University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The World in Pictures: Popular Science about the Changing World for a Young Reader

General data

Course ID: 3700-KON364-AL-OG
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The World in Pictures: Popular Science about the Changing World for a Young Reader
Name in Polish: Świat w obrazkach. Książka popularnonaukowa dla młodego odbiorcy wobec zmieniającego się świata
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Bierna znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę tekstów literackich i naukowych.

Short description: (in Polish)

Materię prowadzonych dyskusji stanowić będą przykłady polskiej i obcej twórczości dla młodych czytelników, które określić można książkami popularnonaukowymi/informacyjnymi/non-fiction. Potrzebę namysłu nad nimi stanowi rosnąca popularność tego typu publikacji, ale też niepewność badaczy dotycząca samego nazewnictwa, jak i problemów genologicznych. Realizacje tytułowego zagadnienia przybierają wielorakie formy (najczęściej hybrydyczne) i wymagają od czytelnika i badacza złożonego podejścia krytycznego. Prowadzone dyskusje poświęcone będą rozwiązaniom artystycznym, zarówno na poziomie tekstu, jak i książki jako całości, a wieloaspektowa analiza wybranych publikacji – zakorzeniona głównie w rozpoznaniach literaturoznawczych, odwołująca się również do bibliologii i pedagogiki – pozwoli na ukazanie bogactwa współczesnej twórczości dla młodych czytelników mówiącej o dynamicznie zmieniającym się świecie, który ich otacza.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium, którego nazwa oparta została o tłumaczenie łacińskiego tytułu „Orbis sensualium pictus” („Świata w obrazach”) Jana Amosa Komeńskiego (1658), poświęcone będzie współczesnym publikacjom popularnonaukowym dla młodego odbiorcy, których – wedle niektórych badaczy – pierwszym reprezentantem był właśnie druk z połowy XVII wieku. Od tego czasu zauważyć można ewolucję twórczości o walorach edukacyjnych, która stanowi współcześnie znaczną część rynku książki dziecięcej, choćby stąd bierze się potrzeba pogłębionych badań w tym obszarze.

Materię prowadzonych w toku konwersatorium dyskusji stanowić będą wybrane współczesne przykłady polskiej i obcej twórczości dla młodych czytelników, reprezentujące różne gatunki i typy książki popularnonaukowej, takie jak (wczesno)konceptowa książka obrazkowa, atlas geograficzny („Mapy” Aleksandry i Daniela Mizielińskich, „Rzeki” Petera Goesa) i biologiczny („Pszczoły” i „Drzewa” Wojciecha Grajkowskiego i Piotra Sochy), biografia, przewodnik, narracyjna książka popularnonaukowa (faction) i beztekstowa książka obrazkowa („Spacer” Katarzyny Boguckiej). Wszystkie przykłady będą analizowane pod kątem mechanizmów i strategii przekazywania informacji i wiedzy o świecie, zarówno biologicznym, jak i gospodarczym czy społecznym, kładąc szczególny nacisk na problemy terminologiczne i genologiczne, które pozostają miejscami sporu w polskim i międzynarodowym dyskursie naukowym. Kilka spotkań poświęconych zostanie ponadto konkretnym tematom podejmowanym we współczesnej książce popularnonaukowej dla dzieci, takim jak ochrona środowiska, prawa dziecka, patriotyzm i zaangażowanie społeczne czy różnorodność płciowa i seksualna.

Prowadzone dyskusje poświęcone będą również rozwiązaniom artystycznym, zarówno na poziomie języka (retoryka, ideologia, falsyfikowalność informacji), jak i ilustracji, a książka traktowana będzie jako całość łącząca tekst i obraz (zwłaszcza w odniesieniu do picturebooków, książek obrazkowych). Wieloaspektowa analiza wybranych publikacji – zakorzeniona głównie w rozpoznaniach literaturoznawczych, ale odwołująca się również do bibliologii i pedagogiki – pozwoli na ukazanie bogactwa współczesnej twórczości dla młodych czytelników. Rozpoznanie szeregu strategii narracyjnych będzie również okazją do poruszenia takich zagadnień, jak różnorodność kulturowa, społeczna i biologiczna czy nauka i przekazywanie wiedzy.

W trakcie konwersatorium omówione zostaną między innymi następuje tytuły:

– Bogucka, K., „Spacer”;

– Brenifier, O., „Ja, co to takiego?”, il. A. Débat;

– Czerwińska, J. M., seria „Pierwsze obrazy”;

– Czerwińska-Rydel, A., „Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem”, il. A. Dudek;

– Davies, N., „Kupa. Przyrodnicza wycieczka na stronę”, il. N. Layton;

– Dziewit-Meller, A., „Damy, dziewuchy, dziewczyny”, il. J. Rusinek;

– Dziubak, E., „Gratka dla małego niejadka”;

– Goes, P., „Rzeki”;

– Grajkowski, W., Socha, P., „Pszczoły”;

– Karski, P., „W góry!”;

– Kucharska, N. „Zwierzęta, które zniknęły”;

– Mizielińska, A., Mizieliński, D., „Mapy”;

– Olech, J., "Kto ty jesteś”, il. E. Bąk;

– Pawłowska, M., Szamałek, J., „Kim jest ślimak Sam?”, il. K. Bogucka;

– Samojlik, T., seria o Ryjówce;

– Szymanowicz, M., „Krasnoludki. Fakty, mity, głupoty”;

– Woldańska-Płocińska, O., „Śmieciogród”.

Lista wybranych opracowań znajduje się w części „Literatura”. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach. Większość z nich zostanie udostępniona studentom przez prowadzącego.

Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student musi przeznaczyć 90 godzin (30h zajęć w sali, 50h przygotowania do zajęć, 10h przygotowania krótkich prezentacji).

Bibliography:

Wybrana literatura:

Utwory literackie (znaczna część zostanie omówiona we fragmentach):

– Berner, R.S., seria „Ulica Czereśniowa”;

– Bogucka, K., „Spacer”, Toruń 2017;

– Brenifier, O., „Ja, co to takiego?”, il. A. Débat, Poznań 2014;

– Broom, J., „Animalium. Muzeum zwierząt”, il. K. Scott, Warszawa 2015;

– Chin, J., „Redwoods”, New York 2009;

– Czerwińska, J. M., seria "Pierwsze obrazy”, Warszawa 2018;

– Czerwińska-Rydel, A., „Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem”, il. A. Dudek, Warszawa 2011;

– Davies, N., „Kupa. Przyrodnicza wycieczka na stronę”, il. N. Layton, Warszawa 2006;

– Dobry, P., Majewski, Ł., seria „Ancyklopek”, Warszawa 2016;

– Dziewit-Meller, A., „Damy, dziewuchy, dziewczyny. Historia w spódnicy”, il. J. Rusinek, Warszawa 2017;

– Dziubak, E., „Gratka dla małego niejadka”, Poznań 2011;

– Goes, P., „Rzeki”, Warszawa 2019;

– Grajkowski, W., Socha, P., „Pszczoły”, Warszawa 2015; ciż „Drzewa”, Warszawa 2018;

– Henriques, R., Letria, A., „Teatr. Zadaniariusz”, Toruń 2018;

– Karski, P., „W góry!”, Warszawa 2016;

– Komeński, J.A., „Świat w obrazach rzeczy dostępnych zmysłom”, wstęp i przekład polski A. Fijałkowski, Warszawa 2015;

– Kucharska, N. „Zwierzęta, które zniknęły”, Warszawa 2017;

– Liput, P., „Rok w przedszkolu”, Warszawa 2016;

– Mizielińska, A., Mizieliński, D., ”Mapy”, Warszawa 2012;

– Olbińska, N., „Atlantyda. Przewodnik po mieście”, Bielsko-Biała 2017;

– Olech, J., "Kto ty jesteś”, il. E. Bąk, Warszawa 2013;

– Pawłowska, M., Szamałek, J., „Kim jest ślimak Sam?”, il. K. Bogucka, Warszawa 2015;

– Plantel, E., „Co to właściwie jest demokracja”, il. M. Pina, Toruń 2016;

– Samojlik, T., seria o Ryjówce; tenże „Ostatni żubr”, Warszawa 2014;

– Samojlik, T., Wajrak, A., seria „Umarły las”, Warszawa 2016–2018;

– seria „Opowiem Ci mamo” (m.in. „… co robią koty” N. Kucharskiej);

– Szelińska, Z., „Krótka historia Polski”, Warszawa 2016;

– Szymanowicz, M., „Krasnoludki. Fakty, mity, głupoty”, Warszawa 2018;

– Woldańska-Płocińska, O., „Śmieciogród”, Warszawa 2019.

Opracowania:

– Cackowska, M., „Książka obrazkowa o edukacji seksualnej dla dzieci jako medium kulturowe i polityczne”, „Forum Oświaty”, 2(45)/2011;

– Habiak, J., Staniów, B., „Książki o tematyce kulinarnej dla dzieci w Polsce w latach 1989–2015. Analiza repertuaru wydawniczego”, [w:] „Inspiracje czytelnicze w życiu…”, red. M. Antczak, Łódź 2017;

– Has-Tokarz, A., „Książki kucharskie i (około)kulinarne dla dzieci w latach 1945–1989. Teksty, funkcje, konteksty”, Lublin 2017;

– Hollindale, P., „Ideology & the Children’s Book”, Oxford 1988;

– Kątny, M., „Droga do wiedzy”, Kielce 2008;

– Kümmerling-Meibauer, B., Meibauer, J., „Pierwsze ilustracje, pierwsze koncepty: książki wczesnokonceptowe”, [w:] „Książka obrazkowa. Wprowadzenie”, red. M. Cackowska i in., Poznań 2017;

– Papuzińska, J., „Literatura popularnonaukowa”, [w:] „Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania”, red. A. Przecławska, Warszawa 1978;

– Sanders, J. S., „A Literature of Questions. Nonfiction for a critical child”, Minneapolis 2018;

– Wandel, A., "Nie tylko dinozaury – obca książka popularnonaukowa w polskim repertuarze wydawniczym”, „Bibliotheca Nostra”, 1(43)/2016;

– Wandel, A., „Przemiany współczesnej książki popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży na przykładzie francuskiej oferty…”, Kraków 2019;

– Zabawa, K., „Literatura dla dzieci w kontekstach…”, Kraków 2017;

– Zając, M., „Książki edukacyjne dla dzieci i młodzieży: wczoraj, dzisiaj, jutro”, [w:] G. Leszczyński, M. Zając, „Książka i młody czytelnik. Zbliżenia – oddalenia – dialogi. Studia i szkice”, Warszawa 2013.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu konwersatorium student:

W zakresie wiedzy:

– zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01);

– rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W04);

– zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05);

– zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych (K_W07);

– zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W08).

W zakresie umiejętności:

– potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych (K_U01);

– potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02);

– potrafi sformułować problem badawczy (K_U03);

– potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności (K_U04);

– potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych (K_U05);

– posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2 (K_U09);

– potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej (K_U12).

W zakresie kompetencji społecznych:

– jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03);

– ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04);

– przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych (K_K07);

– docenia bogactwo kultury (K_K08);

– jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej (K_K09);

– respektuje prawa własności intelektualnej (K_K12).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceny:

– obecność i aktywność (50% oceny końcowej);

– krótka prezentacja (ok. 10 minut), wymagająca dokładnej lektury całego utworu dla dzieci lub opracowania naukowego, zreferowania zawartości oraz zaproponowania pytań do dyskusji (50% oceny końcowej).

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w czasie semestru. Trzecią i czwartą należy „nadrobić” przesyłając jednostronicową notatkę bazującą na lekturach omawianych podczas opuszczonych zajęć. Pięć nieobecności i więcej skutkuje niezaliczeniem zajęć.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)