University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Post-Soviet Cultural Racism

General data

Course ID: 3700-KON366-AL-OG
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Post-Soviet Cultural Racism
Name in Polish: Postsowiecki rasizm kulturowy
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Studenci I stopnia z kierunków interdyscyplinarnych (S1-AL; S1-AL- F; S1-PRK-AL-MISH; S1-SW etc.) kulturoznawczych (np. S1-PRK-KUESW; S1-KUESW; etc.), antropologii kulturowej (S1-EAK; ).



Orientowanie się w kwestiach kulturowych, społeczno-politycznych dot. obszaru sowieckiego i postsowieckiego, podstawowa wiedza założeń orientalizmu, studiów postkolonialnych, studiów postsocjalistycznych. Znajomość języka rosyjskiego, choć jest niewątpliwie przydatna, nie jest warunkiem uczestnictwa w zajęciach.



Short description: (in Polish)

Przedstawienie głównych tendencji rozwoju rasizmu kulturowego w kulturze popularnej i dyskursie społeczno-politycznym w Europie Wschodniej i reakcji na przestrzeni d. ZSRR. Podstawowe zagadnienia tożsamościowe w krajach postsowieckich z wyszczególnieniem obszaru Europy Wschodniej. Zanalizowane zostaną źródła rasizmu kulturowego pochodzące z szeroko rozumianej kultury radzieckiej (wysoka, popularna, kinematografia, etc.) a także z kolonialnej polityki w stosunku do nie-Słowiańskich peryferii imperium. W ciągu zajęć zostanie zanalizowany związek społecznych reakcji wobec Innego z językiem władzy w krajach postsowieckich a także wpływu na te procesy zjawiska globalizacji i kapitalizacji rynku.

Full description: (in Polish)

Zajęcia realizowane w formie konwersatorium i poświęcone zapoznaniu się i analizowaniu tekstów i materiałów audiowizualnych z szeroko rozumianego postsowieckiego obszaru kulturowego. Zajęcia logicznie podzielone na dwa bloki: teoretyczny i praktyczny. W bloku teoretycznym (pierwsze 5 zajęć) zostaną przedstawione podstawowe pojęcia z obszaru krytycznych nurtów humanistycznych, kwestie tożsamościowe po rozpadzie ZSRR., źródła i ewolucja rasizmu kulturowego od czasów imperium rosyjskiego i ZSRR do współczesnego dyskursu o przeszłości w krajach postsowieckich. Blok praktyczny będzie poświęcony przedstawieniu i analizie współczesnego języka, procesów i zjawisk kulturowych, społecznych, gospodarczych i politycznych w odniesieniu do kwestii dyskryminacji etnicznej, stereotypów narodowych, narracji nienawiści czyli szeroko rozumianego w ramach zajęć rasizmu kulturowego. Zakres terytorialny obejmuje wszystkie kraje postsowieckie, które będą analizowane z perspektywy relacji centrum/peryferii, kolonizator/podporządkowany. Sednem zajęć będzie wytłumaczenie przyczyn istnienia rozmaitych form dyskryminacji rasowej i etnicznej, jej pochodzenie i reakcji na ów dyskurs społeczności wewnątrz obszaru badanego a ewentualne podobieństwa w Europie Środkowej.

Konwersatorium ma za zadanie poszerzyć wiedzę na temat regionu postsowieckiego, umożliwić uczestnikom zajęć krytyczne spostrzeżenie na ważne „ostre” aspekty życia społecznego tj. dyskryminacja, rasizm, mowa nienawiści, stereotypy narodowe i kulturowe etc.

Bibliography:

1. Wprowadzenie teoretyczne. Podstawowe pojęcia i definicje.

• Bhabha, H. Miejsca kultury, Kraków 2010, s. 79-88.

• Spivak, G. C. Czy podporządkowani inni mogą przemówić?, Krytyka Polityczna 24-25, s. 196-239.

2. Tożsamość człowieka Drugiego świata w czasach second hand.

• Aleksijewicz, S. Czasy secondhand: koniec czerwonego człowieka, tłum. J. Czech, Wołowiec (Czarne) 2014. (części: O czasie, w którym, każdy, kto zabija, myśli, że służy Bogu; O Romeo i Julii… tyle że nazywali się Magarita i Abulfaz)

3. Kolonializm rosyjski wobec podporządkowanych Innych.

• Karklins, Rasma, Ethnic Relation in the USSR. The Perspective from Below, ALLEN&UNWIN 1986, p. 63-73.

4. Stereotypy kulturowe i etniczne w kulturze sowieckiej.

• Wakacje Bonifacego (ros. Каникулы Бонифация) [https://www.imdb.com/title/tt1332537/] [https://www.kinopoisk.ru/film/256092/] [https://www.youtube.com/watch?v=HwV_vpY3wB4] PL [https://www.youtube.com/watch?v=QHOj5lP3Zvs] [https://www.youtube.com/watch?v=6U2H0bUFq08]

• Białe słońce pustyni (1970) – pol. https://www.cda.pl/video/1807586a5х

5. Inny i Obcy w historiografiach postkolonialnych i imperialnej narracji historycznej.

• Etkin, A. Internal colonization : Russia's imperial experience, Cambridge 2011. p. 61-71.l

• Gandhi Leela, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008, s. 127-137.

6. Obraza i stereotyp wobec Innego w języku rosyjskim.

• Balibar, E. Racism and Nationalism, [in:] Race, Nation, Class. Ambiguous Identities, London-New York 1995, p. 37-68.

• Magnone, L. (tłum.) Franz Fanon, Czarna skóra, białe maski [w:] Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską, red. K. Stępnik, D. Trześniowski, Lublin 2010, s. 359-379.

7. Dawni przyjaciele – nowi wrogowie. Wojny na przestrzeni postsowieckiej i narracja poróżnienia.

• Central Asian migrants describe injustice, racism in Russia, [w:] http://central.asia-news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2018/07/03/feature-01

• Czyściec (1997) - https://www.youtube.com/watch?v=334v9LnScws

8. Ewolucja rasizmu kulturowego w postsowieckich subkulturach młodzieżowych.

• Rosja 88 (2009) – (rosyjski; polski)

• Russia: Sentences In Tajik Girl's Slaying Spark Public Outcry, Radio Liberty [https://www.rferl.org/a/1067292.html]

• Ukraine: Government must act to stop racial discrimination. A report by Amnesty International, [w:] https://www.amnesty.org/en/documents/EUR50/005/2008/en/

9. Rasizm w postsowieckiej kulturze popularnej. cz. 1

• Nikolai Lukinski – Monolog niegra (2001) - https://www.youtube.com/watch?v=cTouxcicJUo

https://www.youtube.com/watch?v=UiiCaxSEwc8

• KVN RUDN – ros. https://www.youtube.com/watch?v=RZQtTOOsREQ&t=364s

• Pierr Narciss – Shokoladnyj zajac (pol. Czekolodowy zając) - https://www.youtube.com/watch?v=zXSSzJEmGew

10. Rasizm w postsowieckiej kulturze popularnej. cz. 2

• Nasza Rasza (film) – pol. https://www.cda.pl/video/2856056;

• Nasza Rasza (Rowszan i Dżamszud) – ros. https://www.youtube.com/playlist?list=PLMtafQSG9B9goiIb0Ff1rYG7czFk5sWMN

• Soso Paviliashvili – Zhdiot tebia gruzin (pol. Czeka na Ciebie Gruzin) https://www.youtube.com/watch?v=nw9BFo3WSFE

11. Współczesny orientalizm postsowiecki.

• Said, E. Orientalizm, Poznań 2018 (2005), s. 27-56.

• Абашин С, Нации и постколониализм в Центральной Азии двадцать лет спустя // Ab Imperio_3_2011

12. Przestrzeń wirtualna – rasizm bez ograniczeń.

• https://vk.com/are_we_russian

• https://vk.com/rus.prav

• https://vk.com/nsk_za_vizu

• https://www.youtube.com/watch?v=mZHvXE8Wtp8

• https://www.youtube.com/watch?v=q2WY4bgp0S4

• https://www.youtube.com/watch?v=S_Vn_-ywqjs

• https://www.youtube.com/watch?v=aQP4npwyyY8

• https://www.youtube.com/watch?v=uWjkCxLegR8

• https://www.youtube.com/watch?v=M_PL12w9Ws4

13. Postsowiecki rasizm kulturowy a globalizm.

• Bilaniuk, L. Race, Media, and Postcoloniality: Ukraine Between Nationalism and Cosmopolitanism, [w:] https://krytyka.com/en/race-and-postcolonialism-ukraine-and-north-america/articles/race-media-and-postcoloniality-ukraine

• Can Russia, with its history of racist attacks and hooligans, put on a World Cup welcome? [w: ] https://www.washingtonpost.com

14. Rasizm kulturowy w relacji wiedza-władza na przestrzeni postsowieckiej.

• Shevel, O. Migration, Refugee Policy, and State Building in Postcomunist Europe, Cambridge 2011, p. 26-39 and 73-92.

• ECRI - Country monitoring in Russian Federation

• ECRI - Country monitoring in Ukraine

• Банальность расизма

15. Przyszłość kulturowego rasizmu na obszarze postsowieckim.

• Mitrofanova, A. Russian ethnic nationalism and religion today, [in:] THE NEW RUSSIAN NATIONALISM Imperialism, Ethnicity and Authoritarianism 2000–15, p. 104-131.

• На суде в Петербурге не усмотрели национализма в лозунге "Россия для русских"

• Алампиев, О. ИНТЕГРАЦИЯ ИММИГРАНТОВ ИЗ ИСЛАМСКИХ СТРАН В БЕЛОРУССКОЕ ОБЩЕСТВО, http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/97885/1/132-141.pdf

Learning outcomes: (in Polish)

- wiedza (W)

K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze;

K_W02 zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę kulturze;

K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury.

- umiejętności (U)

K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych;

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych.

- kompetencje społeczne (K)

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych;

K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych;

K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny lub pisemny (esej), obecność, aktywność na zajęciach.

Egzamin ustny z zakresu proponowanych w ramach przedmiotu tematów

Egzamin pisemny w formie eseju na temat ustalony z prowadzącym zajęć

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)