Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The Ethics of Consent

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-EC21-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The Ethics of Consent
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Zaliczony podstawowy kurs etyki, znajomość j. angielskiego w stopniu umożliwiającym czytanie lektur i dyskusję w sali.

Skrócony opis:

Zgoda stanowi jeden z kluczowych warunków etycznej (a często też i prawnej) akceptowalności działań jednej osoby na rzecz innej. Jest ona jedną z głównych idei w legitymizacji politycznej w społeczeństwie liberalnym, upoważnienia w prawie i centralnym elementem etyki medycznej. Seminarium będzie poświęcone omówieniu kluczowych warunków filozoficzno-antropologicznych i aksjologicznych zgody, a także granicom zgody: temu, do czego wolno upoważnić innych i do czego zgoda nie upoważnia.

Pełny opis:

Zgoda stanowi jeden z kluczowych warunków etycznej (a często też i prawnej) akceptowalności działań jednej osoby na rzecz innej. Jest ona jedną z głównych idei w legitymizacji politycznej w społeczeństwie liberalnym, upoważnienia w prawie i centralnym elementem etyki medycznej. Seminarium będzie poświęcone omówieniu kluczowych warunków filozoficzno-antropologicznych i aksjologicznych zgody, a także granicom zgody: temu, do czego wolno upoważnić innych i do czego zgoda nie upoważnia. W czasie zajęć zostaną omówione podstawy normatywne zgody (ideały, prawa, wartości, obowiązki), jej ważność (forma, zakres, dobrowolność, baza informacyjna, kompetencje stron), konsekwencje normatywne (upoważnienia, uprawnienia, powinności), a także działania bez zgody takie jak akty paternalizmu, wykorzystanie, oszustwo i wprowadzenie w błąd, gwałt, przemoc.

Literatura:

Wstępna lista lektur/A tentative reading list:

L. Alexander, "The Moral Magic of Consent (II)", Legal Theory 2, nr 3 (1996): 165-74

B. Berofsky, "Identification, the self, and autonomy", Social Philosophy and Policy 20, nr 2 (2003): 199-220

M.E. Bratman, "Autonomy and hierarchy", Social Philosophy and Policy 20, nr 2 (2003): 156-76

S. Buss, "Valuing Autonomy and Respecting Persons: Manipulation, Seduction, and the Basis of Moral Constraints", Ethics 115, nr 2 (2005): 195-235,

M.M. Dempsey "Victimless Conduct and the Volenti Maxim: How Consent Works", Criminal Law and Philosophy 7, nr 1 (2013): 11–27

T. Dougherty, "Yes Means Yes: Consent as Communication", Philosophy & Public Affairs 43, nr 3 (2015): 224-53

G. Dworkin, The theory and practice of autonomy, Cambridge studies in philosophy, (Cambridge ; New York: Cambridge University Press, 1988)

J. Feinberg, "Harm to others. The Moral Limits of the Criminal Law ", w: The Metaphysics of Death, red. J.M. Fischer (Stanford University Press, 1993)

F.M. Frohock, "Liberal Maps of Consent", Polity 22, nr 2 (1989): 231-52

H.M. Hurd, "The Moral Magic of Consent", Legal Theory 2, nr 02 (1996): 121-46

N.C. Manson, "Permissive consent: a robust reason-changing account", Philosophical Studies 173, nr 12 (2016): 3317-34

A.R. Maclean, "Now You See It, Now You Don’t: Consent And The Legal Protection Of Autonomy", Journal of Applied Philosophy 17, nr 3 (2000): 277-88

O. O'Neill, "Which are the offers you can't refuse?", w: Violence, Terrorism, and Justice, Cambridge Studies in Philosophy and Public Policy, red. C.W. Morris, R.G. Frey (Cambridge: Cambridge University Press, 1991)

J. Raz, The morality of freedom, (Oxford Oxfordshire New York: Clarendon Press; Oxford University Press, 1986)

F.G. Miller, A. Wertheimer, The ethics of consent : theory and practice, (Oxford ; New York: Oxford University Press, 2010)

A. Wertheimer, "What Is Consent? And Is It Important?", Buffalo Criminal Law Review 3, nr 2 (2000): 557-83

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza: Po ukończeniu seminarium student zna na poziomie rozszerzonym:

- kluczowe zagadnienia i podejścia teoretyczne do problematyki zgody (K_W02, K_W03, K_W09)

- główne aspekty normatywne zgody (podstawy i konsekwencje) (K_W02, K_W03, K_W09)

- pojęcie zgody i związane z nim trudności teoretyczne (K_W02, K_W03, K_W09)

- główne podejścia teoretyczne do zgody obecne w literaturze (K_W03, K_W09)

- ważne publikacje dotyczące tematyki seminarium (K_W03, K_W09)

- powiązania między klasycznymi a współczesnymi ujęciami problematyki zgody (K_W02, K_W09)

Nabyte umiejętności. Po ukończeniu seminarium student potrafi:

- krytycznie analizować współczesną literaturę z zakresu filozofii moralności (K_U02, K_U15)

- identyfikować i interpretować główne problem, tezy i argumenty występujące w literaturze poświęconej problematyce zgody (K_U01, K_U15)

- formułować własne stanowisko teoretyczne w kwestii miejsca i uzasadnienia zgody w moralności i w praktyce społecznej (K_U13, K_U14, K_U15)

Nabyte kompetencje społeczne. Po ukończeniu seminarium student potrafi:

- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, uzyskiwane informacje i odbierane treści (K_K01, K_K02)

- współpracować z innymi i przyjmować różne role w tym procesie (K_K07)

- doceniać znaczenie refleksji teoretycznej nad moralnością dla praktyki społecznej (K_K02, K_K06, K_K07)

- rzetelnie i odpowiedzialnie rozwijać dorobek bioetyki jako dziedziny teoretycznej i

praktyki społecznej (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach (w tym: obecność, znajomość zadanych lektur, udział w dyskusjach) – 30% oceny

- przygotowanie raportu z jednych zajęć w cyklu oraz jego prezentacja na zajęciach (30% oceny

- pisemna praca końcowa na jeden z tematów omawianych na zajęciach – 40% oceny

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)