The Post-Soviet Cultural Racism
General data
Course ID: | 3700-KON366-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | The Post-Soviet Cultural Racism |
Name in Polish: | Postsowiecki rasizm kulturowy |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Studenci I stopnia z kierunków interdyscyplinarnych (S1-AL; S1-AL- F; S1-PRK-AL-MISH; S1-SW etc.) kulturoznawczych (np. S1-PRK-KUESW; S1-KUESW; etc.), antropologii kulturowej (S1-EAK; ). Orientowanie się w kwestiach kulturowych, społeczno-politycznych dot. obszaru sowieckiego i postsowieckiego, podstawowa wiedza założeń orientalizmu, studiów postkolonialnych, studiów postsocjalistycznych. Znajomość języka rosyjskiego, choć jest niewątpliwie przydatna, nie jest warunkiem uczestnictwa w zajęciach. |
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie głównych tendencji rozwoju rasizmu kulturowego w kulturze popularnej i dyskursie społeczno-politycznym w Europie Wschodniej i reakcji na przestrzeni d. ZSRR. Podstawowe zagadnienia tożsamościowe w krajach postsowieckich z wyszczególnieniem obszaru Europy Wschodniej. Zanalizowane zostaną źródła rasizmu kulturowego pochodzące z szeroko rozumianej kultury radzieckiej (wysoka, popularna, kinematografia, etc.) a także z kolonialnej polityki w stosunku do nie-Słowiańskich peryferii imperium. W ciągu zajęć zostanie zanalizowany związek społecznych reakcji wobec Innego z językiem władzy w krajach postsowieckich a także wpływu na te procesy zjawiska globalizacji i kapitalizacji rynku. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia realizowane w formie konwersatorium i poświęcone zapoznaniu się i analizowaniu tekstów i materiałów audiowizualnych z szeroko rozumianego postsowieckiego obszaru kulturowego. Zajęcia logicznie podzielone na dwa bloki: teoretyczny i praktyczny. W bloku teoretycznym (pierwsze 5 zajęć) zostaną przedstawione podstawowe pojęcia z obszaru krytycznych nurtów humanistycznych, kwestie tożsamościowe po rozpadzie ZSRR., źródła i ewolucja rasizmu kulturowego od czasów imperium rosyjskiego i ZSRR do współczesnego dyskursu o przeszłości w krajach postsowieckich. Blok praktyczny będzie poświęcony przedstawieniu i analizie współczesnego języka, procesów i zjawisk kulturowych, społecznych, gospodarczych i politycznych w odniesieniu do kwestii dyskryminacji etnicznej, stereotypów narodowych, narracji nienawiści czyli szeroko rozumianego w ramach zajęć rasizmu kulturowego. Zakres terytorialny obejmuje wszystkie kraje postsowieckie, które będą analizowane z perspektywy relacji centrum/peryferii, kolonizator/podporządkowany. Sednem zajęć będzie wytłumaczenie przyczyn istnienia rozmaitych form dyskryminacji rasowej i etnicznej, jej pochodzenie i reakcji na ów dyskurs społeczności wewnątrz obszaru badanego a ewentualne podobieństwa w Europie Środkowej. Konwersatorium ma za zadanie poszerzyć wiedzę na temat regionu postsowieckiego, umożliwić uczestnikom zajęć krytyczne spostrzeżenie na ważne „ostre” aspekty życia społecznego tj. dyskryminacja, rasizm, mowa nienawiści, stereotypy narodowe i kulturowe etc. |
Bibliography: |
1. Wprowadzenie teoretyczne. Podstawowe pojęcia i definicje. • Bhabha, H. Miejsca kultury, Kraków 2010, s. 79-88. • Spivak, G. C. Czy podporządkowani inni mogą przemówić?, Krytyka Polityczna 24-25, s. 196-239. 2. Tożsamość człowieka Drugiego świata w czasach second hand. • Aleksijewicz, S. Czasy secondhand: koniec czerwonego człowieka, tłum. J. Czech, Wołowiec (Czarne) 2014. (części: O czasie, w którym, każdy, kto zabija, myśli, że służy Bogu; O Romeo i Julii… tyle że nazywali się Magarita i Abulfaz) 3. Kolonializm rosyjski wobec podporządkowanych Innych. • Karklins, Rasma, Ethnic Relation in the USSR. The Perspective from Below, ALLEN&UNWIN 1986, p. 63-73. 4. Stereotypy kulturowe i etniczne w kulturze sowieckiej. • Wakacje Bonifacego (ros. Каникулы Бонифация) [https://www.imdb.com/title/tt1332537/] [https://www.kinopoisk.ru/film/256092/] [https://www.youtube.com/watch?v=HwV_vpY3wB4] PL [https://www.youtube.com/watch?v=QHOj5lP3Zvs] [https://www.youtube.com/watch?v=6U2H0bUFq08] • Białe słońce pustyni (1970) – pol. https://www.cda.pl/video/1807586a5х 5. Inny i Obcy w historiografiach postkolonialnych i imperialnej narracji historycznej. • Etkin, A. Internal colonization : Russia's imperial experience, Cambridge 2011. p. 61-71.l • Gandhi Leela, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008, s. 127-137. 6. Obraza i stereotyp wobec Innego w języku rosyjskim. • Balibar, E. Racism and Nationalism, [in:] Race, Nation, Class. Ambiguous Identities, London-New York 1995, p. 37-68. • Magnone, L. (tłum.) Franz Fanon, Czarna skóra, białe maski [w:] Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską, red. K. Stępnik, D. Trześniowski, Lublin 2010, s. 359-379. 7. Dawni przyjaciele – nowi wrogowie. Wojny na przestrzeni postsowieckiej i narracja poróżnienia. • Central Asian migrants describe injustice, racism in Russia, [w:] http://central.asia-news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2018/07/03/feature-01 • Czyściec (1997) - https://www.youtube.com/watch?v=334v9LnScws 8. Ewolucja rasizmu kulturowego w postsowieckich subkulturach młodzieżowych. • Rosja 88 (2009) – (rosyjski; polski) • Russia: Sentences In Tajik Girl's Slaying Spark Public Outcry, Radio Liberty [https://www.rferl.org/a/1067292.html] • Ukraine: Government must act to stop racial discrimination. A report by Amnesty International, [w:] https://www.amnesty.org/en/documents/EUR50/005/2008/en/ 9. Rasizm w postsowieckiej kulturze popularnej. cz. 1 • Nikolai Lukinski – Monolog niegra (2001) - https://www.youtube.com/watch?v=cTouxcicJUo https://www.youtube.com/watch?v=UiiCaxSEwc8 • KVN RUDN – ros. https://www.youtube.com/watch?v=RZQtTOOsREQ&t=364s • Pierr Narciss – Shokoladnyj zajac (pol. Czekolodowy zając) - https://www.youtube.com/watch?v=zXSSzJEmGew 10. Rasizm w postsowieckiej kulturze popularnej. cz. 2 • Nasza Rasza (film) – pol. https://www.cda.pl/video/2856056; • Nasza Rasza (Rowszan i Dżamszud) – ros. https://www.youtube.com/playlist?list=PLMtafQSG9B9goiIb0Ff1rYG7czFk5sWMN • Soso Paviliashvili – Zhdiot tebia gruzin (pol. Czeka na Ciebie Gruzin) https://www.youtube.com/watch?v=nw9BFo3WSFE 11. Współczesny orientalizm postsowiecki. • Said, E. Orientalizm, Poznań 2018 (2005), s. 27-56. • Абашин С, Нации и постколониализм в Центральной Азии двадцать лет спустя // Ab Imperio_3_2011 12. Przestrzeń wirtualna – rasizm bez ograniczeń. • https://vk.com/are_we_russian • https://vk.com/rus.prav • https://vk.com/nsk_za_vizu • https://www.youtube.com/watch?v=mZHvXE8Wtp8 • https://www.youtube.com/watch?v=q2WY4bgp0S4 • https://www.youtube.com/watch?v=S_Vn_-ywqjs • https://www.youtube.com/watch?v=aQP4npwyyY8 • https://www.youtube.com/watch?v=uWjkCxLegR8 • https://www.youtube.com/watch?v=M_PL12w9Ws4 13. Postsowiecki rasizm kulturowy a globalizm. • Bilaniuk, L. Race, Media, and Postcoloniality: Ukraine Between Nationalism and Cosmopolitanism, [w:] https://krytyka.com/en/race-and-postcolonialism-ukraine-and-north-america/articles/race-media-and-postcoloniality-ukraine • Can Russia, with its history of racist attacks and hooligans, put on a World Cup welcome? [w: ] https://www.washingtonpost.com 14. Rasizm kulturowy w relacji wiedza-władza na przestrzeni postsowieckiej. • Shevel, O. Migration, Refugee Policy, and State Building in Postcomunist Europe, Cambridge 2011, p. 26-39 and 73-92. • ECRI - Country monitoring in Russian Federation • ECRI - Country monitoring in Ukraine • Банальность расизма 15. Przyszłość kulturowego rasizmu na obszarze postsowieckim. • Mitrofanova, A. Russian ethnic nationalism and religion today, [in:] THE NEW RUSSIAN NATIONALISM Imperialism, Ethnicity and Authoritarianism 2000–15, p. 104-131. • На суде в Петербурге не усмотрели национализма в лозунге "Россия для русских" • Алампиев, О. ИНТЕГРАЦИЯ ИММИГРАНТОВ ИЗ ИСЛАМСКИХ СТРАН В БЕЛОРУССКОЕ ОБЩЕСТВО, http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/97885/1/132-141.pdf |
Learning outcomes: |
(in Polish) - wiedza (W) K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze; K_W02 zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę kulturze; K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury. - umiejętności (U) K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych; K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych. - kompetencje społeczne (K) K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych; K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych; K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny lub pisemny (esej), obecność, aktywność na zajęciach. Egzamin ustny z zakresu proponowanych w ramach przedmiotu tematów Egzamin pisemny w formie eseju na temat ustalony z prowadzącym zajęć |
Copyright by University of Warsaw.