Analizy metafizyczne: realizm metafizyczny i naukowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-AMR24-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy metafizyczne: realizm metafizyczny i naukowy |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Seminarium skierowane jest przede wszystkim do studentów oraz doktorantów, którzy przejawiają żywe zainteresowanie problematyką metafizyczna w obrębie tradycji analitycznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie wybranych odmian realizmu metafizycznego i naukowego. |
Pełny opis: |
Przedmiotem rekonstrukcji i analiz podczas zajęć będą wybrane odmiany realizmu metafizycznego oraz realizmu naukowego. Wśród omawianych stanowisk znajdą się: (i) realizm klasyczny; (ii) realizm teoretyczny; (iii) realizm powszechnikowy; (iv) realizm modalny; (v) realizm temporalny i spacjalny; (vii) różne stopnie realizmu naukowego; (viii) realizm strukturalny. Nadto zrekonstruowane i poddane ocenie zostaną: a) argumenty przeciw idealizmowi metafizycznemu; b) argumenty na rzecz realizmu metafizycznego oraz realizmu naukowego (argument „z cudu”, argument z ciągłości, argument z rozwoju nauki itd.). Rekonstrukcja i analiza wspomnianych argumentacji oraz towarzyszących im stanowisk będzie obejmowała: (a) identyfikację głównych racji przemawiających za poszczególnymi koncepcjami, (b) eksplikację fundamentalnych pojęć wykorzystywanych na ich gruncie, (c) analizę argumentacyjną zasadniczych rozumowań w toczonych dyskusjach; (d) analizę zarzutów i kontrprzykładów; (e) identyfikację i rekonstrukcję logicznych konsekwencji poszczególnych stanowisk. |
Literatura: |
1) Chakravartty A. (2007), A Metaphysics for Scientific Realism: Knowing the Unknowable, Cambridge: Cambridge University Press. 2) Devitt M. (1991), Realism and Truth, Oxford: Blackwell. 3) Leplin J. (1997), A Novel Defence of Scientific Realism, Oxford: Oxford University Press. 4) Psillos S. (1999), Scientific Realism: How Science Tracks Truth, London: Routledge. 5) Bliss R., and Miller J.T.M. (eds.). 2020. The Routledge Handbook of Metametaphysics, Oxford: Routledge. 6) Psillos S., Curd M. (eds.) (2013), Routledge Companion to the Philosophy of Science, Oxford: Routledge. 7) Cover J.A., Crud M., Pincock Ch. (2012), Philosophy of Science: The Central Issues, New York – London: W.W. Norton & Company. 8) Dicken P. (2016), A Critical Introduction to Scientific Realism, London: Bloomsbury. 9) Leplin J. (ed.) (1984), Scientific Realism, Berkeley: University of California Press. 10) Smart J.J.C. (1963), Philosophy and Scientific Realism, London: Routledge Kegan Paul. 11) Ellis B. (2009), The Metaphysics of Scientific Realism, London: Routledge. 12) French S., Saatsi J. (eds.) (2014), The Bloomsbury Companion to the Philosophy of Science, London: Bloomsbury. 13) Lyons T.D., Vickers P. (eds.) (2021), Contemporary Scientific Realism. The Challenge from the History of Science, New York: Oxford University Press. 14) Miller J.T.M. (2022), Metaphysical Realism and Anti-Realism, Cambridge: Cambridge University Press. 15) Saatsi J. (ed.) (2018), The Routledge Handbook of Scientific Realism, London – New York: Routledge. Materiał do seminarium obejmuje ponadto dodatkowe pozycje z literatury pomocniczej. Uwaga! Precyzyjny spis literatury zostanie podany na stronie przedmiotu. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student ma usystematyzowaną wiedzę na temat różnych odmian realizmu filozoficznego, w szczególności - na temat wariantów realizmu metafizycznego oraz naukowego. Dobrze zna i rozumie pojęcia, strategie argumentacyjne i metody badawcze charakterystyczne dla ontologii w wydaniu analitycznym. Nabyte umiejętności: Student potrafi samodzielnie interpretować, komentować i konfrontować zagadnienia występujące w tekstach metafizycznych. Potrafi trafnie analizować argumentację filozoficzną, identyfikować składające się na nią założenia i wnioski, ustalać formalne relacje między składnikami filozoficznych rozumowań. Umie oceniać teoretyczną wagę konkurujących ze sobą koncepcji. Jest w stanie samodzielnie tworzyć lub dobierać odpowiednie strategie argumentacyjne, konstruować kontrargumenty i odpowiadać na zarzuty. Nabyte kompetencje społeczne: Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności. Rozwija zdolności jasnego, precyzyjnego myślenia. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić zarówno rzetelność źródeł informacji, z których korzysta, jak i konkluzywność argumentacji, z którą jest konfrontowany. Dodatkowe efekty kształcenia dla doktorantów: Nabyta wiedza: Doktorant uzupełnia wiedzę na temat metodologii badań naukowych w obrębie metafizyki analitycznej oraz historii filozofii. Nabyte umiejętności: Doktorant potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie metafizyki oraz samodzielnie inicjować debatę intelektualną. Nabyte kompetencje społeczne: Doktorant jest gotów do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój metafizyki oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla filozofii typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę (podejście do testu jest wszakże opcjonalne); (ii) przedstawienia co najmniej jednego referatu lub koreferatu podczas zajęć; (iii) aktywności; (iv) ewentualnego napisania pracy seminaryjnej. Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów: Doktorant, oprócz wyszczególnionych powyżej kryteriów oceniania, powinien być gotów do jednorazowego, samodzielnego przeprowadzenia zajęć seminaryjnych. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności (po ich przekroczeniu student zobowiązany jest do wykonania zleconej pracy pisemnej). Nieobecność w więcej niż 50% spotkań seminaryjnych automatycznie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Grygianiec | |
Prowadzący grup: | Mariusz Grygianiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.