Philosophy of Fiction
General data
Course ID: | 3800-FF23-S |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophy of Fiction |
Name in Polish: | Filozofia fikcji |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Short description: |
(in Polish) Seminarium ma na celu wprowadzenie do podstawowych zagadnień filozofii fikcji. W trakcie zajęć nacisk zostanie położony na znaczenie pojęcia fikcji dla rozważań filozoficznych z zakresu logiki, metafizyki oraz filozofii języka. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium poświęcone jest wprowadzeniu do podstawowych problemów filozofii fikcji i obejmuje m.in. następujące zagadnienia: odniesienie nazw fikcjonalnych, sensowność semantyczna zdań o fikcji, rodzaje zdań fikcjonalnych i ich status logiczny, prawda w fikcji, wnioskowanie w fikcji, logika fikcji, metafizyka fikcji. Dyskutowane będą zarówno teksty, które podają w wątpliwość znaczenie teoretyczne analiz fikcji oraz semantyczną sensowność zdań fikcjonalnych, jak również konkurencyjne stanowiska wobec szczegółowych problemów dyskutowanych w ramach filozofii fikcji. Stąd podjęty zagadnieniami będą m.in.: spór wokół kategorii przedmiotów nieistniejących; przedmioty fikcyjne jako przedmioty abstrakcyjne; operator fikcji; fikcjonalizm; przedmioty fikcyjne i światy możliwe; fikcje niemożliwe; wnioskowanie o fikcji. Wskażemy, w jaki sposób rozważania nad fikcją wpływają na filozoficzną interpretację kwantyfikacji, modalności oraz analizy okresów warunkowych, a także przyjrzymy się możliwym aplikacjom rozważanym na gruncie filozofii fikcji koncepcji do analizy innych problemów filozoficznych, dyskutowanych w ramach filozofii matematyki, filozofii prawa oraz etyki. |
Bibliography: |
(in Polish) Lista przykładowych tekstów, które będą dyskutowane podczas zajęć: Adams, F., Fuller, G., Stecker, R. (1997), The Semantics of Fictional Terms, “Pacific Philosophical Quarterly” 78: 128–148. Balaguer, M. (2009). Fictionalism, Theft, and the Story of Mathematics. “Philosophia Mathematica”. 17. 131-162. Braun, D. (1993). Empty Names. “Nous” 27, 449–469. Braun, D. (2005), Empty Names, Mythical Names, Fictional Names, “Nous” 39: 596–631. Currie G. (1990), The nature of fiction, Cambridge University Press, Cambridge: Cambridge University Press [fragmenty] De Ponte, M., Korta, K., Perry, J. (2018), Truth Without Reference: The Use of Fictional Names, “Topoi” 39(2):389-399 Gatzia, D. (2010). Colour Fictionalism. “Rivista di estetica”. 50. 109-123. Gnatek, Z. (2011), Nazwy puste w teorii bezpośredniego odniesienia – koncepcja Davida Brauna i jej słabości, „Diametros” 27: 130-149. Ingarden R. (1960), „O dziele literackim”, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. [fragmenty] Joyce, R. (2005). Moral Fictionalism. [w:] Mark Eli Kalderon (red.), “Fictionalism in Metaphysics”. Oxford University Press. 287-313. Kripke S. (1973/2013), “Reference and Existence. The John Locke Lectures”, Oxford: Oxford University Press [Fragmenty]. Lewis D. (1976/1991), Prawda w fikcji, tłum. Ziemba M., [w:] Paśniczek J. (red.), „Ontologia fikcji”, Warszawa: Wyd. UMCS: 137‐159. Marmor, A. (2018), Law, Fiction, and Reality. [w:] Burazin, L., Himma, K. E. & Roversi, C. (red.) “Law as an Artifact”. Oxford University Press. Nolan D. (2007), A Consistent Reading of Sylvan’s Box, “The Philosophical Quarterly”, vol. 57 (229): 667‐673. (1975/1991), Meinongowska analiza przedmiotów fikcyjnych, tłum. Wiśniewska‐Giza K., [w:] Paśniczek J., (red.) „Ontologia fikcji”, Warszawa: Wyd. UMCS: 137‐152. Pelc, J. (1967), Wyrażenia imienne a fikcja literacka, „Studia Estetyczne” 4, 318-336. Pelc, J. (1983), O bytach fikcyjnych i tekstach fikcjonalnych, „Studia Semiotyczne” 13:179-224 Priest G. (1997), Sylvan’s Box: A Short Story and Ten Morals, “Notre Dame Journal of Formal Logic”, 38: 573‐582. Rosen G. (1990), Fikcjonalizm modalny. Rosen, G. & Dorr, C. (2002). Composition as a fiction. [w:] Gale R. (red.), “The Blackwell Companion to Metaphysics”. Blackwell: 151-174. Sainsbury R. M. (2010), “Fiction and Fictionalism”, New York: Routledge. [Fragmenty] Thomasson A. (1999), “Fiction and Metaphysics”, Cambridge: Cambridge University Press [Fragmenty]. van Inwagen P. (2005), Existence, Ontological Commitment, and Fictional Entities, [w:] Loux M. J., Zimmerman D. W. (red.), “The Oxford Handbook of Metaphysic”s, Oxford: Oxford University Press: 131‐157. Walton, K (1990). “Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts”. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1990. [Fragmenty] |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Student: - ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu fikcji w relacji do logiki, metafizyki i filozofii języka. - zna specjalistyczną terminologię z dziedziny filozofii fikcji w języku polskim - zna i rozumie główne stanowiska i kierunki współczesnej filozofii fikcji - zna poszczególne stanowiska w sporze o status logiczny zdań fikcjonalnych, - zna idee i argumenty sporów prowadzonych w ramach filozofii fikcji - zna metody interpretacji tekstu z dziedziny filozofii fikcji - ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych używanych w filozofii języka (KW03, KW05, KW08, KW09, KW11). Nabyte umiejętności: Student potrafi samodzielnie interpretować teksty filozoficzne, formułować argumenty na rzecz określonych tez, analizować i krytycznie oceniać argumenty filozoficzne, wykorzystywać wiedzę filozoficzną w analizie krytycznej. W szczególności: - wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych - czyta i interpretuje tekst z dziedziny filozofii fikcji - słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów z zakresu filozofii fikcji - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną - analizuje argumenty z zakresu filozofii fikcji, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia - wykrywa zależności między różnymi twierdzeniami i stanowiskami filozoficznymi - dobiera strategie argumentacyjne, konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę̨. (KU03, KU04, KU05, KU08, KU09, KU14, KU16). Nabyte kompetencje społeczne: Student: - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (KK01) - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (KK02) - efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia stopień jej zaawansowania (KK05) - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (referenta, dyskutanta). (KK06). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem koniecznym zaliczenia seminarium jest aktywna obecność, systematyczna lektura i znajomość omawianych tekstów, a także wygłoszenie referatu oraz przedstawienie pracy pisemnej na uzgodniony temat z zakresu problematyki seminarium. Ocena wystawiona na podstawie wygłoszenia referatu (waga 50%) i pracy zaliczeniowej (50%). Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SEM
SEM
|
Type of class: |
Seminar, 60 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Tomasz Puczyłowski, Maciej Sendłak | |
Group instructors: | Tomasz Puczyłowski, Maciej Sendłak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Notes: |
(in Polish) Asystent naukowy: mgr Martyna Pustoszkin |
Copyright by University of Warsaw.