University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy of Emotions: the Ongoing Debates

General data

Course ID: 3800-FE24-S
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophy of Emotions: the Ongoing Debates
Name in Polish: Filozofia emocji: aktualne spory
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Pomocny dla uczestników seminarium byłby ukończony kurs z filozofii umysłu lub filozofii działania; nie stanowi to jednak wymagania koniecznego do spełnienia.

Short description: (in Polish)

Przedmiotem seminarium są dwa intensywnie dyskutowane zagadnienia współczesnej filozofii emocji. Pierwszym z nich, jest hipoteza konstruktywizmu w teorii emocji, czyli (szczególnie w jego mocnej wersji) stanowisko głoszące, że emocje są socjo-kulturowymi konstruktami, a nie wrodzonymi i uniwersalnymi dla wszystkich ludzi reakcjami. Drugim, jest problem poznawczej treści emocji, czyli pytanie o to, czy emocje należą w ogóle do stanów umysłu „będących o czymś”.

Zajęcia nie koncentrują się jedynie na analizie tekstów i propozycji filozoficznych. Będziemy odwoływać się również do niektórych ustaleń psychologów emocji, lingwistów i badaczy sztucznej inteligencji.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem seminarium są dwa intensywnie dyskutowane zagadnienia współczesnej filozofii emocji. Pierwszym z nich, jest hipoteza konstruktywizmu w teorii emocji, czyli (szczególnie w jego mocnej wersji) stanowisko głoszące, że emocje są socjo-kulturowymi konstruktami, a nie wrodzonymi i uniwersalnymi dla wszystkich ludzi reakcjami. Drugim, jest problem poznawczej treści emocji, czyli pytanie o to, czy emocje należą w ogóle do stanów umysłu „będących o czymś”.

Zajęcia nie koncentrują się jedynie na analizie tekstów i propozycji filozoficznych. Będziemy odwoływać się również do niektórych ustaleń psychologów emocji, lingwistów i badaczy sztucznej inteligencji.

Bibliography: (in Polish)

Averill, J. (1980) ‘A Constructivist View of Emotions’, w: Plutchik, R., Kellerman, H. (red.), Emotions: Theory, Research and Experience, New York: Academic Press

Barrett, L.F. (2006) ‘Emotions as Natural Kinds?’. Perspectives on Psychological Science 1, 28-58

Deonna, J., Teroni, F. (2012) The Emotions. A philosophical introduction, Routledge

Ekman, P., Davidson, R. (red.) (2012) Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, GWP

Fox, A., et al. (red.) (2018) The Nature of Emotion: Fundamental Questions. 2nd edition, Oxford University Press

Kosinski, M. (2023) Theory of Mind May Have Spontaneously Emerged in Large Language Models

Lewis, M., Haviland-Jones, J.M., (2005) Handbook of Emotions. 2nd edition, The Guilford Press

Nussbaum, M.C., (2001) Upheavals of Thought. The Intelligence of Emotions, Cambridge University Press

Sander, D., Scherer, K.R. (red.) (2009) The Oxford Companion to Emotion and the Affective Sciences. Oxford University Press

Wierzbicka, A. (1999) Emotions Across Languages and Cultures: Diversity and universals, Cambridge University Press

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

- student/ka zna i rozumie wybrane współczesne spory w obrębie filozofii emocji

- student/ka zna i rozumie związek stanowisk filozoficznych w obrębie teorii emocji z propozycjami z zakresu nauk empirycznych, takimi jak psychologia i neurobiologia emocji

Nabyte umiejętności:

- student/ka rozumie i poddaje krytyce trudne teksty filozoficzne

Nabyte kompetencje społeczne:

- student/ka wykazuje otwartość na inne niż własne sposoby myślenia o filozofii; umie korzystać z przemyśleń innych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywne uczestnictwo w zajęciach, przedstawienie referatu lub pracy pisemnej

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Michał Barcz
Group instructors: Michał Barcz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)