Komeński, J.A., „Świat w obrazach rzeczy dostępnych zmysłom”, wstęp i przekład polski A. Fijałkowski, Warszawa 2015; – Kucharska, N. „Zwierzęta, które zniknęły”, Warszawa 2017; – Liput, P., „Rok w przedszkolu”, Warszawa 2016; – Mizielińska, A., Mizieliński, D., ”Mapy”, Warszawa 2012; – Olbińska, N., „Atlantyda. Przewodnik po mieście”, Bielsko-Biała 2017; – Olech, J., "Kto ty jesteś”, il. E. Bąk, Warszawa 2013; – Pawłowska, M., Szamałek, J., „Kim jest ślimak Sam?”, il. K. Bogucka, Warszawa 2015; – Plantel, E., „Co to właściwie jest demokracja”, il. M. Pina, Toruń 2016; – Samojlik, T., seria o Ryjówce; tenże „Ostatni żubr”, Warszawa 2014; – Samojlik, T., Wajrak, A., seria „Umarły las”, Warszawa 2016–2018; – seria „Opowiem Ci mamo” (m.in. „… co robią koty” N. Kucharskiej); – Szelińska, Z., „Krótka historia Polski”, Warszawa 2016; – Szymanowicz, M., „Krasnoludki. Fakty, mity, głupoty”, Warszawa 2018; – Woldańska-Płocińska, O., „Śmieciogród”, Warszawa 2019. Opracowania: – Cackowska, M., „Książka obrazkowa o edukacji seksualnej dla dzieci jako medium kulturowe i polityczne”, „Forum Oświaty”, 2(45)/2011; – Habiak, J., Staniów, B., „Książki o tematyce kulinarnej dla dzieci w Polsce w latach 1989–2015. Analiza repertuaru wydawniczego”, [w:] „Inspiracje czytelnicze w życiu…”, red. M. Antczak, Łódź 2017; – Has-Tokarz, A., „Książki kucharskie i (około)kulinarne dla dzieci w latach 1945–1989. Teksty, funkcje, konteksty”, Lublin 2017; – Hollindale, P., „Ideology & the Children’s Book”, Oxford 1988; – Kątny, M., „Droga do wiedzy”, Kielce 2008; – Kümmerling-Meibauer, B., Meibauer, J., „Pierwsze ilustracje, pierwsze koncepty: książki wczesnokonceptowe”, [w:] „Książka obrazkowa. Wprowadzenie”, red. M. Cackowska i in., Poznań 2017; – Papuzińska, J., „Literatura popularnonaukowa”, [w:] „Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania”, red. A. Przecławska, Warszawa 1978; – Sanders, J. S., „A Literature of Questions. Nonfiction for a critical child”, Minneapolis 2018; – Wandel, A., "Nie tylko dinozaury – obca książka popularnonaukowa w polskim repertuarze wydawniczym”, „Bibliotheca Nostra”, 1(43)/2016; – Wandel, A., „Przemiany współczesnej książki popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży na przykładzie francuskiej oferty…”, Kraków 2019; – Zabawa, K., „Literatura dla dzieci w kontekstach…”, Kraków 2017; – Zając, M., „Książki edukacyjne dla dzieci i młodzieży: wczoraj, dzisiaj, jutro”, [w:] G. Leszczyński, M. Zając, „Książka i młody czytelnik. Zbliżenia – oddalenia – dialogi. Studia i szkice”, Warszawa 2013. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu konwersatorium student: W zakresie wiedzy: – zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01); – rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W04); – zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05); – zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych (K_W07); – zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W08). W zakresie umiejętności: – potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych (K_U01); – potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02); – potrafi sformułować problem badawczy (K_U03); – potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności (K_U04); – potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych (K_U05); – posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2 (K_U09); – potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej (K_U12). W zakresie kompetencji społecznych: – jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03); – ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04); – przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych (K_K07); – docenia bogactwo kultury (K_K08); – jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej (K_K09); – respektuje prawa własności intelektualnej (K_K12). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceny: – obecność i aktywność (50% oceny końcowej); – krótka prezentacja (ok. 10 minut), wymagająca dokładnej lektury całego utworu dla dzieci lub opracowania naukowego, zreferowania zawartości oraz zaproponowania pytań do dyskusji (50% oceny końcowej). Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w czasie semestru. Trzecią i czwartą należy „nadrobić” przesyłając jednostronicową notatkę bazującą na lekturach omawianych podczas opuszczonych zajęć. Pięć nieobecności i więcej skutkuje niezaliczeniem zajęć. |
Copyright by University of Warsaw.