Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komisje i konsultacje etyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-BE-KKE-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komisje i konsultacje etyczne
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do udzielania klinicznych konsultacji etycznych. W trakcie zajęć studenci zdobywają wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne konieczne do pełnienia roli konsultanta/doradcy etycznego lub członka szpitalnej komisji etycznej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do udzielania konsultacji z zakresu etyki klinicznej, czyli do pracy w charakterze konsultanta/doradcy etycznego lub członka szpitalnej komisji etycznej. W pierwszej części zajęć studenci zdobywają wiedzę na temat:

- genezy konsultacji etycznych w praktyce klinicznej;

- autorytetu, roli, zadań i kompetencji klinicznych konsultantów etycznych i szpitalnych komisji (zespołów) etycznych;

- modeli organizacji i funkcjonowania klinicznych konsultacji etycznych;

- metod etycznej analizy przypadków klinicznych, w tym mediacji bioetycznej;

- metod ewaluacji pracy konsultantów etycznych i szpitalnych komisji (zespołów) etycznych.

Druga część zajęć ma charakter warsztatowy. Studenci uczestniczą w ćwiczeniach symulujących pracę klinicznych konsultantów etycznych i szpitalnych komisji etycznych, których zadaniem jest przygotowanie metodycznych rekomendacji etycznych dotyczących trudnych przypadków klinicznych, a także opracowanie określonych standardów normatywnych (np. kodeków, wytycznych, regulaminów) dotyczących etyki klinicznej lub etycznych aspektów organizacji służby zdrowia.

Literatura:

‒ ASBH, Core Competences for Health Care Ethics Consultation. The Report of the American Society for Bioethics and Humanities, 2nd Edition, 2009.

‒ Aulisio M.P., Arnold R. M., Youngner S. J. (red.) Ethics Consultations. From Theory to Practice, Baltimore and London 2003

‒ Dubler N.N., Liebman C.L., Bioethics Mediation. A Guide to Shaping Shared Solutions, New York 2004.

‒ Jonsen A.R., Siegler M., Winslade WJ., Clinical Ethics. A Practical Approach to Ethical Decisions in Clinical Medicine, 6th Ed. United States of America 2006.

‒ Fox E., Ethics Consultation: Responding to Ethics Questions in Health Care, U.S. Department of Veterans Affairs, National Center for Ethics in Health Care, 2005.

‒ Post Faber L., Blustein J., Dubler N.N., Handbook for Health Care Ethics Committees, Maryland 2007.

‒ Steinkamp N., Gordijn B., Ethical Case Deliberation on the Ward. A comparison of Four Methods, Medicine, Health Care and Philosophy 2003, vol. 6, s. 235-246.

‒ Amdrur R.J, Bankert E.A., Institutional Review Board. Member Handbook. 2thEd. Jones and Bartelett Publishers 2007

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie:

- status, rolę i zadania szpitalnych komisji (zespołów) etycznych i etycznych konsultantów etycznych;

- genezę i historię klinicznych konsultacji etycznych;

- status, naturę i rolę klinicznych konsultantów etycznych;

- modele normatywne klinicznych konsultacji etycznych;

- modele organizacyjne oraz zasady funkcjonowania szpitalnych komisji (zespołów) etycznych i klinicznych konsultantów etycznych;

- podstawowe zasady przeprowadzania etycznej analizy przypadków klinicznych i formułowania rekomendacji etycznych;

- wybrane metody przeprowadzania systematycznej analizy etycznej przypadków klinicznych i formułowania rekomendacji etyczny.

Nabyte umiejętności:

Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi:

- identyfikować problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce klinicznej;

- krytycznie analizować poglądu i argumenty innych osób, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki zajęć;

- przeprowadzić metodyczną, kompleksową konsultację etyczną trudnego przypadku klinicznego, sformułować i uzasadnić rekomendację w danej sprawie;

- przygotować lub ocenić projekt dokumentu regulacyjnego z zakresu etyki klinicznej (np. wytycznych dotyczących etycznej alokacji ograniczonych zasobów medycznych, kodeksu etyki, regulaminu szpitalnej komisji etycznej);

- prowadzić konstruktywną debatę;

- formułować rekomendacje i standardy etyczne w sposób zrozumiały dla specjalistów, ale także osób niebędącymi specjalistami z zakresu etyki lub bioetyki;

- kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie, przyjmując rolę przewodniczącego lub członka zespołu/ciała zbiorowego, w szczególności szpitalnej komisji etycznej.

Nabyte kompetencje społeczne:

Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do:

- krytycznego oceniania posiadanej wiedzy oraz pozyskiwanych informacji i odbieranych treści;

- uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka kliniczna;

- angażowania się jako bioetyk w projektowanie i prowadzenie działań o charakterze konsultacyjno-opiniodawczym i regulacyjnym w celu podniesienia etycznych standardów polskiej praktyki klinicznej;

- rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki, a zwłaszcza teorii i praktyki etycznych konsultacji klinicznych;

- dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową oraz przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów tej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

‒ aktywność (w tym obecność, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusjach i pracach na zającach) – 30%

‒ samodzielne analizy kazusów etycznych - 50%

‒ opracowanie w grupie projektu dokumentu regulacyjnego z zakresu bioetyki (np. kodeksu dobrej praktyki badawczej, regulaminu komisji bioetycznej/etycznej) – 20 %

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Warsztaty, 15 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Różyńska
Prowadzący grup: Joanna Różyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)